135 961 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Magnetremsan finns kvar helt enkelt för att kortinnehavaren mycket väl kan transportera sig utanför EU och önska använda terminaler som fortfarande inte är uppgraderade. På samma vis som att det fortfarande finns upphöjda siffror och bokstäver på många kort så att de kan användas i ännu äldre offline-betalningar.P paralun skrev:
Lustigt. Har ALDRIG hänt mig att kortvarianten inte fungerat å det är cash only som gäller.Alfredo skrev:
Ivartfall inte sista 10 åren.
Att nåt kort inte funkar sker typ 1 gång per år men då har alltid kort nr 2 funkat.
Har inte använt kontanter sen innan covid.
Så stor skillnad kan det väl ändå inte vara mellan Norge å Sverige…??
Oj!Alfredo skrev:
Jag har i 99% av fallen inte plånboken med mig, utan förlitar mig till att betalning med mobiltelefonen fungerar (apple-pay eller Swish) och jag kan ärligt talat säga att jag inte minns senaste gången det skulle ha gett mig något problem.
Nä, samma här tillhör mycket sällsynt.Z Zodde skrev:Lustigt. Har ALDRIG hänt mig att kortvarianten inte fungerat å det är cash only som gäller.
Att nåt kort inte funkar sker typ 1 gång per år men då har alltid kort nr 2 funkat.
På vilket sätt är det relevant? Ingen påstår att det är speciellt vanligt men helt klart händer det.Z Zodde skrev:
Nej det var nog första gången jag använde kontanter i Sverige på många år men i förrgår hände det...Dowser4711 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skrevAlfredo skrev:
”Mer än tillräckligt frekvent för att motivera att alltid ha lite kontanter på sig.”
Jag kontrar med att det händer tydligen såpass sällan att många inte upplevt det öht.
Så håller alltså inte med ”frekvensen”
Att använda kontanter är ju en sak, men var det på grund av att betaltjänsterna låg nere?Alfredo skrev:
Själv minns jag som sagt inte när det skedde senast, men stöter regelbundet på ställen som inte tar kontanter.
Ja det skrev jag ju!Dowser4711 skrev:
Alfredo skrev:
Menar du att lägga in korten i mobilen så att man alltid tvingas att blippa? De som inte kunde betala på Hemköp/Willys/Axfood/City Gross häromdagen tyckte antagligen inte det var så lyckat. Som jag förstod det funkade blip inte alls. Chip fungerade åtminstone för en del även om det tog flera minuter och för många krävde några försök.
För mig fungerade kontanter precis som det alltid gjort efter det att första kortförsöket misslyckats. 😃 Fast kassakön var närmare en timma och den kom jag inte undan. 😢
Det hände i förrgår. Allt som var kopplat till Axfood, Hemköp bland annat. Provade 3 kort och inget gick. Mest tråkigt för kassörskan, jag lämnade allt på bandet. Inget av det var måste att ha med mig så sket i det.Z Zodde skrev:Lustigt. Har ALDRIG hänt mig att kortvarianten inte fungerat å det är cash only som gäller.
Liten protest mot att de tog bort deras "bankomat" kan man väl säga med.
Och jag brukar ha 200 kr med mig alltid, men den var inte med just då haha.
Vem vet…?Rkarlsson skrev:Det hände i förrgår. Allt som var kopplat till Axfood, Hemköp bland annat. Provade 3 kort och inget gick. Mest tråkigt för kassörskan, jag lämnade allt på bandet. Inget av det var måste att ha med mig så sket i det.
Liten protest mot att de tog bort deras "bankomat" kan man väl säga med.
Och jag brukar ha 200 kr med mig alltid, men den var inte med just då haha.
Kanske blir vanligare om kunder (i ditt fall Axfoods etc) , som inte har samma ITsäkerhet som banker, blir utsatta för mer frekventa hackerattacker/cyberangrepp.
I nyhetsflödet verkar det definitivt vara vanligare att svenska affärskedjor blir utsatta än motsvarande norska, vet ej varför
Axfood var inte drabbat av någon attack. De bytte system så att alla butiker blev drabbat.Z Zodde skrev:
De som inte kan hantera attacker överhuvudtaget är coop, men dit går inte en vettig människa längre. Eller ja den som nöjer sig med höga priser och enbart coops varumärke.
Så det var väl säkerligen en intern dataexpert/ingenjör bla bla som inte visste vad som skulle hända.
Ja jag var irriterad, först en kvart i kön sen inte få något
Det är två delar, att kunna betala "digitalt" och men också butikens kassasystem kopplad till varulager.
Beroende av var ett fel uppstår kan kontanter användas eller så stänger butiken.
Sedan är det väl bra med olika betalningsmetoder mobil, kort, faktura, kontanter, etc, då finns det alternativ.
Beroende av var ett fel uppstår kan kontanter användas eller så stänger butiken.
Sedan är det väl bra med olika betalningsmetoder mobil, kort, faktura, kontanter, etc, då finns det alternativ.