5 816 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Banken tror att detta är en bluff.
Det är samtidigt väldigt enkelt att upptäcka och stoppa, om man vill. Låt säga att ni bara tillåter lånebelopp på mellan 0 och 200% av marknadsvärdet. Det kan ju inte vara så vanligt med större belåningsgrad än så.Per Eskilsson skrev:
Det finns säkert fler rimlighetskontroller som kan göras rätt så enkelt.
Vi har nyligen (några månader sen) bytt till Handelsbanken, fick 1,27% på boräntorna på befintligt hus, 2% på tomtlånet och 1,75% på byggkreditivet på kommande husbygget. Vid behov kan du skicka PM så kan du få kontaktuppgifter på banken som din bankman kan verifiera med.
Sen beror ju de exakta räntorna man får på alla personliga förutsättningar som värde på säkerheterna, belåningsgrad, övrig ekonomi, andra tillgångar m.m., m.m. så det kan ändå skilja rätt mycket mellan olika personer med samma storlek på lånen.
Sen beror ju de exakta räntorna man får på alla personliga förutsättningar som värde på säkerheterna, belåningsgrad, övrig ekonomi, andra tillgångar m.m., m.m. så det kan ändå skilja rätt mycket mellan olika personer med samma storlek på lånen.
Tanken är väl att det skall vara ett komplement till övriga förutsättningar eller vad anser du annars att syftet är med tjänsten? Om du då inte kan avgöra förhandlingsutrymmet på grund av felaktigt inrapporterade räntor så förlorar det väl sin funktion? Sedan kan man ju undra över hur nöjsamt det är att rapportera in felaktigheter eller varför?
Det är ju en grym idé som kunde gynna oss alla om vi kunde bevisa dess riktighet.
Jag har till exempel 0,35 i snitt i "rabatt" och ser andra som har väsentligt större rabatter vilket leder till spekulation om varför.
Det är ju en grym idé som kunde gynna oss alla om vi kunde bevisa dess riktighet.
Jag har till exempel 0,35 i snitt i "rabatt" och ser andra som har väsentligt större rabatter vilket leder till spekulation om varför.
Jag tycker det är ett utmärkt försök av Byggahus att visa vilka räntor som man kan förhandla sig till och självklart så får man räkna med att det finns felaktigheter men granskar man siffrorna kritiskt så är det en bra indikation på vad man som kund kan försöka kräva av banken.
Det man ska komma ihåg är att banken så klart vill ta ut en så hög ränta som möjligt men vill inte tappa kunder så det finns mycket att göra på räntan om man är en aktiv kund och är villig att byta bank.
Det man ska komma ihåg är att banken så klart vill ta ut en så hög ränta som möjligt men vill inte tappa kunder så det finns mycket att göra på räntan om man är en aktiv kund och är villig att byta bank.
Sen är det vissa som får rabatter genom kontakter , fackförbund kanske jobbar inom bank etc etc .
Jag tex en vän som jobbar på bank han har en väldigt låg ränta , då kan ju inte jag gå till banken och kräva en liknande .
Men allt som allt tycker jag det är bra av byggahus att vi kan gämföra räntor med varandra .
Jag tex en vän som jobbar på bank han har en väldigt låg ränta , då kan ju inte jag gå till banken och kräva en liknande .
Men allt som allt tycker jag det är bra av byggahus att vi kan gämföra räntor med varandra .
Frågan om varför någon fått en bra rabatt är naturligtvis väldigt intressant inför en förhandling. Men den frågan besvaras väl knappast av att man säkerställer att de inrapporterade siffrorna är korrekta?evergrey66 skrev:
En framgångsrik förhandling kräver som sagt mycket mer än att man kan visa att någon annan fått en viss ränta.
Som @Polos skriver så finns det säkert särskilda omständigheter bakom de bästa rabatterna. Anställd på banken, eller en kollektivt förhandlad ränta, vilket även t.ex. kan vara en bostadsrättsförening som förhandlar fram ett kollektivt låneerbjudande. Sen nämnde jag själv motprestationer och det handlar naturligtvis om bankens nettolönsamhet för dig som kund, dvs. vilka andra banktjänster man utnyttjar och i vilken grad. Bankerna gillar t.ex. kunder som både lånar och sparar. En bra personlig relation kan lustigt nog spela in, och faktiskt även vilket kontor man går till samt naturligtvis vilken bankman man förhandlar med.
En inte helt usel strategi är nog att helt enkelt att fråga banken vad du behöver göra för att få räntan X.
Ja, det finns som sagt en massa faktorer och det vore förstås intressant med en diskussion om hur de som fått bra rabatter har gått till väga.
P.s. många av de bästa rabatterna på 3-månaders är också säkert nyteckningsrabatter som man inte kan räkna med att behålla för evigt. En annan viktig faktor är om du tillåter banken att låsa in dig med flera fasta lån med överlappande löptider.
En sak som man inte skall ta upp är t.ex. att man har för avsikt att amortera hårt på lånet och andra sådana saker som förvisso signalerar en bra/ordnad ekonomi och därmed intuitivt borde ligga i bankens intresse, men som också drar ner bankens lönsamhet på lånet.
Redigerat:
Det finns även en tidsaspekt. Åtminstone SEB har tydligt försämrats de senaste åren, det verkar inte finnas mycket till förhandlingsmarginal kvar (har jag läst).
Jag förhandlade mitt påslag 2014 och kommer därmed behöva förhandla om den i år. Jag ser inte fram emot det...
Jag förhandlade mitt påslag 2014 och kommer därmed behöva förhandla om den i år. Jag ser inte fram emot det...
Men det tappar ju sin poäng lite om det sitter tex bankanställda som får helt andra räntenivåer än vad vanligt folk kan, den siffran är ju tämligen meningslös för jämförelsen.
Kanske vore läge att lägga in fler parametrar med tanke på att det i många fall avkrävs att man flytta försäkringar, pensionssparande osv för att få till en hyfsat räntenivå, kanske även där ska läggas in om man på nått vis är anställd på bank eller dyl,
Så man kan sortera bort såna som inte är relevanta för en normal bankkund.
Kanske vore läge att lägga in fler parametrar med tanke på att det i många fall avkrävs att man flytta försäkringar, pensionssparande osv för att få till en hyfsat räntenivå, kanske även där ska läggas in om man på nått vis är anställd på bank eller dyl,
Så man kan sortera bort såna som inte är relevanta för en normal bankkund.
Internet är bra, med att ha anonyma tävlingar om vem som lyckats bäst brukar vara sådär, undra hur det skulle se ut om folk skulle tävla om vem som springer 1km snabbast och man får rapportera in värdet själv.
Fast vad är vitsen med att fuska om man är anonym, då är det ju ingen som får veta hur "bra" man är 😉Pumba skrev:
Instämmer. Har också SEB. Har, enligt vänner som jobbar där, haft 'tur' att ha en relativt sett bra rabatt (0.5) men omöjligt att diskutera en förbättring oavsett omständigheter.henq skrev:
Ang frågan om vad som kan förbättra ens ränta handlar det typiskt om att man har flera tjänster hos banken (pensionsspar, ISK, lön, etc), har bra ekonomi och bra belåningsgrad (varken för hög eller låg).
Frågan om varför någon fått en bra rabatt är naturligtvis väldigt intressant inför en förhandling. Men den frågan besvaras väl knappast av att man säkerställer att de inrapporterade siffrorna är korrekta?
En framgångsrik förhandling kräver som sagt mycket mer än att man kan visa att någon annan fått en viss ränta.
Absolut, det är det ju ingen tvekan om och det har jag heller inte ifrågasatt. Ursprungsfunderingen låg i vad man gör när banken säger att siffrorna inte stämmer. Om banken lättvindigt avfärdar siffrorna som bluff så blir ju värdet för mig obefintligt. Med det sagt så ger ju filtreringen som Per nämnde tydligare bild men kanske inte mer trovärdig i bankens ögon åtminstone.
Jag skickade med en screenshot över Byggahus räntesida till min bank för att ge mig lite förhandlingsutrymme och fick detta som svar:
"Den statistiken är ju inte från någon bank. Jag tror faktiskt inte ett dugg på just den heller
då det är en bra bit under vår upplåningskostnad, ingen bra affär att betala för att låna ut pengar"
Absolut, det är det ju ingen tvekan om och det har jag heller inte ifrågasatt. Ursprungsfunderingen låg i vad man gör när banken säger att siffrorna inte stämmer. Om banken lättvindigt avfärdar siffrorna som bluff så blir ju värdet för mig obefintligt. Med det sagt så ger ju filtreringen som Per nämnde tydligare bild men kanske inte mer trovärdig i bankens ögon åtminstone.
Jag skickade med en screenshot över Byggahus räntesida till min bank för att ge mig lite förhandlingsutrymme och fick detta som svar:
"Den statistiken är ju inte från någon bank. Jag tror faktiskt inte ett dugg på just den heller
då det är en bra bit under vår upplåningskostnad, ingen bra affär att betala för att låna ut pengar"
Det svaret får du förstås ta med samma nypa salt som siffrorna på listan.evergrey66 skrev:Jag skickade med en screenshot över Byggahus räntesida till min bank för att ge mig lite förhandlingsutrymme och fick detta som svar:
Men, tja, det är klart att du inte hade fått samma svar om du hade kunnat bevisa att siffrorna är korrekta.
Men jag tvivlar å andra sidan som sagt starkt på att det automatisk hade lett till bingo i ränteförhandlingen.
De hade svarat något i stil med att banksekretessen förhindrar dem att gå in på deras förhållande med andra kunder, att varje rabatt är individuell eller nåt sånt.
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg