P
J JohanLun skrev:
Säkert lagrar de det, det måste de väl i någon form.
Varför måste de göra det?
J JohanLun skrev:
Jag har inte klickat "dags att förnya ditt medgivande" i swish, undrar om det är GDPR och vad som tillslut händer om jag aldrig uppdaterar... Troligen slutar swish funka vid någon tidpunkt... :D
Jag minns inte hur det gick till när jag installerade swisch, så jag minns förstås inte heller om det var något medgivande jag måste göra. Vilka slags medgivanden måste man göra?

P
Fairlane Fairlane skrev:
För att få ett BankID eller ett mobilt BankID måste jag första gången gå till banken och legitimera mig.
Det minns jag inte att jag behövde göra. Om jag inte minns helt fel så kunde jag skaffa ett bankid med hjälp av min bankdosa.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej bankerna har ju tagit genvägar med bankid och en märklighet är ju att någon annan kan ha någons bankid på sin mobil.
Men kan man då också ha sitt eget bankid på samma telefon?

D Dilato skrev:
Jo men att ha flera personers bankid på samma mobil är nog ingen säkerhetsmässig höjdare.

Sen funderade jag lite till och det krävs nog ett presonligt besök för högsta tillitsnivå, Swedbanks lösning är en till "genväg".

D Dilato skrev:
Jag kan bara ha ett BankID på min mobil, men behöver inte vara mitt eget.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men att ha flera personers bankid på samma mobil är nog ingen säkerhetsmässig höjdare.
Jag tror inte det går att ha flera bankid på en telefon, det är ju samma app.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För att göra det svårare för bedragare går det i den nya versionen av BankID inte längre att lägga till BankID för olika personer på samma mobil eller surfplatta.

Om du redan har installerat flera olika BankID fungerar det tillsvidare, men om du vill aktivera ett nytt behöver du först radera dina befintliga BankID.

från swedbank

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Men krasst, de kriminella/lurendrejarna ser till att köpa en kartong stulna mobiler. Behövs inga sim-kort, de bara kopplar upp sig på wifi. Har en sådan reservmobil, men i mitt fall den gamla. Så åtgärden ser bra ut men har noll och ingen betydelse med att bara tillåta ett mobilt BankID, påverkar bara de ärliga som har ett legalt syfte t.ex. jag och min fru som skulle kunna ha min mobil som reserv.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jo det har gått alldeles utmärkt men möjligheten ska nu försvinna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men krasst, de kriminella/lurendrejarna ser till att köpa en kartong stulna mobiler. Behövs inga sim-kort, de bara kopplar upp sig på wifi. Har en sådan reservmobil, men i mitt fall den gamla. Så åtgärden ser bra ut men har noll och ingen betydelse med att bara tillåta ett mobilt BankID, påverkar bara de ärliga som har ett legalt syfte t.ex. jag och min fru som skulle kunna ha min mobil som reserv.
Jo en liten utvikning om det så skickade då polisen ut SMS till kända stulna telefoners nummer.
Alldeles utmärkt!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AvlMw5/polisen-avskracker-knarkkopare-med-sms

Sen i en parrelation så kan ju allt se bra ut men vad är det som ger den ena parten rätt att läsa en sjukdomsjournal på 1177?

Fairlane
P pmd skrev:
Det minns jag inte att jag behövde göra. Om jag inte minns helt fel så kunde jag skaffa ett bankid med hjälp av min bankdosa.
Ja, det kan skilja från bank till bank, vilken rutin man har. Jag har Handelsbanken och där hämtar man kort och dosa på banken.

Fairlane
P paralun skrev:
Swedbank har då numera det hårdaste regelverket där man måste legitimera sig med pass eller nationellt idkort. Förmodligen följer de andra bankerna efter.

[länk]
Så har ju alla banker numera, så de behöver inte följa efter.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo det har gått alldeles utmärkt men möjligheten ska nu försvinna.
Är du helt säker på det? Jag har aldrig hört att det ska vara möjligt. Kanske om man haft flera profiler, men jag är tveksam.

P
D Dilato skrev:
Till android finns/fanns en app som heter appcloner, men jag har inte testat den och vet inte om den fungerar på senare versioner av android. I princip borde det dock fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.