136 012 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Nja, det vet jag inte om du ska. Jag tycker inte det är bra att BankID är den enda aktören på marknaden, så personligen använder jag det för att skapa förutsättningar för en konkurrent.Bananskalare skrev:
I princip funkar de på liknande sätt, men den skillnaden att FrejaID fungerar på färre ställen.
Datormognaden är helt enkelt för dålig bland befolkningen i stort. Att legitimera sig respektive signera något är uppenbart olika saker för de flesta när man gör det med ID-kort och penna.Fairlane skrev:
Jag tvivlar på att de flesta bankid-användare kan förklara motsvarande skillnad när man gör ovanstående elektroniskt.
Det hade kanske varit bra att skilja dessa båda aktiviteter ordentligt även i cyberrymden, t.ex. genom att inte använda samma program för signering som för legitimering?
Innan man vet vad som har hänt ska man inte återställa från backup eller installera om. En sådan analys gör man inte på en kvart.P paralun skrev:
Ja, det måste förstås till lite interface för att rfid-skanning av id-kort ska kunna användas praktiskt.Alfredo skrev:
Vad ska du göra med en skanner som du har "fått loss"?
Aha! Ja, då blev det mer begripligt. 
Jag tycker (dvs jag har inte analyserat problem speciellt mycket) att det borde gå ganska lätt att ordna att samma sak som görs nu med körkort i butiker och liknande istället görs med nationellt ID-kort, fast med rfid-avläsning istället för avläsning av {streck,qr}-kod.
Jag tycker (dvs jag har inte analyserat problem speciellt mycket) att det borde gå ganska lätt att ordna att samma sak som görs nu med körkort i butiker och liknande istället görs med nationellt ID-kort, fast med rfid-avläsning istället för avläsning av {streck,qr}-kod.