123 602 läst ·
3 268 svar
124k läst
3,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Jag kan inte se att det finns något sådant stöd överhuvudtaget. Varför anser du att det finns en risk för det?Rejäl skrev:
Tillägg: Jag körde i flera år utan att ens inneha ett fysiskt körkort. I samband med att det blev stulet kontaktade jag Trafikverket/Transportstyrelsen eller vem det nu var, och de sa att så länge jag kör bil i Sverige räcker det att jag kan legitimera mig med en annan id handling utan att det orsakade några problem. Svaret fick jag via e-post, det finns nog dock inte kvar längre.
Jadu... Det kändes rätt absurt att ha diskussionen.AndersPS skrev:
Visst, hade det varit en diskussion om de skulle ha en tjänstetelefon hade jag köpt argumentet, men att problemet var att identitetshandlingen var personlig hade jag inte riktigt räknat med.
Det kan finnas ledtrådar till tolkning i förarbeten.AndersPS skrev:
Jag orkar inte kolla, men ofta får man en del svar om man läser genom allt material om lagrummet.
Ja om du har ett fysiskt ID som är godkänt så ja, men i kvällens början så pratade du om att uppge sitt person nr och det är ingett godkänt id..AndersPS skrev:
Mycket möjligt, men i kommentaren #2013 skrev jag "det räcker att kunna legitimera sig med ett godkänd id". I det läget spelar det ingen roll om slagningen fungerar eller ej, identiteten är styrkt. I det fall polisen inte har möjlighet att verifiera att jag har behörigheten att framföra fordonet genom en slagning har jag fortfarande uppfyllt min skyldighet.
För att sammanfatta, det är lagkrav på att ha med sig körkort men det finns inget straff om du kan styrka din identitet på plats.
Tror jag inte en sekund på..AndersPS skrev:
Jag kan inte se att det finns något sådant stöd överhuvudtaget. Varför anser du att det finns en risk för det?
Tillägg: Jag körde i flera år utan att ens inneha ett fysiskt körkort. I samband med att det blev stulet kontaktade jag Trafikverket/Transportstyrelsen eller vem det nu var, och de sa att så länge jag kör bil i Sverige räcker det att jag kan legitimera mig med en annan id handling utan att det orsakade några problem. Svaret fick jag via e-post, det finns nog dock inte kvar längre.
Jag skrev att jag uppgett personnummer muntligt två gånger, sen gick konversationen vidare och i just inlägget som du citerade skrev jag om id-handlingar.Rejäl skrev:
Nu är det ju dock så att lagen inte säger godkänd id handling, det finns även rättsfall som visar att en (fungerande) slagning på identitet är giltig.
Vi kan i vart fall konstatera att det krävs körkort men inte finns något straff om du kan identifieras på plats genom annat sätt. Med en fysisk giltig id-handlingar av valfri sort är du alltid på det gröna (i vart fall så länge du kör i Sverige).
Som jag sagt innan skulle inte din identitet kunna styrkas på plats så är det inte polisens ansvar utan ditt då du inte har körkortet med dig..AndersPS skrev:
Jag skrev att jag uppgett personnummer muntligt två gånger, sen gick konversationen vidare och i just inlägget som du citerade skrev jag om id-handlingar.
Nu är det ju dock så att lagen inte säger godkänd id handling, det finns även rättsfall som visar att en (fungerande) slagning på identitet är giltig.
Vi kan i vart fall konstatera att det krävs körkort men inte finns något straff om du kan identifieras på plats genom annat sätt. Med en fysisk giltig id-handlingar av valfri sort är du alltid på det gröna (i vart fall så länge du kör i Sverige).
Detta räcker för mig, sedan om du vill och gör saker på ditt sätt är oväsentligt..
Kör på så kommer dagen då du får åka o styrka din identitet på stationen😉AndersPS skrev:
Du verkar tro att vi att vi inte är överens, vilket jag tror att vi är.Rejäl skrev:
Påstående 1. Jag har vid två tillfällen muntligen uppgett personnummer och fått min identitet fastställa av polisen. En gång i samband med trafikkontroll och en gång vid gränsövergång. Det är anekdotiskt och hänvisar till att jag har varit med om att detta har hänt just mig.
Påstående 2. Du behöver inget id kort om du kan styrka din identitet på annat sätt. Vad annat sätt innebär kan vi diskutera, men ett sätt som är säkert är att ha en valfri annan id handling.
Vilket av detta håller du inte med om?
Att du kan inte styrka din identitet utan giltigt fysiskt ID på plats..AndersPS skrev:
Du verkar tro att vi att vi inte är överens, vilket jag tror att vi är.
Påstående 1. Jag har vid två tillfällen muntligen uppgett personnummer och fått min identitet fastställa av polisen. En gång i samband med trafikkontroll och en gång vid gränsövergång. Det är anekdotiskt och hänvisar till att jag har varit med om att detta har hänt just mig.
Påstående 2. Du behöver inget id kort om du kan styrka din identitet på annat sätt. Vad annat sätt innebär kan vi diskutera, men ett sätt som är säkert är att ha en valfri annan id handling.
Vilket av detta håller du inte med om?
Vad är det du inte förstår?
Vad är det som så svårt att förstå? Varför skulle inte en annan. Id handling styrka min identitet?Rejäl skrev:
Jag har inte påstått att det är garanterat säkert att uppge det muntligt, jag har sagt att jag har gjort det två gånger. Däremot hävdar jag med bestämdhet att precis vilken id-handlingar som helst som styrker min identitet är tillräcklig.
Ja fysiskt godkänd ID handling ja..AndersPS skrev:
Vad är det som så svårt att förstå? Varför skulle inte en annan. Id handling styrka min identitet?
Jag har inte påstått att det är garanterat säkert att uppge det muntligt, jag har sagt att jag har gjort det två gånger. Däremot hävdar jag med bestämdhet att precis vilken id-handlingar som helst som styrker min identitet är tillräcklig.