123 644 läst ·
3 268 svar
124k läst
3,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
https://www.tv4.se/artikel/4symPjmW...-bank-id-i-ett-ar-daerfoer-fick-hon-inte-nytt
Banken har blivit domstol
Kort: bankerna kan själva spärra någon hos "bankid" och då är det så.
När man fått en spärr så gäller den 1 år.
Under tiden får man överklaga till bankens kundombud....
Banken har blivit domstol
Kort: bankerna kan själva spärra någon hos "bankid" och då är det så.
När man fått en spärr så gäller den 1 år.
Under tiden får man överklaga till bankens kundombud....
Det borde naturligtvis finnas ett statligt digitalt id som är frikopplat från bankernas kontroll, men som fungerar som Bank-id för identifiering på nätet.A Alexn72 skrev:
Alternativt borde felaktiga spärrar av Bank-id resultera i kraftiga skadestånd till den drabbade, typ en miljon i månaden, så att bankerna tänker sig för innan de spärrar någon.
Sonen fick ett erbjudande om att sluta tidigt idag och tog det så att han skall kunna skaffa bankID i alla fall. Lite jobbigt dock att det kostar honom 6h arbetstid att få tag i ett BankID. Men nu skall han beställa bankdosa också, så att han har en backuplösning ifall telefonen går sönder igen.
Eftersom man har tre BankID att ladda ned så bör man egentligen alltid ha en telefon extra med ett BankID...
...vilket i mitt fall innebär att när jag får min nya jobbtelefon efter jul, då kommer jag att lägga in mitt bankID på den också.
Eftersom man har tre BankID att ladda ned så bör man egentligen alltid ha en telefon extra med ett BankID...
...vilket i mitt fall innebär att när jag får min nya jobbtelefon efter jul, då kommer jag att lägga in mitt bankID på den också.
Nu vet vi inte varför hon spärrades, de nämner inte det i inslaget. Det kan ju ha varit "by the book". Men vi borde definitivt ha ett digitalt ID som inte kan spärras annat än om man blir av med uppehållstillståndet i landet.P Peter787 skrev:Det borde naturligtvis finnas ett statligt digitalt id som är frikopplat från bankernas kontroll, men som fungerar som Bank-id för identifiering på nätet.
Alternativt borde felaktiga spärrar av Bank-id resultera i kraftiga skadestånd till den drabbade, typ en miljon i månaden, så att bankerna tänker sig för innan de spärrar någon.
Varför ska man blockera någons möjlighet att identifiera sig för att denne har gjort något dumt? Är det rimligt?
Nu har det ju inte ens prövats om det är fallet.
Nu har det ju inte ens prövats om det är fallet.
pacman42 skrev:
Sonen fick ett erbjudande om att sluta tidigt idag och tog det så att han skall kunna skaffa bankID i alla fall. Lite jobbigt dock att det kostar honom 6h arbetstid att få tag i ett BankID. Men nu skall han beställa bankdosa också, så att han har en backuplösning ifall telefonen går sönder igen.
O andra sidan så blev hon spärrad av banken...pacman42 skrev:
Samma sak skulle då gälla körkort.
Tycker banken att du är skum så drar de in ditt körkort.
Nog för att de ska kunna dra in både de ena och de andra så borde det vara genom ett snabbeslut av åklagare eller liknande
Nej det är orimligt och därav behöver vi en statlig e-legitimation.D Daniel 109 skrev:
Borde vara dags för lagrådsremiss snart.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
Sen framgår inte skälen men har tjejen på något sätt använt BankID för något brottsligt så borde det ju polisanmälas.
Ja, jag hittade detta:Patrik440 skrev:
Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.
Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.
Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om.
Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.
Då skulle det möjligen vara rimligt att blockera insättning på hennes swish, men knappast bankid.
Nej det är inte beslutat, du ser stegen i länken.MathiasS skrev:
Det blev två remissrundor, främst beroende på EU-oklarheter, sen ska en lagrådsremiss göras, efter det kan riksdagen besluta.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/