136 014 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Varför måste de göra det?J JohanLun skrev:
Jag minns inte hur det gick till när jag installerade swisch, så jag minns förstås inte heller om det var något medgivande jag måste göra. Vilka slags medgivanden måste man göra?J JohanLun skrev:
För att göra det svårare för bedragare går det i den nya versionen av BankID inte längre att lägga till BankID för olika personer på samma mobil eller surfplatta.
Om du redan har installerat flera olika BankID fungerar det tillsvidare, men om du vill aktivera ett nytt behöver du först radera dina befintliga BankID.
från swedbank
Om du redan har installerat flera olika BankID fungerar det tillsvidare, men om du vill aktivera ett nytt behöver du först radera dina befintliga BankID.
från swedbank
Men krasst, de kriminella/lurendrejarna ser till att köpa en kartong stulna mobiler. Behövs inga sim-kort, de bara kopplar upp sig på wifi. Har en sådan reservmobil, men i mitt fall den gamla. Så åtgärden ser bra ut men har noll och ingen betydelse med att bara tillåta ett mobilt BankID, påverkar bara de ärliga som har ett legalt syfte t.ex. jag och min fru som skulle kunna ha min mobil som reserv.
Jo en liten utvikning om det så skickade då polisen ut SMS till kända stulna telefoners nummer.A AndersS skrev:Men krasst, de kriminella/lurendrejarna ser till att köpa en kartong stulna mobiler. Behövs inga sim-kort, de bara kopplar upp sig på wifi. Har en sådan reservmobil, men i mitt fall den gamla. Så åtgärden ser bra ut men har noll och ingen betydelse med att bara tillåta ett mobilt BankID, påverkar bara de ärliga som har ett legalt syfte t.ex. jag och min fru som skulle kunna ha min mobil som reserv.
Alldeles utmärkt!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AvlMw5/polisen-avskracker-knarkkopare-med-sms
Sen i en parrelation så kan ju allt se bra ut men vad är det som ger den ena parten rätt att läsa en sjukdomsjournal på 1177?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Swedbank har då numera det hårdaste regelverket där man måste legitimera sig med pass eller nationellt idkort. Förmodligen följer de andra bankerna efter.Fairlane skrev:
https://www.swedbank.se/privat/digi...fa-mobilt-bankid-med-digital-id-kontroll.html
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg