Fairlane
P paralun skrev:
Ja, jag är ganska säker på att vi har ett större antal Bankid utfärdade till personer med oklar identitet.
Ett större antal, hur många kan det vara?
Det finns fall där en bedragare lurat personer att skapa nya mobila BankID som hamnar hos bedragaren. De fallen upptäcks nog normalt väldigt snabbt då dessa BankID normalt används för att tömma konton. När de upptäcks så spärras de såklart.
P paralun skrev:
Inget som det blir rubriker av men som då banker får hantera. Swedbank införde ju att ett pass måste användas för att verifiera en identitet och då sker det en id-växling till högsta tillitsnivå.
Nej så är det inte.
Det är bara att läsa reglerna som du länkat till flera gånger, läser du inte det du länkar till?
Tillitsnivå 4:
"Användaren behöver genom detta personligt besök styrka sin identitet genom en fullgod svensk legitimationshandling, både första gången och vid förnyelse vart femte år."

Att man använder sitt pass eller nationellt ID-kort för att förnya sitt BankID är bra, men det blir inte en legitimation av högsta tillitsnivå för det. Det blir väldigt bra, tillräckligt bra, men nu tjatar ju du om att det inte är tillräckligt bra om inte högsta tillitsnivån uppnås, så då får vi väl vara konsekventa och döma ut det som en dålig lösning?

Fairlane Fairlane skrev:
Ett större antal, hur många kan det vara?
Det finns fall där en bedragare lurat personer att skapa nya mobila BankID som hamnar hos bedragaren. De fallen upptäcks nog normalt väldigt snabbt då dessa BankID normalt används för att tömma konton. När de upptäcks så spärras de såklart.

Nej så är det inte.
Det är bara att läsa reglerna som du länkat till flera gånger, läser du inte det du länkar till?
Tillitsnivå 4:
"Användaren behöver genom detta personligt besök styrka sin identitet genom en fullgod svensk legitimationshandling, både första gången och vid förnyelse vart femte år."

Att man använder sitt pass eller nationellt ID-kort för att förnya sitt BankID är bra, men det blir inte en legitimation av högsta tillitsnivå för det. Det blir väldigt bra, tillräckligt bra, men nu tjatar ju du om att det inte är tillräckligt bra om inte högsta tillitsnivån uppnås, så då får vi väl vara konsekventa och döma ut det som en dålig lösning?
Jo men precis det här har vi ju diskuterat förut.

- Hur många det är med oklar identitet får vi aldrig veta men Swedbank införde då en id-växling mot ett pass vilket jag tror alla banker måste göra. Man inför inte ett sådant här "krångel" om man inte har problem med oklara identiteter.

- Att slippa personliga besök och göra som Swedbank med id-växling mot ett pass ser jag som en tänkbar lösning, nu har jag inte kollat kraven för eIDAS men jag förstår inte vitsen med ett personligt besök om man har ett pass och då krävs det ett personligt besök för att se att personen liknar Kalle Anka. (inkl alla andra registerkontroller som görs av polisen)

P pmd skrev:
Elgiganten är undantaget som sticker ut. Man måste vara "medlem" för att få digitala kvitton, och det går inte att stänga av strömmen av reklambrev.
Det finns under fliken "Kundklubb"

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men precis det här har vi ju diskuterat förut.
Precis,men du upprepar samma fel.
P paralun skrev:
- Hur många det är med oklar identitet får vi aldrig veta men Swedbank införde då en id-växling mot ett pass vilket jag tror alla banker måste göra. Man inför inte ett sådant här "krångel" om man inte har problem med oklara identiteter.
Jag tror inte det finns många. De mobila BankID som skapas till bedragare används nog så gott som alltid omedelbart för att tömma individens konton. Då spärras såklart alla mobila BankID som är utgivna till den individen, och finns inte längre kvar.

Det är för att minska risken för detta som man inför bättre skydd såklart, inte för att man oroar sig för en massa aktiva BankID utställda till fel personer.

Det kan säkert finnas något enstaka mobilt BankID skapat till fel person, som ännu inte avslöjats. Det är om detta BankID inte används för att tömma konton, utan för mer subtil aktivitet. Det tror jag dock är ovanligt.
P paralun skrev:
- Att slippa personliga besök och göra som Swedbank med id-växling mot ett pass ser jag som en tänkbar lösning, nu har jag inte kollat kraven för eIDAS men jag förstår inte vitsen med ett personligt besök om man har ett pass och då krävs det ett personligt besök för att se att personen liknar Kalle Anka. (inkl alla andra registerkontroller som görs av polisen)
Märkligt, du sitter alltså och upprepar100 gånger att inget utom högsta tillitsnivå duger och så har du inte koll på vad högsta tillitsnivå innebär?? Det kräver ett personligt besök, vare sig du förstår vitsen med det eller inte.

Jag har ett nationellt ID och ett svensk pass. Det nationella ID-kortet hämtade jag ut hos polisen, genom att visa upp mitt körkort (du vet, de de som förfalskas hur lätt som helst?). Vilka registerkontroller tror du polisen gör då? De tittar på körkortet och se om det är någorlunda likt mig så är det bra så. När jag hämtade passet någon månad senare så tror jag att jag använda mitt körkort som legitimation också.
Man ska inte överdriva säkerheten här. Det är verkligen inte stor skillnad säkerhetsmässigt mellan en statlig e-legitimation (när den väl kommer) och ett BankID (bortsett från BankID på fil som inte borde användas alls).

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
N
P pmd skrev:
Det är en kulturell grej. I en del andra länder är sådant inte allt lika känsligt som i Sverige.
Har det ändrat i Sverige? När jag bodde i Sverige var nästan alla väldigt öppna med hur mycket inkomst dom hade. Det var inte alls känsligt att diskutera löner på arbetsplatser.

N
P pmd skrev:
Jag är inte så bekymrad av att någon kan läsa ett elektronisk brev till mig från ett försäkringsbolag som berättar att det accepterar min önskan om att teckna en försäkring.
Nej den informationen är säkert inte så intressant. Om det står dina fullständiga personuppgifter så är det säkert mera intressant.
P pmd skrev:
Dessa uppgifter går väl ganska lätt att få fram genom att "avlyssna" papperspost?
Visst men som jag skrev tidigare det kräver att man fysiskt får tag på din papperspost.

Fairlane Fairlane skrev:

Jag tror inte det finns många. De mobila BankID som skapas till bedragare används nog så gott som alltid omedelbart för att tömma individens konton. Då spärras såklart alla mobila BankID som är utgivna till den individen, och finns inte längre kvar.

Det är för att minska risken för detta som man inför bättre skydd såklart, inte för att man oroar sig för en massa aktiva BankID utställda till fel personer.

Det kan säkert finnas något enstaka mobilt BankID skapat till fel person, som ännu inte avslöjats. Det är om detta BankID inte används för att tömma konton, utan för mer subtil aktivitet. Det tror jag dock är ovanligt.

Märkligt, du sitter alltså och upprepar100 gånger att inget utom högsta tillitsnivå duger och så har du inte koll på vad högsta tillitsnivå innebär?? Det kräver ett personligt besök, vare sig du förstår vitsen med det eller inte.

Jag har ett nationellt ID och ett svensk pass. Det nationella ID-kortet hämtade jag ut hos polisen, genom att visa upp mitt körkort (du vet, de de som förfalskas hur lätt som helst?). Vilka registerkontroller tror du polisen gör då? De tittar på körkortet och se om det är någorlunda likt mig så är det bra så. När jag hämtade passet någon månad senare så tror jag att jag använda mitt körkort som legitimation också.
Man ska inte överdriva säkerheten här. Det är verkligen inte stor skillnad säkerhetsmässigt mellan en statlig e-legitimation (när den väl kommer) och ett BankID (bortsett från BankID på fil som inte borde användas alls).
Jo vi får väl se vad det blir och jag ser stor logik med att införa en statlig e-legitimation så är det slutdiskuterat.

Sen angående säkerheten så vet inte vi vilka registerkontroller inkl gamla bilder som görs i alla register av polisen, det personliga besöket är ju bara en mycket liten del i identifieringen och i registren finns nog ett antal bilder av Kalle Anka.

-----

Diggs länk om tillitsnivåer är bra att läsa för nytillkomna läsare.
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/tillitsnivaer-for-e-legitimering

• Haha
djac
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo vi får väl se vad det blir och jag ser stor logik med att införa en statlig e-legitimation så är det slutdiskuterat.
Jag ser också en logik i det och tycker att det är vettigt av olika skäl.
Det behöver inte motiveras med rena felaktigheter som att BankID är osäkert för att det inte uppnår högsta tillitsnivån.
P paralun skrev:
Sen angående säkerheten så vet inte vi vilka registerkontroller inkl gamla bilder som görs i alla register av polisen, det personliga besöket är ju bara en mycket liten del i identifieringen och i registren finns nog ett antal bilder av Kalle Anka.
Tror du verkligen på det själv? Det är inte Stasi vi talar om.
Titta på gamla bilder är sällan särskilt givande. Det kan vara nog så svårt att känna igen vänner och bekanta på äldre fotografier. Att någon polisman skulle kunna se om det var jag eller brorsan eller någon annan person som var någorlunda lik mig på en 20 år gammal bild tror jag inte ett skvatt på.
P paralun skrev:
-----

Diggs länk om tillitsnivåer är bra att läsa för nytillkomna läsare.
[länk]
Ja, inte bara för nytillkomna ...

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
Statlig e-leg skulle vara mycket obehagligt, kompletterat med en galopperande kameraövervakning, ansiktsigenkänning, en allt mer sluten stat, ökad elektronisk avlyssning av medborgare, frihetsberövande insatser utan brottsmisstanke, en politisk glidning inom rättsväsendet, mm, man får nog ta ut lite avstånd och betrakta det som händer just nu, hade det varit ett annat land hade vi förfasats men ser kanske inte skogen för alla träd nu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

BankId på fil har sina brister men det måste finnas för att vi som jobbar med att utveckla säkra inloggningar ska kunna testa. Vi har massor olika "identiteter" att växla mellan för att testa olika scenarion. Sen behöver man ju inte dela ut bankid på fil till slutkund, där har du nog en poäng.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tänker du att man gör framför datorn som du jämför med att stjäla post?

Och skillnaden mellan exempelvis en beställning eller ansökan i annans namn, om den görs med dator eller blankett, är väl försumbar om man verkligen vill djävlas med någon eller försöker sig på att komma över betydande värde?
Om du kommer över någons uppgifter så kan man sitta framför datorn och söka alla möjliga krediter och annat på nätet. Kanske man lyckas få ett lån eller köpa något någonstans.

Stjäla post i det här sammanhanget skulle vara för att komma över någons uppgifter.

Säkert är den försumbar om man vill komma över betydande värden. Dom brukar dock inte vara ute efter stora värden för det brukar följas av ökad säkerhet och medvetenhet. Man stjäl mindre belopp där det går lätt men man gör det många gånger. Man kanske lyckas köpa något eller ta någon kredit. Eller helt enkelt sälja dina uppgifter så dom kan användas för att skapa en falsk identitet.

N Niq skrev:
När jag bodde i Sverige var nästan alla väldigt öppna med hur mycket inkomst dom hade. Det var inte alls känsligt att diskutera löner på arbetsplatser.
Jag har nog aldrig diskuterat lön med mina kollegor.

N Niq skrev:
Om det står dina fullständiga personuppgifter så är det säkert mera intressant.
Vad exakt menar du med "fullständiga personuppgifter". Pratar vi om sådant som namn, adress, personnummer, make/maka, föräldrar, barn och liknande är detta fullkomligt offentliga uppgifter avseende flesta svenskar. Jag förstår inte varför någon ska gå omvägar för att få denna information.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser också en logik i det och tycker att det är vettigt av olika skäl.
Det behöver inte motiveras med rena felaktigheter som att BankID är osäkert för att det inte uppnår högsta tillitsnivån.

Tror du verkligen på det själv? Det är inte Stasi vi talar om.
Titta på gamla bilder är sällan särskilt givande. Det kan vara nog så svårt att känna igen vänner och bekanta på äldre fotografier. Att någon polisman skulle kunna se om det var jag eller brorsan eller någon annan person som var någorlunda lik mig på en 20 år gammal bild tror jag inte ett skvatt på.

Ja, inte bara för nytillkomna ...
Vi hamnar i det evinnerliga tjötandet igen och en "bild säger mer än tusen ord".....sen är det inte Stasimetoder att gå igenom statliga register för att fastställa en identitet precis som man gör med ett pass men inte BankID och bankerna kan göra. (då skulle det vara värre än Stasi)

P paralun skrev:
Vi hamnar i det evinnerliga tjötandet igen och en "bild säger mer än tusen ord".....sen är det inte Stasimetoder att gå igenom statliga register för att fastställa en identitet precis som man gör med ett pass men inte BankID och bankerna kan göra. (då skulle det vara värre än Stasi)
Så sluta tjöta då!
Det är solklart för alla andra att Fairlane vet vad han pratar om och du kommer med floskler du läser (eller ännu oftar) inte läser, som du hittar på någon hemsida på nätet.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.