135 964 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Eftersom DU var frågande över att bankerna har möten med sina kunder på nätet så är vi flera som misstänker att din relation med din bank är på det primitiva stadiet, därav skojandet med sparkonto…Nissens skrev:
Ok, nej jag träffar dem irl, blir bjuden på tillställningar lite nu och då också. Har aldrig haft ”webmöte”.Z Zodde skrev:
Dock är det olika personer för olika typer av ärenden.
Intressant att du skriver ”vi är flera”. Är du talesperson för fler än dig själv eller är det någon unken härskarteknik du ägnar dig åt? 😂😂
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Primitiva stadiet? Det var ett intressant utryck för den relation har med sin bank.Z Zodde skrev:
Dvs utför de vanligaste tjänsterna föra över pengar och betala räkningar. sen ett banklån. Den behöver inte vara mer än så.
Du får ha vilken relation som helst med din bank. Jag bryr mig inte. Jag har inget behov av större engagemang med banken
Det är just det systematiska kontroll- och testarbetet som gör vissa grupper av konstruktörer (det må vara konstruktion av hård- eller mjukvara, eller kombinationer därav) bättre än andra.J JohanLun skrev:
Hängslen, livremmar och flytvästar.
Samt kontroll av varandras arbeten.
Med "IT" menar jag systemen som vi kunder ser. Oftast baserad på någon hemsk "framework" som är lite småbuggig redan innan bankens IT-konsulter har börjat hacka kod, utan ha några begrepp om hur bra MMI ska vara.D djac skrev:Jag har jobbat en hel del med IT på banker och de är väl lite både och, mycket är gammalt mainframe som är mycket stabilt, ofta outsourcat, såklart ökar andelen cloud på back office men klassisk pengahantering är just klassisk, mycket kontrollsystem parallelt såklart.
Sen har du bankernas affärs-IT, här är de extremt duktiga, idag tjänar de mycket pengar här och det läggs enorma resurser på personal och system.
”Därav skojandet”.Nissens skrev:
Ok, nej jag träffar dem irl, blir bjuden på tillställningar lite nu och då också. Har aldrig haft ”webmöte”.
Dock är det olika personer för olika typer av ärenden.
Intressant att du skriver ”vi är flera”. Är du talesperson för fler än dig själv eller är det någon unken härskarteknik du ägnar dig åt? 😂😂
Försökte hänga på men om det inte funkade ber jag om ursäkt.
Hävdar bestämt tvärtom.P paralun skrev:
ALLA traditionella banker har fortfarande en växel å tror de allra flesta andra också.
Eftersom du skriver ”de flesta” bör du kunna namnge ett större antal…
Jo kollade mitt lokalkontor hos SEB och de hänvisar till telefonbanksnumret.Z Zodde skrev:
Nu har jag inte testat hur det är att komma fram till en specifik handläggare men en "traditionell" växel har nog de flesta banker slopat.
De hänvisar till telefonbanken men växeln finns kvar 0771-621000P paralun skrev:
Så SEB har växel kvar, de flesta har INTE det påstod du, vilka?
Eller om du bara uttryckte dig fel kan vi släppa det