6 039 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Bank med eller utan kontor?
Sida 1 av 5
Jag läste idag en undersökning som visar att endast 10% av öläningarna kan tänka sig att använda en bank som saknar kontor.
För min del kan jag säga att det inte spelar någon roll alls. Jag gör mina ärenden på nätet.
Förr hade jag hand om en del kontant hantering i en förening och då gick jag ju och satte in dom pengarna, men för flera år sedan så slutade dom att ta emot pengar och hänvisade till boxen i stället.
Då bytte vi till en nätbank som var billigare.
Hur är det för er ? Fyller ett kontor någon funktion eller kvittar det?
För min del kan jag säga att det inte spelar någon roll alls. Jag gör mina ärenden på nätet.
Förr hade jag hand om en del kontant hantering i en förening och då gick jag ju och satte in dom pengarna, men för flera år sedan så slutade dom att ta emot pengar och hänvisade till boxen i stället.
Då bytte vi till en nätbank som var billigare.
Hur är det för er ? Fyller ett kontor någon funktion eller kvittar det?
Själv har jag Skandiabanken, som helt saknar kontor. Problemet är att de också saknar folk och intresse för allmän rådgivning, dvs. ekonomiska frågor om inte helt specifika bankärenden. Bla. därför funderar jag på att byta till Länsförsäkringar bank som har ett kontor i närheten.
Staffan
Staffan
De få gånger jag har varit inne på ett bankkontor de senaste 20 åren är när banken tvingat in mig där i ärenden som de inte kan hantera på distans. Har svårt att förstå vem som vill ta långlunch eller en semesterdag för att köa på ett bankkontor.
Det är väl i princip bara vid hämtning av ny bankdosa man behöver dit?C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 248 inlägg
En bank som inte hanterar pengar över disk (och då menar jag riktiga pengar) är inget alternativ och går bort. Om man behöver 25000 cash så vill man inte stå vid bankomaten eftersom den är begränsat till 5000 eller så.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 248 inlägg
Jag ogillar denna antydan till de som ine digitala.Anna_H skrev:
Om man inte vill göra allt digitalt, och gillar cash, blir man ovillkorligen placerat i i hörnet "gamling - skröplig - sinnessvag". Många fattar inte att det finns fullt friska intelligenta människor som helt enkelt vill hantera kontanter för det har en hel del fördelar.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Skall du ha ut 25 000 cash, så hjälper det inte med ett bankkontor idag, Den enda "bank" jag vet som kan betala ut sådana summor är Coop bank. Iallafall coop forum kan lämna ut uppemot 100 000 cash.
Ogilla bäst du vill, antydan står du helt och hållet själv för.T Thomas_Blekinge skrev:Jag ogillar denna antydan till de som ine digitala.
Om man inte vill göra allt digitalt, och gillar cash, blir man ovillkorligen placerat i i hörnet "gamling - skröplig - sinnessvag". Många fattar inte att det finns fullt friska intelligenta människor som helt enkelt vill hantera kontanter för det har en hel del fördelar.
Men faktum är, när du säger det, att de enda jag känner till som har detta problem är min dementa mamma (där pappa tar hand om alla bankaffärer) och min man dementa mamma (där min man tar hand om bankaffärerna).
Sedan är det även så att vissa av affärerna för vår 17-åriga dotter kräver personligt besök på bankkontor. Online-bankerna tar därför inte emot helkunder under 18 år, utan har mycket begränsade möjligheter för dem.
Jag försökte få lite råd på SEB på det lokala kontoret. de var inte intresserade. Tycker ändå att fonder för 1 miljon borde kunna ge visst intresse?Claes Sörmland skrev: