Det var svårt att hitta ritningar på dessa "bänkbord" men efter lite tjuvkik på Rustas blev det lättare. Så här kommer en kort beskrivning för den som är intresserad.
Sitthöjd: 30cm
Bordhöjd: 50cm
Höjderna plockade från Ikeas barnmöbler.
Bordmått: 90x58 cm men bör anpassas efter plankorna
Sitsmått: 90x29 cm bör också anpassas. Möjligen lite för djupt men kan lätt kortas till 20cm om man vill senare.
Jag valde 22x95 trall till bord och sitsytor, 45x45 som reglar till bordet och 45x95 till ben och sitsreglar. Det senare var nog overkill, 34 trall hade säkert funkat eller rentav 22-28 trall?
Det svåra var benvinklarna kombinerat med avståndet mellan bord och sits. Rustas har ca 60 gradig vinkel och ca 3 cm och jag körde på samma.
Träkostnad drygt 250kr och då blev det en del plank över. Därtill rostfria trallskruvar (Byggmax denna gång men aldrig mer!) och vagnsbultar.
Sitthöjd: 30cm
Bordhöjd: 50cm
Höjderna plockade från Ikeas barnmöbler.
Bordmått: 90x58 cm men bör anpassas efter plankorna
Sitsmått: 90x29 cm bör också anpassas. Möjligen lite för djupt men kan lätt kortas till 20cm om man vill senare.
Jag valde 22x95 trall till bord och sitsytor, 45x45 som reglar till bordet och 45x95 till ben och sitsreglar. Det senare var nog overkill, 34 trall hade säkert funkat eller rentav 22-28 trall?
Det svåra var benvinklarna kombinerat med avståndet mellan bord och sits. Rustas har ca 60 gradig vinkel och ca 3 cm och jag körde på samma.
Träkostnad drygt 250kr och då blev det en del plank över. Därtill rostfria trallskruvar (Byggmax denna gång men aldrig mer!) och vagnsbultar.
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Tjusigt, det ser riktigt bra ut!
Tur att du inte satt och väntade på mina mått som jag utlovade här:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/191803-avstand-bank-till-bord.html
det hade kunnat dröja... Jag ber om ursäkt för glömskan.
Vi har f.ö. haft otrolig nytta av vårt bord, barnen älskar det och sitter gärna och fikar för sig själva i någon hörna. Det är dessutom lätt att flytta runt efter behov.
Tur att du inte satt och väntade på mina mått som jag utlovade här:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/191803-avstand-bank-till-bord.html
det hade kunnat dröja... Jag ber om ursäkt för glömskan.
Vi har f.ö. haft otrolig nytta av vårt bord, barnen älskar det och sitter gärna och fikar för sig själva i någon hörna. Det är dessutom lätt att flytta runt efter behov.
Jag skulle bygga ett förra sommaren, men jag insåg att jag aldrig skulle få tummen loss från andra projekt att räkna på måtten och sen bygga det så jag åkte och köpte ett färdigt på biltema för 300 spänn. Rangligt som f-n man dottern älskar att sitta vid det. Men nu har jag en mall att utgå från i sommar 
@ MMR: Samma sak här fast jag hittade mitt på Silvan för 250:- innan de stängde butiken. Lite rangligt, ja men det håller för de som det är avsett för. Och som sagt, det var ju ingen våldsamt dyr ritning. 
Nu börjar det nog bli dags att fixa något stabilare så jag tackar ptk för bilden och måtten. Om det blir så får det bli i de dimensionerna.
@ bygga_bo: Jag lovar
Tänk dig en grillkväll på altanen med barnen en bit bort på gräsmattan. Då bidrar dessutom allt slabbet till ett grönare gräs istället för att skapa en massa jobb med att torka upp. 
Nu börjar det nog bli dags att fixa något stabilare så jag tackar ptk för bilden och måtten. Om det blir så får det bli i de dimensionerna.
@ bygga_bo: Jag lovar
Jag byggde ihop ett såhär

Sitsar + bord är trall 22x95
Ben 45x70
Bord- samt sitsreglar 45x45
Benen sågade i 30 grader. 55 cm långa ger 50 cm totalhöjd inkl. trallen.
Körde med enkla vagnsbultar genom reglarna, blev stabilt.
CC på bultarna i benens infästning till bordsreglarna är 24.5cm.

Sitsar + bord är trall 22x95
Ben 45x70
Bord- samt sitsreglar 45x45
Benen sågade i 30 grader. 55 cm långa ger 50 cm totalhöjd inkl. trallen.
Körde med enkla vagnsbultar genom reglarna, blev stabilt.
CC på bultarna i benens infästning till bordsreglarna är 24.5cm.
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Nu har även jag byggt ett sånt här bord, tack får mått och framförallt vinklar.
Jag använde mina svärföräldrars gamla altangolv så det virke jag hade att tillgå var 21x95. Jag valde att gå upp lite på längd och höjd. 115 cm brett, 34 cm sitthöjd och 54 cm höjd på bordet. Det blev väldigt bra och tre barn per sida sitter luftigt, det är inga problem att få in 4 barn i åldrarna 3-6 år per sida.
Det blev inte så stabilt i sidled som jag ville från början, så under bänkarna satte jag dit en bräda som stabiliserade upp ordentligt. Här kan ni även se att jag satte en bräda mitt under både på bänkar och bord, det hade väl antagligen inte behövts, men nu är det riktigt stadigt.
Jag använde mina svärföräldrars gamla altangolv så det virke jag hade att tillgå var 21x95. Jag valde att gå upp lite på längd och höjd. 115 cm brett, 34 cm sitthöjd och 54 cm höjd på bordet. Det blev väldigt bra och tre barn per sida sitter luftigt, det är inga problem att få in 4 barn i åldrarna 3-6 år per sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev inte så stabilt i sidled som jag ville från början, så under bänkarna satte jag dit en bräda som stabiliserade upp ordentligt. Här kan ni även se att jag satte en bräda mitt under både på bänkar och bord, det hade väl antagligen inte behövts, men nu är det riktigt stadigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För den som fortfarande letar (eftersom detta inlägget kommer överst på Google) rivs här också en riktning för barn-storlek på svenska: https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/bygg-en-picknickbank/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden