Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag bytte till Skandia av denna anledning. Vill inte ha någon rådgivning och så. Skandia är gratis, förhandlingsfria bolån, swish, bank id...

Sen har jag Northmill och Norwegian för betalning. Northmill har 2% sparränta på kortkonto vilket jag gillar och man kan ha flera digitala kort, ett för varje budget och inga valutaväxlingspåslag och sådär

Jag fick bytt rådgivare på Nordea. Den nya va okunnig, otrevlig och rekommenderade dyra, dåliga fonder
Jag hade Nordea men fick nog när jag blev uppringd för att Nordea ville förhandla med mig angående min ekonomi eftersom de var på väg att ändra reglerna för sina olika kundkategorier och jag då riskerade att halka ner i en "lägre" kundkategori. Som om jag hade min ekonomi på Nordeas villkor. Efter ett (mer eller mindre) gräl med personen bytte jag till Skandiabanken och har varit nöjd med det valet sedan dess. Har ett lån i SEB men det fungerar bra, får då och då info om räntesatsförändringar men det är allt. Har en del betalningar till o från Japan men det är aldrig några problem. Nu ska frun (som är japanska) få sin pension från Japan till sitt konto på Skandiabanken och på direkt fråga från frun svarade Skandiabanken att det inte är några problem alls.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jag har Handelsbanken och där kan jag göra utlandsbetalningar upp till 150.000:- per dag. Detta utan att jag behöver "aktivera" tjänsten.

Över lag nöjd med min bank och dom hjälpte mig t.o.m. med att förse mig med drygt 220.000:- i kontanter för ett tag sedan.

Det handlar om reglerna för AML och terrorfinansiering. Hellre blockar de småkunder än tar risken att något skickas dit det inte ska.

Revolut är ett alternativ.

M myrstack skrev:
Har använt paypal mycket men det känns som många mottagare har viljat gå ifrån detta pga avgifterna. Kör 1-3 överföringar om året nu via wise vilket fungerar utmärkt. Svenskt kontokort debiterats och sen dyker pengar magiskt upp på andra sidan betydligt snabbare än bankens utlandsbetalning
Håller med! WISE är oslagbart, man för över pengarna via Trustly till WISE, sen sitter pengarna på mottagarens konto efter bara ett par minuter. Dessutom har dom bra kurs jämfört med många banker.

Jag har kollat på vad Skatteverket säger om att växla utländsk valuta. Om man tex som jag föreslagit tidigare växlar till Euro på tex Revolut och använder dessa för att betala leverantörer skall detta deklareras för kapitalvinstberäkning.
För levnadskostnader vid vistelse utomlands, max 6 månader, behövs ingen deklaration.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Jag har kollat på vad Skatteverket säger om att växla utländsk valuta. Om man tex som jag föreslagit tidigare växlar till Euro på tex Revolut och använder dessa för att betala leverantörer skall detta deklareras för kapitalvinstberäkning.
För levnadskostnader vid vistelse utomlands, max 6 månader, behövs ingen deklaration.

/Höghus
Om du bara gör en enkel växling, från SEK till EUR som du sen handlar för…
Hur skulle det kunna utlösa nån beskattning?
Vilken ”vinst” uppstår?

Det är först om du skulle växla tillbaka till SEK att ev beskattning utlöses.

Har du nån länk å hänvisa till?

Någon måste virrat till det med vad syftet är här och trott att det handlar om handel i valutor med ett likartat syfte som handel med aktier, fonder, råvaror eller liknande och inte syftet att hitta en så bra kurs som möjligt men med syftet att inhandla en vara i en annan valuta

Annars skulle ju varenda taskig transaktion till en horribel växlingskurs generera en avdragsgill förlust

Z Zodde skrev:
Om du bara gör en enkel växling, från SEK till EUR som du sen handlar för…
Hur skulle det kunna utlösa nån beskattning?
Vilken ”vinst” uppstår?

Det är först om du skulle växla tillbaka till SEK att ev beskattning utlöses.

Har du nån länk å hänvisa till?
Jag skrev iofs inte nåt om vinst, beräkningen kan ju lika gärna generera en avdragsgill förlust.
Nu vet jag inte vad du menar med enkel växling, men här kan du läsa mer. Det måste inte omfatta att du växlar tillbaka € till SEK för att du ska få underlag för kapitalvinst. Har du på ett konto € du köpt för en kurs, och sedan spenderar € när kursen stigit, ja, då vill staten ha sin skärv.

https://skatteverket.se/privat/skat...dskvaluta.4.233f91f71260075abe8800098753.html

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Jag skrev iofs inte nåt om vinst, beräkningen kan ju lika gärna generera en avdragsgill förlust.
Nu vet jag inte vad du menar med enkel växling, men här kan du läsa mer. Det måste inte omfatta att du växlar tillbaka € till SEK för att du ska få underlag för kapitalvinst. Har du på ett konto € du köpt för en kurs, och sedan spenderar € när kursen stigit, ja, då vill staten ha sin skärv.

[länk]

/Höghus
Vid AVYTTRING (=försäljning) av utländsk valuta. Använder du en valuta för köp så räknas det inte som avyttring trodde jag först men långt ned står det faktiskt:
”Betalning i utländsk valuta ”

”Beskattning sker vid avyttringar som i dessa fall kan vara växling av valuta, uttag från bankkonto i utländsk valuta, betalning i utländsk valuta, amortering, …”

Så ger dig rätt där men att nån öht skulle ta upp det till beskattning är lika osannolikt som att du tar upp dina SAS Eurobonuspoäng som man intjänat på arbetsresor

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Har oxå Skandia aldrig ett problem om man skickar utomlands eller tar emot pengar från eget konto utomlands. Då pratar vi 6-siffriga belopp.
Senast jag kollade kunde inte Skandiabanken skicka SEK utomlands. Alltså utan att växla. Även om det finns ett SEK-konto i mottagande bank.

O O skrev:
Senast jag kollade kunde inte Skandiabanken skicka SEK utomlands. Alltså utan att växla. Även om det finns ett SEK-konto i mottagande bank.
Har också Skandia sedan många år. Har aldrig varit några problem förrän för några månader. Fick löjliga frågor på praktikantnivå om varför jag skulle skicka och om jag visste vart det egentligen var osv. Det är AML som spökar.

O O skrev:
Låter märkligt men nischbanker kan inte alltid erbjuda samma tjänster som traditionella banker..,

Själv har jag SEB och har inga problem att skicka SEK till mitt SEK-konto i Norge (där jag vid psssande tidpunkt gör växlingen)

C
K karlmb skrev:
Det är AML som spökar.
AML?

Excel Excel skrev:
Jag hatar Nordea.
För 15 år sedan skulle jag ge bort en sedel till en släkting som gåva. Tog ut en sedeln i bankomaten och såg att den var extremt skrynklig.

Gick du in på banken (Nordea) Ingen kö, tre banktjänstemän satt och rullade tummarna i kassan. Förlarade ärendet och fråga om jag kunde byta in sedeln mot en finare.
Excel Excel skrev:
Fick svaret: Är du kund här?
- Nej det är jag inte
Nordea: Då kan vi inte hjälpa dig (hånflin)

Vilka jäv** as tänkte jag!
Kommer aldrig sätta min fot i den banken.
Ett mycket bra exempel på vad man slipper om man inte "BYTER" bank uran bara skaffar en bank till och behåller några konton i banken man "lämnar". Gärna ett sparkonto eller ett ISK. Med ett par kronor på.

För då kan man svara:
- Självklart är jag kund i min bank. Det har jag varit mycket länge.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.