C cpalm skrev:
AML?
Anti Money Laundering, till detta kommer terrorfinansiering numera.

C cpalm skrev:
AML?
Anti-Money Laundering

C
Alfredo Alfredo skrev:
Anti-Money Laundering
Aha. Själv känner jag snarare en koppling till detta med att Gunnar Strömmer tagit bankerna i örat angående bankbedrägerierna.

O O skrev:
Ett mycket bra exempel på vad man slipper om man inte "BYTER" bank uran bara skaffar en bank till och behåller några konton i banken man "lämnar". Gärna ett sparkonto eller ett ISK. Med ett par kronor på.

För då kan man svara:
- Självklart är jag kund i min bank. Det har jag varit mycket länge.
Så tänkte jag också länge tills min bank nr 2 i Sverige började dra 30-40kr i månaden för att bara ha ett konto där…

• Gilla
Excel
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aha. Själv känner jag snarare en koppling till detta med att Gunnar Strömmer tagit bankerna i örat angående bankbedrägerierna.
Det är definitivt AML, inget svenskt påfund.
Kommer från USA.

Ställer inte bankerna upp riskerar de förlora tillstånd å handla i USD vilket är synonymt med att de inte lär överleva.

C
Z Zodde skrev:
Det är definitivt AML, inget svenskt påfund.
Kommer från USA.
Så ingenstans i världen går det längre att göra utlandsbetalningar som privatperson?

C cpalm skrev:
Så ingenstans i världen går det längre att göra utlandsbetalningar som privatperson?
Oj, var skrev jag det?

C cpalm skrev:
Jo, men du får svara på en massa frågor.

Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Lite överreaktion tycker jag, han drog ju inte alla äldre över en kam utan skrev "för vissa äldre, de som kämpar med det kognitiva", vilket jag håller med honom om. Att döma av skriverierna i media så verkar äldre vara överrepresenterade när det gäller telefon- och internetbedrägerier.
👍Antagligen beror urvalet på journalistiska publicistiska orsaker snarare än medicinska.
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Därmed inte sagt att alla äldre är lättlurade eller att man är idiot bara för att man fyllt 70 (vilket var ganska länge sen för min del).
Ungefär så. Jag skulle gissa att den som är 70+ har betydligt lättare att förstå ett och annat än den som är under 18. Den som inte har rösträtt, körkort eller är myndig är det av en orsak. Den som är äldre har hunnit med betydligt fler misstag under sitt liv och ungdom än den som ännu är ung. Att äldre skulle vara mer lättlurade än yngre håller jag för mycket osannolikt

C
K karlmb skrev:
Jo, men du får svara på en massa frågor.
Fast (huvud-)ämnet för tråden är ju att flertalet svenska storbanker sonika plockat bort funktionen för utlandsbetalningar från basutbudet i sina Internetbanker. Inte att de ställer frågor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast (huvud-)ämnet för tråden är ju att flertalet svenska storbanker sonika plockat bort funktionen för utlandsbetalningar från basutbudet i sina Internetbanker. Inte att de ställer frågor.
De har inaktiverat tjänsten. Jag fick tillbaka min med ett enkelt telefonsamtal.

ATT de inaktiverat har definitivt med AML å göra å näppe ”bank bedrägerier” i allmänhet.

C
Z Zodde skrev:
Jag fick tillbaka min med ett enkelt telefonsamtal.
Ett telefonsamtal där du fick svara på massa frågor? Eller hur menar du?

Z Zodde skrev:
Låter märkligt
Ja, jag tycker det är mycket märkligt
Z Zodde skrev:
men nischbanker kan inte alltid erbjuda samma tjänster som traditionella banker..,
När jag senast kollade saken var det endast SEB och Nordea som tillät att man skickade SEK till ett SEK-konto utomlands. Vanligast är att de vill att man skall skicka EUR istället. Dvs 1) växla SE´K till EUR 2) överföra 3) växla tillbaka EUR till SEK
Z Zodde skrev:
Själv har jag SEB och har inga problem att skicka SEK till mitt SEK-konto i Norge (där jag vid psssande tidpunkt gör växlingen)
Ja hos SEB funkar det.

Tips om andra svenska banker som tillåter utlandsbetalning i SEK mottas tacksamt

C cpalm skrev:
Ett telefonsamtal där du fick svara på massa frågor? Eller hur menar du?
Jag behövde bara aktivera, inga frågor.

Kan variera från bank till bank men framförallt från kund till kund. Kunder kodas olika Är du kodad som ”känd ” eller liknande slipper du frågor antar jag.

O O skrev:
Vanligast är att de vill att man skall skicka EUR istället. Dvs 1) växla SE´K till EUR 2) överföra 3) växla tillbaka EUR till SEK
Det har jag aldrig hört om förut?

O O skrev:
Tips om andra svenska banker som tillåter utlandsbetalning i SEK mottas tacksamt
SHB, SEB, Nordea, Den Danske, Swedbank.

Sen finns det sannolikt fler men dessa är de enda jag är 100% på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.