D
blackarrow blackarrow skrev:
Nu ogillar matbutiker BankID för att falska BankID används av minderåriga för legitimation.

[länk]
Jag kan inte detaljerna men känns mest som att butiken är slö och inte orkar titta ordentligt, man kan tex dra fingret över bilden, eller finns det verkligen identiska "BanckID"-appar som är omöjliga att skilja från originalet?

• Gilla
spik&son och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju fejk Swish-apoar som inte går att skilja från originalet, då varför skulle det inte finnas Bank-ID?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag kan inte detaljerna men känns mest som att butiken är slö och inte orkar titta ordentligt, man kan tex dra fingret över bilden, eller finns det verkligen identiska "BanckID"-appar som är omöjliga att skilja från originalet?
Hur svårt tror du det är att få en app att se ut som en annan app?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Har du reflekterat över andelen unga som jobbar i butikerna, det är mycket personal som hanterar och ska ha koll och då är det lätt att komma undan med fejk appar mm..
så det är rätt så vettigt att begränsa åtkomsten till tobak mm. Genom att kräva vanligt Id istället för app..

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är väl som med enklaste trolleritricks.
Man är lurad innan man inser det.
Nu var det ju inga stora bedrägerier. Bara ungdomar som ville köpa snus.

D
D Daniel 109 skrev:
Hur svårt tror du det är att få en app att se ut som en annan app?
BankID-appen har ganska mycket kontroller inbyggt och att kunna få till den funktionaliteten och kontrollmöjligheterna i en fejkapp bedömer jag som svårt. Mycket svårare än att kopiera ett plastkort, som är alternativet.

Dels ska den ju uppföra sig som bankid, dels klara de kontroller man kan göra för att verifiera ett bankid.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Har du reflekterat över andelen unga som jobbar i butikerna, det är mycket personal som hanterar och ska ha koll och då är det lätt att komma undan med fejk appar mm..
så det är rätt så vettigt att begränsa åtkomsten till tobak mm. Genom att kräva vanligt Id istället för app..
Ja, det kan jag förstå men då är ju nyheten, -butikspersonal klarar inte verifiera Bank-ID

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vilka kontroller? Nu har jag aldrig använt dyliga funktion. Men jag förutsätter att den kan visa något som ser ut som ett bankid, precis som man kan visa något som ser ut som swish. Ingen av dem klarar ju någon kontroll mot något annat. Men tittar du bara på en enhet ser det ju äkta ut.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Vilka kontroller? Nu har jag aldrig använt dyliga funktion. Men jag förutsätter att den kan visa något som ser ut som ett bankid, precis som man kan visa något som ser ut som swish. Ingen av dem klarar ju någon kontroll mot något annat. Men tittar du bara på en enhet ser det ju äkta ut.
Dels kan du iakta processen, dvs när de autentiserar sig, dels kan du röra över bilden (testa själv) för att det inte ska vara en manipulerad statisk bild, till sist kan du scanna QR-koden och då får du upp individens ID.

Att knäcka de krypto och manipulera databasen ser jag som svårt, till och med mycket svårt.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Att få dessa saker att se äkta ut är inte svårt. Så länge den som kontrollerar inte gör det med en separat enhet. Att peta på den ger ingen extra säkerhet.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dels kan du iakta processen, dvs när de autentiserar sig, dels kan du röra över bilden (testa själv) för att det inte ska vara en manipulerad statisk bild, till sist kan du scanna QR-koden och då får du upp individens ID.

Att knäcka de krypto och manipulera databasen ser jag som svårt, till och med mycket svårt.
Stämmer bra, har inte behövt använda så ofta men kontroll av bilden med finger eller scanna QR har använts i samtliga fall. Och de har varit väl medvetna om de funktionerna bl.a. hämta beställd "godwhisky" på Systemet och EU-valet,

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Att få dessa saker att se äkta ut är inte svårt. Så länge den som kontrollerar inte gör det med en separat enhet. Att peta på den ger ingen extra säkerhet.
Jag har nog inte sett någon kassaenhet i modern tid som saknar scanner som läser QR-koder.

I ljuset av 13år och ska köpa snus ser jag det som svårt, att för andra ändamål fullt ut utfärda falska Bank-ID krävs stöd av en statsaktör, minst.

D Daniel 109 skrev:
Hum, du har aldrig använt funktionen "Nu har jag aldrig använt dyliga funktion" men vet hur det fungerar.😇

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer bra, har inte behövt använda så ofta men kontroll av bilden med finger eller scanna QR har använts i samtliga fall. Och de har varit väl medvetna om de funktionerna bl.a. hämta beställd "godwhisky" på Systemet och EU-valet,
Nu pratar du iofs om två myndigheter som MÅSTE ha god kontroll av ID, att fuska med Bank-ID vid köp av tobak är ju något som butiken helst inte vill veta om då de vill sälja, så länge de kan skylla på ett bra gjort falskt ID så gynnar det ju dem...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har nog inte sett någon kassaenhet i modern tid som saknar scanner som läser QR-koder.

I ljuset av 13år och ska köpa snus ser jag det som svårt, att för andra ändamål fullt ut utfärda falska Bank-ID krävs stöd av en statsaktör, minst.
Att läsa QR-kod är en sak, men att ha stöd för att verifiera densamma mot BankIDs hemsida är en helt annan sak.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.