135 962 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Så var köper och säljer du saker idag? Kan vara läge att testa något bättre ju!Mikael_L skrev:
Dels har jag slutat öda tid på sån verksamhet. Jag slänger mer, men framförallt skänker jag någorlunda vettiga prylar till Röda korset kupan.AndersPS skrev:
Det jag annonserar hamnar på facebook marketplace. Den plattformen är absolut inte perfekt, men det funkar tillräckligt bra för mig.
bjussa.se kan också vara en site att ha koll på när man vill bli av med något.
Där skänker man sina grejer, men det kan väl vara tillräckligt bra ibland, att någon hämtar skiten.
Under fliken sidor kan man välja län man kikar på.
Enligt min mening finns det ingen riktigt bra köp/sälj-site i Sverige idag.
Blocket fungerar dåligt, marketplace fungerar lite halvdåligt åtminstone.
Blocket var jättebra i början av årtusendet, där runt år 2000-2010. Sen köpte Aftonbladet/schibstedt det och det började sakta försämras.
Men samtidigt var blocket så länge såpass bra att all konkurrens försvann, och sen när den var borta kunde blocket snabbt bli sämre.
De gör ju en otrolig vinst idag (jag är väldigt förvånad), de har en omsättning på en miljard SEK och en vinst på en kvarts miljard.
De köpte blocket för 140 miljoner om jag inte missminner mig, och det har nog varit en bra investering.
Det var ju även en bra investering för killen som skapade blocket där nere i Skåne (blocket var i början en väldigt lokal handelssite, som bara fungerade i Skåne, men sedan växte till att vara i hela landet).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blocket.se
edit:
Jag har varit flitig användare av blocket från ca 1999, 2000 någonting, till kanske typ 2010.
Sen började jag minska mitt egna annonserande, för att typ 5-7 år senare helt sluta att även kolla annonser.
Men huset här är delvis byggt med blocketfynd - bara det ...
Blocket fungerar dåligt, marketplace fungerar lite halvdåligt åtminstone.
Blocket var jättebra i början av årtusendet, där runt år 2000-2010. Sen köpte Aftonbladet/schibstedt det och det började sakta försämras.
Men samtidigt var blocket så länge såpass bra att all konkurrens försvann, och sen när den var borta kunde blocket snabbt bli sämre.
De gör ju en otrolig vinst idag (jag är väldigt förvånad), de har en omsättning på en miljard SEK och en vinst på en kvarts miljard.
De köpte blocket för 140 miljoner om jag inte missminner mig, och det har nog varit en bra investering.
Det var ju även en bra investering för killen som skapade blocket där nere i Skåne (blocket var i början en väldigt lokal handelssite, som bara fungerade i Skåne, men sedan växte till att vara i hela landet).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blocket.se
edit:
Jag har varit flitig användare av blocket från ca 1999, 2000 någonting, till kanske typ 2010.
Sen började jag minska mitt egna annonserande, för att typ 5-7 år senare helt sluta att även kolla annonser.
Men huset här är delvis byggt med blocketfynd - bara det ...
Redigerat:
Dock ett för luddigt vad, det kommer troligen inte att kunna avgöras när någon har "vunnit".AndersPS skrev:
Så det får kanske bli endast en retorisk figur.
edit: Och nu ska jag sluta att skriva om blocket såhär, det är ju trots allt väldigt offtopic, förutom den där lilla grejen med att de nu tydligen kräver bankID. Just denna lilla detalj är helt on-topic.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Jag hörde hur polisen uttalade sig om bedrägerier med konsertbiljetter på radio häromdagen. Blocket och Tradera var inte helt förskonade, men deras arbete mot bedrägerier hade gjort att de flesta bedrägerierna flyttat till andra säljplatser, exempelvis Facebook Marketplace.
Jo det kan ju också vara ett mycket bra skäl till en statlig e-legitimation för att skapa en tydligare användning.Fairlane skrev:
Ja bankerna vill ju ha ett register över målvakter, men det har egentligen ingen koppling till BankID. BankID används för att autentisera en individ och sen får mottagaren av informationen avgöra vad individen får göra (auktorisation). Att blockera folk från att autentisera sig generellt för att de är misstänka målvakter tycker jag är helt galet. Även en misstänkt målvakt måste kunna kolla sina medicinska recept. Det ska inte banken hindra.
Precis som TS skrev så använder man nu huvudsakligen bankid lite varstans och det är sannolikt mycket förvirrande för en gammal människa.
Sen får jag intrycket att mycket är mer organiserad storskalig kriminell verksamhet och att målvakternas roll är mycket tydlig i utmaningen. Men jag sätter en guldpeng på att vi kommer att se resultat när bankerna gnetat på med att "follow the money", kan bli mycket lyckosamt!?
Sen förstår jag mig inte riktigt på bankerna som inte kan få till en enkel konkret information och skicka ut till alla gamlingar. Min gamla mor har Swedbank och jag har fullmakt för henne och har inte noterat något utskick eller enkel vettig information.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det finns många bra skäl till en statlig e-legitimation, men vad är det för användning som ska bli tydligare? Det är en legitimation och på samma sätt som jag kan använda min fysiska legitimation (nationellt ID, pass, körkort eller annat) på mängder med ställen så kan man göra det med en e-legitimation.P paralun skrev:
Jag antar att den gamla människan använt en fysisk legitimation under större delen av sitt liv, och inte hade man olika legitimation på olika ställen (passet undantaget)? Dvs man använde sin legitimation lite varstans...P paralun skrev:
Det är mycket riktigt en utmaning och jag tror mycket kan förbättras, även om jag anser att brottsutredningar generellt ska utföras av polis, med assistans från bankerna, inte av bankerna själva. Däremot så tror jag inte det skulle vara bättre med en statlig e-legitimation, det är inte där problemet ligger.P paralun skrev:
Falska poliser hämtar värdesaker hos äldre, så länge folk lämnar ifrån sig saker till någon dem tror är polis, banken, försäkringsbolaget etc så kommer vi ha ett problem, ett problem som inte löses av en statlig e-legitimation, oavsett tillitsnivå. Tyvärr tror jag inte det här problemet kommer försvinna. Brott har alltid funnits.
Ja, det är märkligt att bankerna inte kan vara tydligare. "Vi ringer aldrig upp och ber dig använda BankID" stämmer uppenbarligen inte, eftersom flera vittnar om att bankerna faktiskt gör just det.P paralun skrev:
Däremot tycker jag nog att det finns väldigt mycket information och det står i tidningarna och pratas om det på tv var och varannan dag. Problemet är att många glömmer och framförallt gör fel i stressade situationer. Det spelar ingen roll hur många gånger man förklarar ibland, vissa saker glöms bort efter ett tag och framförallt i stressade situationer.
De drar in massor av pengar, men det är inte från privatannonseringen. Majoriteten av pengarna kommer från Blocket jobb och därefter från fordonsförsäljningen. Det är företagstjänster och det är rejält dyrt att köpa dem.Mikael_L skrev:
De levererar dock ganska bra kvalitet på detta, till stor del säkerligen beroende på att de använder hela Schibstedts nätverk av sajter för att driva trafik.
Jo kort så är det nog klart förvirrande för de äldre att man använder ett bankid lite varstans som man gör idag och ser inte något konstigt med att man blir anmodad av någon.Fairlane skrev:
Det finns många bra skäl till en statlig e-legitimation, men vad är det för användning som ska bli tydligare? Det är en legitimation och på samma sätt som jag kan använda min fysiska legitimation (nationellt ID, pass, körkort eller annat) på mängder med ställen så kan man göra det med en e-legitimation.
Jag antar att den gamla människan använt en fysisk legitimation under större delen av sitt liv, och inte hade man olika legitimation på olika ställen (passet undantaget)? Dvs man använde sin legitimation lite varstans...
Det är mycket riktigt en utmaning och jag tror mycket kan förbättras, även om jag anser att brottsutredningar generellt ska utföras av polis, med assistans från bankerna, inte av bankerna själva. Däremot så tror jag inte det skulle vara bättre med en statlig e-legitimation, det är inte där problemet ligger.
Falska poliser hämtar värdesaker hos äldre, så länge folk lämnar ifrån sig saker till någon dem tror är polis, banken, försäkringsbolaget etc så kommer vi ha ett problem, ett problem som inte löses av en statlig e-legitimation, oavsett tillitsnivå. Tyvärr tror jag inte det här problemet kommer försvinna. Brott har alltid funnits.
Ja, det är märkligt att bankerna inte kan vara tydligare. "Vi ringer aldrig upp och ber dig använda BankID" stämmer uppenbarligen inte, eftersom flera vittnar om att bankerna faktiskt gör just det.
Däremot tycker jag nog att det finns väldigt mycket information och det står i tidningarna och pratas om det på tv var och varannan dag. Problemet är att många glömmer och framförallt gör fel i stressade situationer. Det spelar ingen roll hur många gånger man förklarar ibland, vissa saker glöms bort efter ett tag och framförallt i stressade situationer.
"Jag använde ju bankid för att boka covidvaccinationer så det är säkert rätt".....
Sen kollade jag snabbt marknaden för konsertbiljetter och den här sommaren är det inga riktiga superstjärnor igång så den "marknaden" är nog inget att satsa på.
https://www.livenation.se/
Men på något sätt måste man då få till "hårdare tag" för att få bukt med alla bedrägerier.
Personliga biljetter. Problemet över.P paralun skrev:
Jo nu är det då ett stort problem för Live Nation och besvikna besökare som kommer med en falsk biljett.AndersPS skrev:
" 2 biljetter säljes till Coldplay pga sjukdom" som säljs ett antal gånger. > casha in pengarna till en målvakt som köper crytovaluta och dra. Till de riktigt stora konserterna förefaller det vara många bedrägerier.
Men jovisst, personlig biljett via en statlig e-legitimation kanske skulle vara nåt?
Det är väl inte värre än att vänta två dagar på att före över pengar eller begränsas Swish till 15.000?P paralun skrev:Jo nu är det då ett stort problem för Live Nation och besvikna besökare som kommer med en falsk biljett.
" 2 biljetter säljes till Coldplay pga sjukdom" som säljs ett antal gånger. > casha in pengarna till en målvakt som köper crytovaluta och dra. Till de riktigt stora konserterna förefaller det vara många bedrägerier.
Men jovisst, personlig biljett via en statlig e-legitimation kanske skulle vara nåt?
Alla får väl vara med och ta ansvar? Sällan tant Agda blir lurad på biljetter…
Jo men nu är det inte Tant Agda eller Farbror Sven som köper falska konsertbiljetter....AndersPS skrev:
Live Nation flaggar utsålt efter någon timme eller två för de stora banden sen återstår då "marknaden" där det är högrisk att man blir blåst.
Nu var du typexempel på min poäng. Jag skrev just att det inte är tant agda som blir lurad på biljetter 😄P paralun skrev:
Så det räcker inte med information för folk bryr sig inte. Lösningen finns ju där, på samma sätt som lösningen delvis finns för bankbedrägerier. Här heter det personliga biljetter. Det är inget problem för LN att erbjuda en tjänst för att återköpa biljetter som därefter säljs på nytt, av just LN.
Jo men med personliga biljetter så kommer då direkt utmaningen som det är med flygbiljetter.AndersPS skrev:
Nu var du typexempel på min poäng. Jag skrev just att det inte är tant agda som blir lurad på biljetter 😄
Så det räcker inte med information för folk bryr sig inte. Lösningen finns ju där, på samma sätt som lösningen delvis finns för bankbedrägerier. Här heter det personliga biljetter. Det är inget problem för LN att erbjuda en tjänst för att återköpa biljetter som därefter säljs på nytt, av just LN.
Ska man ändra ett namn på en biljett så får man betala en avgift inkl att flygbolagen då har koll på eventuella svarta flygbiljetter som florerar på marknaden.