Hejsan, ny här !

Står i frågan om hur mycket jobb det är för en elektriker att fixa en bänkbelysning hemma hos oss. Det är ju klurigt för de finns ingen el riktigt i köksskåpen det är fläckten bara så vitt jag kan se som har el i skåpet.

Behöver inte vara så svårt. Sätt en förgreningskontakt i uttaget för fläkten. Koppla sedan in en nätdel/drivdon i kontakten. Dra kabel till bänkbelysningen.

Har du inte tummen mitt i handen kan du själv fixa detta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Behöver inte vara så svårt. Sätt en förgreningskontakt i uttaget för fläkten. Koppla sedan in en nätdel/drivdon i kontakten. Dra kabel till bänkbelysningen.

Har du inte tummen mitt i handen kan du själv fixa detta.
Tänkte det, för in i uttaget har jag ju kabel med 3 trådar. Och sitter stickkontakt på fläktens kabel, men jag måste väl installera installation fast i uttaget?

Och vad ska ja ha driven till? Behöver ingen sån tror ja utan detta är belysning med uttag i

L Lasse Åberg skrev:
Tänkte det, för in i uttaget har jag ju kabel med 3 trådar. Och sitter stickkontakt på fläktens kabel, men jag måste väl installera installation fast i uttaget?

Och vad ska ja ha driven till? Behöver ingen sån tror ja utan detta är belysning med uttag i
Använd en förgreningskontakt så behöver du inte göra ingrepp i elinstalltionen.
Vit förgreningskontakt med två eluttag för enkel elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet ej vilken belysning du ska ha, men vanliga spottar drivs med klenspänning och då behövs en separat nätdel.

Är det någon traditionell köksbelysning med lysrör och eluttag du ska ha så är det en annan femma. Dessa kräver en fast installation.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Använd en förgreningskontakt så behöver du inte göra ingrepp i elinstalltionen.
[bild]

Vet ej vilken belysning du ska ha, men vanliga spottar drivs med klenspänning och då behövs en separat nätdel.

Är det någon traditionell köksbelysning med lysrör och eluttag du ska ha så är det en annan femma. Dessa kräver en fast installation.
låter som att du har en gammal hederlig bänkarmatur vad man säger med uttag ihopsatt, vet att det finns vissa såna vinklade man typ sätter mot vägg och skåpet upptill.. om det kanske är en sån?

Isåfall krävs en fast installation och det vet ja inte om man får göra själv, men då skulle jag nog dragit ström från fläktens uttag och borrat ner mig i ett utav köksskåpen där du vill ha din belysning, har hellre kabeln i skåpet än utanpå undertill

Totte_S
För en elektriker så är det inget större jobb. Troligen så går det att hämta matning från fläktens uttag. En elektriker kollar såklart upp både det ena o andra innan den gör så 😉

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.