6 044 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Bank med eller utan kontor?
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Du fattar tyvärr inte frågan.Anna_H skrev:
Ogilla bäst du vill, antydan står du helt och hållet själv för.
Men faktum är, när du säger det, att de enda jag känner till som har detta problem är min dementa mamma (där pappa tar hand om alla bankaffärer) och min man dementa mamma (där min man tar hand om bankaffärerna).
Sedan är det även så att vissa av affärerna för vår 17-åriga dotter kräver personligt besök på bankkontor. Online-bankerna tar därför inte emot helkunder under 18 år, utan har mycket begränsade möjligheter för dem.
jag har då aldrig haft problem med att plocka ut "veckoransonen" i ett bräde (15.000kr) och har man flera kort så får man ut 15.000kr per kort. Jag gör så med ojämna mellanrum.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har danske bank och väldigt långt till närmaste kontor. Bankdosa fick jag genom rek och några dagar senare kom koden. Under mina tre år har jag aldrig haft något behov att träffa dem irl. Någon gång har de de bokat in mig på videosamtal för "rådgivning" men har aldrig deltagit. Jag har aldrig köpt hus via dem men bytte bank och huslån utan några problem.J j-o75 skrev:
Jag var tvungen att hämta ut en ny bankdosa enbart för att det inte gick att byta batterier på den.
När jag står där och väntar då det är 2 personer i kassan och 2 före i kön så passar man på att fundera varför folk egentligen kommer dit.
Alla före som stod i kön hade frågor om allt möjligt, en person skulle avsluta sitt konto, samt spärra sitt bankid för att i nästa sekund öppna ett nytt, för att i nästa mening nämna att de har bytt bank.
Banken svar blev kort att det kanske var lika bra att skaffa ett ett bankid i den nya banken om dom ändå bytt bank och allt ska avslutas
Man blir fövånad hur lite folk vet om sina konton, en del har ingen aning om hur mycket pengar de har på kontot, många av dessa frågor kan besvaras enbart genom att logga in på internetbanken och läsa.
Ett annat par skulle bara öppna ett konto i sina barns namn det var en mängd frågor om allt möjlig från vem kontot står i till namnförtydligande, tog säkert en 15 minuter, båda kassorna blandades in som tog tid från övriga kunder.
Alla kunder var nog under 40 år så det hade inget med åldern att göra.
Hade jag kunnat utnyttja en tjänst att få ett kuvert och skicka in dosan som rek och få en ny så hade jag utnyttjat den istället.
Dock är bankkontoret bra att ha när man behöver den på en gång.
När jag står där och väntar då det är 2 personer i kassan och 2 före i kön så passar man på att fundera varför folk egentligen kommer dit.
Alla före som stod i kön hade frågor om allt möjligt, en person skulle avsluta sitt konto, samt spärra sitt bankid för att i nästa sekund öppna ett nytt, för att i nästa mening nämna att de har bytt bank.
Banken svar blev kort att det kanske var lika bra att skaffa ett ett bankid i den nya banken om dom ändå bytt bank och allt ska avslutas
Man blir fövånad hur lite folk vet om sina konton, en del har ingen aning om hur mycket pengar de har på kontot, många av dessa frågor kan besvaras enbart genom att logga in på internetbanken och läsa.
Ett annat par skulle bara öppna ett konto i sina barns namn det var en mängd frågor om allt möjlig från vem kontot står i till namnförtydligande, tog säkert en 15 minuter, båda kassorna blandades in som tog tid från övriga kunder.
Alla kunder var nog under 40 år så det hade inget med åldern att göra.
Hade jag kunnat utnyttja en tjänst att få ett kuvert och skicka in dosan som rek och få en ny så hade jag utnyttjat den istället.
Dock är bankkontoret bra att ha när man behöver den på en gång.
Hur förhandlar ni andra er bolån?
För de rabatter man blir erbjuden på nätbanken är ju inte i närheten av tex den statistiken som förs på forumet så de blir ju svårt att argumentera mot internetbanken, att någon 100 mil bort över telefon skulle ge mig en bättre deal känns ju inte speciellt troligt.
Jag har även brukat kontoret till att göra extraamorteringar på mina lån, kan inte heller finna denna funktion i min nätbank, de var förvisso inte speciellt entusiastiska till detta på kontoret heller.
Personligen så ogillar jag att de riktiga pengarna mer och mer försvinner, det är ju inte så konstigt att många lånar hej vilt, det är ju bara siffror på datorn, 5 miljoner i 100-lappar så kanske man får en annan bild av vad det faktiskt är man lånat.
För de rabatter man blir erbjuden på nätbanken är ju inte i närheten av tex den statistiken som förs på forumet så de blir ju svårt att argumentera mot internetbanken, att någon 100 mil bort över telefon skulle ge mig en bättre deal känns ju inte speciellt troligt.
Jag har även brukat kontoret till att göra extraamorteringar på mina lån, kan inte heller finna denna funktion i min nätbank, de var förvisso inte speciellt entusiastiska till detta på kontoret heller.
Personligen så ogillar jag att de riktiga pengarna mer och mer försvinner, det är ju inte så konstigt att många lånar hej vilt, det är ju bara siffror på datorn, 5 miljoner i 100-lappar så kanske man får en annan bild av vad det faktiskt är man lånat.
Jag har haft bolån i nätbanker de senaste 20 åren. Några gånger har jag kollat vad de lokala bankerna har kunnat erbjuda, men det har aldrig varit bättre trots att dom har erbjudit rabatter.
I dagens samhälle förhandlar man inte med banken, utan man kollar regelbundet vilken bank som har bäst villkor och flyttar lån eller sparande dit.
I dagens samhälle förhandlar man inte med banken, utan man kollar regelbundet vilken bank som har bäst villkor och flyttar lån eller sparande dit.
Men hallå!P Pumba skrev:
Jag skulle vilja se den bank som betalar ut 5 miljoner i kontanter.
Stickan
Jag vill ha en bank med kontor och ordentlig kundservise. Framför allt skall det vara en bank som är bra på att hantera vardagliga penningtransaktioner och lösa vardagliga problem. Något finansintitut och någon placeringsservice behöver jag inte. Någon procents ränta hit eller dit är betydelselöst om vardagliga problem går att lösa och det går inte på distans.
-Till exempel då jag köpte traktorn så tog jag ut 4800 euro kontant över disk och betalade åt säljaren mot kvitto inför vittnen. Det skulle vara riskabelt att ha så hög uttagsgräns på sitt bankkort.
-Till exempel då det hade blivit fel bankkontonummer på en betongfaktura så den kom att belasta mitt privata konto som naturligtvis skulle ha tömts så tog banken kontakt och vi rättade till problemet i gott samförstånd mellan mig och betongstationen och banken utan extrakostnader där en anonym bank långt borta skulle ha låtit det gå till utmätning och låtit mig hamna på bar backe efter att alla avgifter är betalda.
Med mera som jag inte vill gå närmare in på eftersom det gäller mitt privatliv.
Därför är jag kund och därmed delägare i Kvevlax Sparbank!
En riktig bank med huvudkontor i en kyrkby på den österbottniska landsbygden.
-Till exempel då jag köpte traktorn så tog jag ut 4800 euro kontant över disk och betalade åt säljaren mot kvitto inför vittnen. Det skulle vara riskabelt att ha så hög uttagsgräns på sitt bankkort.
-Till exempel då det hade blivit fel bankkontonummer på en betongfaktura så den kom att belasta mitt privata konto som naturligtvis skulle ha tömts så tog banken kontakt och vi rättade till problemet i gott samförstånd mellan mig och betongstationen och banken utan extrakostnader där en anonym bank långt borta skulle ha låtit det gå till utmätning och låtit mig hamna på bar backe efter att alla avgifter är betalda.
Med mera som jag inte vill gå närmare in på eftersom det gäller mitt privatliv.
Redigerat:
Dom enda fördelarna med kontanter är att de fungerar i händelse av hackerattack/strömavbrott/serverkrasch/krig etc.T Thomas_Blekinge skrev:Jag ogillar denna antydan till de som ine digitala.
Om man inte vill göra allt digitalt, och gillar cash, blir man ovillkorligen placerat i i hörnet "gamling - skröplig - sinnessvag". Många fattar inte att det finns fullt friska intelligenta människor som helt enkelt vill hantera kontanter för det har en hel del fördelar.
Så jag tror dessvärre det är du som kommer behöva vänja dig vid detta.
Vad är det för typ av vardagliga problem du behöver hjälp med? Har svårt att se vad det kan vara.H heimlaga skrev:Jag vill ha en bank med kontor och ordentlig kundservise. Framför allt skall det vara en bank som är bra på att hantera vardagliga penningtransaktioner och lösa vardagliga problem. Något finansintitut och någon placeringsservice behöver jag inte. Någon procents ränta hit eller dit är betydelselöst om vardagliga problem går att lösa och det går inte på distans.
Då hade jag varit tvungen att ha internetbank....... och det hade säljaren (80-årig barnlös änka) också varit tvungen till.Stickan56 skrev:
Eftersom jag är datornolla och har stora problem att klara av det här forumet skall jag inte ha internetbank om det går att undvika.