123 659 läst ·
3 268 svar
124k läst
3,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Hade kanske inte hjälpt dig, men generellt bör man kolla inställning av notiser/aviseringar för olika appar/tjänster, vilka är viktiga!klaskarlsson skrev:
Jag har själv drabbats av detta då mitt företagskonto stängdes av helt plötsligt - kunde inte ens logga in: Detta för att jag inte hade fyllt i en KYC blankett i tid, fast jag fått påminnelser: Dessa hade dock endast skickas i internetbanken, inte i mobilappen (som jag använder normalt) - så det hade jag missat. Men det löste sig med ett supportsamtal till babanken.
Själv har jag minimerat utifrån vad som är viktigt, men bank, Kivra, etc, finns med men inte sociala medier, etc. Här får var och en göra sina val.
Varför tror du att en banktjänsteman skulle veta att du använder BankID till skolschemat?P pmd skrev:
Antagligen för att de flesta tycker det fungerar bättre med appar.P pmd skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
JAg har samma approach: Aviseringar på det viktiga.A AndersS skrev:
Problemet här är att min bank i detta fall inte aviserade att jag hade ett viktigt meddelande på internetbanken via tex mail, och i appen syntes det inte heller (sen dessa har dom dock fått dit den funktionen iofs)
Så enda sättet att se det var att logga in i internetbanken i en webläsare
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Fast det sker ju i alla rättssystem: det är aldrig 100% igt.Alfredo skrev:
Man skall förstås säkerställa så gott det går att det inte inträffar och det måste vara ovanligt, annars är det ju inte fungerande.
Men oskyldiga dömds ju tyvärr då och då, och mnan läser då och då om dom som får kompensation för det. Vilket är samhällets "ursäkt".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag tycker det är bra att vi har ett rättssystem som kan sätta de flesta som är skyldiga i fängelse även om det vid sällsynta tillfällen leder till att oskyldiga också hamnar där. Att skilja mellan skyldiga och oskyldiga har nog människan brottats med sen det första rättssystemet var i sin linda. Men att därför kalla alla rättssystem som finns och har funnits i världen för havererade tycker jag är att ta i.Alfredo skrev:
Jag trodde att det var allmän kunskap att det finns oskyldigt dömda. Det är en av anledningarna till att dödsstraff är förkastligt.
Ju längre man går i försöken att få fast de som anses vara kriminella och ju fler som sätts i fängelse etc. desto fler oskyldiga åker dit också. Precis som klaskarlsson skriver i #2 561 .
Är det inte lite av en definition av det hela? Om det finns länge är det ju just för att det accepteras (i alla fall i relation till andra problem som anses allvarligare), antingen genom åsiktsförskjutning eller genom brist på engagemang att åtgärda.Alfredo skrev:
Det låter ju ändå där som att det inte är helt lätt att bara ”skriva ett pantavtal” och så är det klart heller.K Krille4 skrev:
Hur kontrollerar man att en person är skuldfri? Det kanske är superlätt, finns det en tjänst hos Kronofogden? Jag vet inte.
Och att ha den juridiska noggrannhet som verkar behövas är kanske inte något som gemene man har, kan det finnas något standardavtal för detta tro? Kan man ha ett sådant liggande i bilen och bara kråka på när det är läge att låna ut bilen till grannen är det ju också rätt lugnt, men det är ju inte riktigt intrycket man får.vore intressant att höra lite mer av någon kunnig hur man rent praktiskt bör gå till väga för att säkerställa att det inte händer. Men det är ju lite off-topic för den här tråden. 🤔
Superenkelt. Ring maila eller om du bor nära kontoren åk dit.tveksamt skrev:
Det låter ju ändå där som att det inte är helt lätt att bara ”skriva ett pantavtal” och så är det klart heller.
Hur kontrollerar man att en person är skuldfri? Det kanske är superlätt, finns det en tjänst hos Kronofogden? Jag vet inte.
Och att ha den juridiska noggrannhet som verkar behövas är kanske inte något som gemene man har, kan det finnas något standardavtal för detta tro? Kan man ha ett sådant liggande i bilen och bara kråka på när det är läge att låna ut bilen till grannen är det ju också rätt lugnt, men det är ju inte riktigt intrycket man får.vore intressant att höra lite mer av någon kunnig hur man rent praktiskt bör gå till väga för att säkerställa att det inte händer. Men det är ju lite off-topic för den här tråden. 🤔
https://kronofogden.se/kontakta-oss/telefon--och-oppettider
All info som inte är sekretess är offentliga uppgifter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag håller med om att det är stora problem men det är väl rätt klart att folk i allmänhet föredrar att det dör en del i trafiken än att aldrig köra fortare än 30 km/h. Miljöförstöringen är ju uppe rätt ofta i olika trådar de senaste åren och hela tiden kommer det några som försöker förminska problemet eller säga att Sverige (befolkningen) har inte råd att göra si eller så för att minska problemet, och det är väl just tecken på t.ex. brist på engagemang.Alfredo skrev:
Tja, vi har väl landat på en nivå som accepteras av samhället, eller vad tycker du?Alfredo skrev:
Trafikdöda som exempel.
Vi kan nog bygga om hela Sveriges vägnät och sänka hastigheten till 10km/h på alla vägar, jämt. Då kommer nog trafikdödligheten gå ned till i praktiken noll om året. Är det en bättre lösning än dagens ca 230 omkomna årligen?
Eller är vi på en nivå där fortsatta (större, som gör verklig skillnad annat än på marginalen) åtgärder inte motiverar kostnaden/inskränkningarna (dvs. inte accepteras av allmänheten)?
Ja och nej. Angående trafikdöda så är kanske nivån rimlig. När det gäller svåra sjukdomar finns väl ingen acceptans utan det forskas väl överallt för att motverka dessa.tveksamt skrev:
Och även om nivån på trafikdöda anses rimlig är det fortfarande ett problem när någon dör. Så tycker i alla fall jag.