Och därför behöver vi ha ett nationellt e-id nu på direkten.

Vad hade hon gjort för att få sina konton etc spärrade?

• Gilla
Puffen Ingarö och 7 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
[länk]

Banken har blivit domstol

Kort: bankerna kan själva spärra någon hos "bankid" och då är det så.
När man fått en spärr så gäller den 1 år.
Under tiden får man överklaga till bankens kundombud....
Det borde naturligtvis finnas ett statligt digitalt id som är frikopplat från bankernas kontroll, men som fungerar som Bank-id för identifiering på nätet.

Alternativt borde felaktiga spärrar av Bank-id resultera i kraftiga skadestånd till den drabbade, typ en miljon i månaden, så att bankerna tänker sig för innan de spärrar någon.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Sonen fick ett erbjudande om att sluta tidigt idag och tog det så att han skall kunna skaffa bankID i alla fall. Lite jobbigt dock att det kostar honom 6h arbetstid att få tag i ett BankID. Men nu skall han beställa bankdosa också, så att han har en backuplösning ifall telefonen går sönder igen.

Eftersom man har tre BankID att ladda ned så bör man egentligen alltid ha en telefon extra med ett BankID...
...vilket i mitt fall innebär att när jag får min nya jobbtelefon efter jul, då kommer jag att lägga in mitt bankID på den också.

P Peter787 skrev:
Det borde naturligtvis finnas ett statligt digitalt id som är frikopplat från bankernas kontroll, men som fungerar som Bank-id för identifiering på nätet.

Alternativt borde felaktiga spärrar av Bank-id resultera i kraftiga skadestånd till den drabbade, typ en miljon i månaden, så att bankerna tänker sig för innan de spärrar någon.
Nu vet vi inte varför hon spärrades, de nämner inte det i inslaget. Det kan ju ha varit "by the book". Men vi borde definitivt ha ett digitalt ID som inte kan spärras annat än om man blir av med uppehållstillståndet i landet.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Varför ska man blockera någons möjlighet att identifiera sig för att denne har gjort något dumt? Är det rimligt?

Nu har det ju inte ens prövats om det är fallet.

• Gilla
Puffen Ingarö och 11 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sonen fick ett erbjudande om att sluta tidigt idag och tog det så att han skall kunna skaffa bankID i alla fall. Lite jobbigt dock att det kostar honom 6h arbetstid att få tag i ett BankID. Men nu skall han beställa bankdosa också, så att han har en backuplösning ifall telefonen går sönder igen.

Eftersom man har tre BankID att ladda ned så bör man egentligen alltid ha en telefon extra med ett BankID...
...vilket i mitt fall innebär att när jag får min nya jobbtelefon efter jul, då kommer jag att lägga in mitt bankID på den också.
pacman42 pacman42 skrev:
Nu vet vi inte varför hon spärrades, de nämner inte det i inslaget. Det kan ju ha varit "by the book". Men vi borde definitivt ha ett digitalt ID som inte kan spärras annat än om man blir av med uppehållstillståndet i landet.
O andra sidan så blev hon spärrad av banken...
Samma sak skulle då gälla körkort.
Tycker banken att du är skum så drar de in ditt körkort.

Nog för att de ska kunna dra in både de ena och de andra så borde det vara genom ett snabbeslut av åklagare eller liknande

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför ska man blockera någons möjlighet att identifiera sig för att denne har gjort något dumt? Är det rimligt?
Nej det är orimligt och därav behöver vi en statlig e-legitimation.

Borde vara dags för lagrådsremiss snart.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/

Sen framgår inte skälen men har tjejen på något sätt använt BankID för något brottsligt så borde det ju polisanmälas.

• Gilla
Svartkatta och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
MathiasS MathiasS skrev:
Vad hade hon gjort för att få sina konton etc spärrade?
Hon hade ej svarat på bankens frågor om penningtvätt.

• Haha
Svartkatta och 3 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hon hade ej svarat på bankens frågor om penningtvätt.
Ja, jag hittade detta:

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om.

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

• Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Då skulle det möjligen vara rimligt att blockera insättning på hennes swish, men knappast bankid.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag hittade detta:
Jo vilken pudel....

Swedbank och BankID bäddar för en statlig e-legitimation 😉

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag hittade detta:
Där har vi hjärtat i den ekonomiska brottsligheten i sverige😅

• Haha
  • Ledsen
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vilken pudel....

Swedbank och BankID bäddar för en statlig e-legitimation 😉
Statligt e-leg är redan på gång och beslutat, problemet är ju mycket större än att någon får sitt bankid avstängt.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.