135 965 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
För mobilt bankid tycker jag att skärmen ska ha radikalt olika utseende beroende på om det är legitimering eller signering man ska göra.A AndersS skrev:
Jag ser förstås skillnad, men se inlägg #869. Det finns de som inte ser skillanden tydligt nog.mnils skrev:
"Bankid" är bara ett ord för dem som beskriver något man använder när man ska betala räkningar. Exakt vad man gör torde ofta vara lite luddigt. Det var enklare att gå till posten (eller banken) för att betala räkningarna.
Det är inte vi som förstår vad vi gör när vi använder bankid som brukar bli lurade.
En bank som har tjänsten "private banking" vill förstås förvalta alla pengar man har, men allting man har över den summa som banken kräver kan man placera någon annanstans, t.ex. i en annan bank med "private banking".Nissens skrev:
Det låter som ett intressant fall.Fairlane skrev:
För sin egen skull bör man kanska tänka igenom vad man ska göra i sådana, och liknande situationer. Det är sällan (eller aldrig) bråttom. Banker stoppar misstänka transaktioner (ibland kanske lite väl ofta …) och behöver inte kontoinnehavarens medgivande för sånt.
Se inlägg #859 för ett exempel. Jag behövde inte godkänna någonting. Banken ringde mig helt enkelt för att upplysa mig om vad som hade hänt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att lyckas lura mig skulle bli en nitlott. Pengarna är slut innan fakturorna. är slut.
Så taskigt fall
Så taskigt fall
Det är en komplicerad fråga och beroende av vilka personer som kan hjälpa till. Det finns funktioner med fullmakt och kanske även god man, jag är det till en person, som kan vara till hjälp. Men det löser ju inte hela problemet, men varje enskild lösning bidrar till förbättring.H HenrikHuslöse skrev:Du överskattar människors förmåga något enormt. Framförallt äldre människors.
Jag har ironiskt nog ett exempel häromdagen när en äldre släkting skulle ringa sin dotter angående att föra över pengar. Personen ringde istället två olika barnbarn som blev jätteglada att få pengar.
Hur ska du få dessa personer att inte gå på bedrägerier? Eget ansvar kräver förmåga att faktiskt ta eget ansvar.
Jovisst har lagen ändrats och visst används spionprogram. Helt rätt, imho!P pmd skrev:
https://www.tv4play.se/klipp/967603ba9981ad057330?first=13304384
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tror att information är det som är det som fungerar bäst. Men Qr koden kommer försvåra för de som inte "ringer från banken"
hamnar vi där så tror jag på tid. om det tar tid, så
Men med information så Kanske de kan lägga ner tid på att utveckla bank id.
hamnar vi där så tror jag på tid. om det tar tid, så
Men med information så Kanske de kan lägga ner tid på att utveckla bank id.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Enligt blurben på den sidan används det mycket mer än man hade väntat sig så då är väl svaret på din undran i inlägg #834 att det gör polisen.P paralun skrev:
Det kan också vara så att skurkarna vet om att lagen har ändrats och därför använder kryptering …
Jag sällar mig till dem som innan jag har läst denna tråden inte riktigt insett att det finns två olika "moder", legitimering och signering.P pmd skrev:Det finns de som inte ser skillanden tydligt nog.
"Bankid" är bara ett ord för dem som beskriver något man använder när man ska betala räkningar. Exakt vad man gör torde ofta vara lite luddigt. Det var enklare att gå till posten (eller banken) för att betala räkningarna.
Det är inte vi som förstår vad vi gör när vi använder bankid som brukar bli lurade.
Visst har jag fattat att båda sakerna kan göras med bankID och görs.
Men att det skulle vara någon skillnad i "back-end" hade jag nog ingen direkt aning om.
Jo men krypterat eller ej så fick snabbt hackaren i SVT/UG ihop pusslet hur ligorna arbetar när de begår grovt rån mot främst gamla pensionärer.P pmd skrev:
https://www.svtplay.se/video/jn4EQ3R/uppdrag-granskning/hackaren?id=jn4EQ3R
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Rent matematiskt är det inte någon större skillnad faktiskt.Mikael_L skrev:
När du signerar något använder du sin signeringsnyckel för att genomföra en matematisk operation och därmed bevisa att du har tillgång till nyckeln.
När du autentisering dig använder du din autentiseringsnyckel för att genomföra en matematisk operation och därmed bevisa att du har tillgång till nyckeln.
Det är två olika nycklar som används, men det hade gått lika bra att byta nycklar not varandra så länge "låset" också byts. Det rä ett nyckelpar, en privat del och en publik. Den privata kan du jämföra med en fysisk nyckel, den publika med ett lås. Byter du singeringsnyckel mot autentiseringsnyckel så fungerar det om du också byter den publika nyckeln motsvarande, så samma sätt som du kan byta plats på två fysiska lås.
Det är dock inget man behöver känna till som privatperson.