Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför ska jag använda Freja?
Nja, det vet jag inte om du ska. Jag tycker inte det är bra att BankID är den enda aktören på marknaden, så personligen använder jag det för att skapa förutsättningar för en konkurrent.

I princip funkar de på liknande sätt, men den skillnaden att FrejaID fungerar på färre ställen.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Hur vet man vilken backup som är ok?
Programvara behöver man inte göra backup på. Den installerar man om vid behov. Då kan inte systemets programvara infekteras av ransomware. Såvida inte programleverantörens installationsprogram har fått en trojan …
😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Eller att alla ska betala med kort eller Svisch […]
Tack för att du visar hur man stavar till svisch på svenska? Det är få som vet hur det stavas. 👏

• Älska
BirgitS
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen vad Coop sedan beställt vete tusan? Är man en "looser" så är ju betalningsförmågan begränsad för en robust kassahantering.
Bara för att man är lös(aktig) behöver man inte ha ont om pengar …
😎

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför ska jag använda Freja?
Ska och ska. Det finns inget tvång, men Freja eID är i en del sammanhang ett hyfsat praktiskt alternativ till ett fysiskt ID-kort.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det låter som debattören likt trådskaparen inte vill använda samma ID på för att autentisera sig mot olika personer/organisationer. Då borde samma tanke väl gälla för fysisk ID-handling.
Datormognaden är helt enkelt för dålig bland befolkningen i stort. Att legitimera sig respektive signera något är uppenbart olika saker för de flesta när man gör det med ID-kort och penna.

Jag tvivlar på att de flesta bankid-användare kan förklara motsvarande skillnad när man gör ovanstående elektroniskt.

Det hade kanske varit bra att skilja dessa båda aktiviteter ordentligt även i cyberrymden, t.ex. genom att inte använda samma program för signering som för legitimering?

P
P paralun skrev:
Jo nu orkar jag inte leta fakta om Coop-fallet men de har också en eller flera centrala servrar som kassasystemen är beroende av. Att det tar en vecka att återstarta systemen är ju miserabelt.
Innan man vet vad som har hänt ska man inte återställa från backup eller installera om. En sådan analys gör man inte på en kvart.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Finns ingen streckkod eller QR-kod att skanna...
Det går att läsa information ur ett nationellt id-kort med en rfid-läsare (t.ex. en halvmodern mobiltelefon).
Duger inte det? (Jag vet inte vad det var jag nyss läste ut ur mitt nationella ID-kort).

P pmd skrev:
Duger inte det?
Nej det duger inte om inte de platser som man legitimerar sig på har dessa rutiner. Exempelvis kan jag "få loss" en skanner i matbutiken genom att skanna körkortet. Vad jag vet kan jag inte få det genom att de läser RFID-chipet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Innan man vet vad som har hänt ska man inte återställa från backup eller installera om. En sådan analys gör man inte på en kvart.
Jo nu handlar det då om max 1 dygn så ska man vara "up and running" igen. Ser inget orimligt i det enkla målet.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det duger inte om inte de platser som man legitimerar sig på har dessa rutiner. Exempelvis kan jag "få loss" en skanner i matbutiken genom att skanna körkortet. Vad jag vet kan jag inte få det genom att de läser RFID-chipet.
Ja, det måste förstås till lite interface för att rfid-skanning av id-kort ska kunna användas praktiskt.

Vad ska du göra med en skanner som du har "fått loss"?

P
P paralun skrev:
Jo nu handlar det då om max 1 dygn så ska man vara "up and running" igen. Ser inget orimligt i det enkla målet.
Hur många IT-system har du byggt? Hur såg backuprutinerna ut?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad ska du göra med en skanner som du har "fått loss"?
He, he... Det kom att handla om helt olika skannrar i samma meningar...

Jag syftade på att skanna körkortet för att identifiera mig för att få tillgång till en handskanner för självskanning när jag handlar i livsmedelsbutiken...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Aha! Ja, då blev det mer begripligt. :-)

Jag tycker (dvs jag har inte analyserat problem speciellt mycket) att det borde gå ganska lätt att ordna att samma sak som görs nu med körkort i butiker och liknande istället görs med nationellt ID-kort, fast med rfid-avläsning istället för avläsning av {streck,qr}-kod.

Unikt namn
P paralun skrev:
Coop har 800 butiker.
Med 800 jourhavande ransomware bekämpare skulle väl mjölken kosta 100kronor litern.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.