galento
Måste ju vara bra om mobilt bankid höjer säkerheten. Kollar ofta blocket själv.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
djac har betalt 200kr för en vacker blomvas av mig och påstår att han inte fått den.
Vad gör blocket, vad gör polisen?
Jag tänkte att jag meddelar att jag skickat vasen, och motanmäler djac för att han anmäler säljare falskt.
Och sen tar det stopp, för ingen orkar rota i skuldfrågan.

D djac skrev:
En ingift anhörig blev lurad, tog ett tag men anmälan ledde till utredning, rättegång och fällande dom, de lurar nog sällan en enstaka så när de läggs ihop blir det tillräckligt.
Men jag har kanske fel. Blocket kanske följer upp varenda fall med polisanmälningar.
Fast då är jag förvånad över att blocket har ryktet om sig att vara lurendrejarnas paradis.

Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
djac har betalt 200kr för en vacker blomvas av mig och påstår att han inte fått den.
Vad gör blocket, vad gör polisen?
Att det finns, har funnits och kommer finnas bedragare kan varken Blocket eller Polisen lastas för. Det man kan göra är att underlätta spårningen och bevisningen.

Är det bara en vas du sålt och inte levererat kommer du nog klara dig fint. Har du däremot lurat 100 personer så ligger du sämre till och det är ju lättare att veta att det är en och samma individ som ligger bakom 100 bedrägerier istället för att man tror att det kan vara 100 olika individer.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, jag fortsätter att tro det jag tror, att det inte kommer bli någon direkt skillnad på blocket.

Men jag kommer vara beredd att pudla om jag hade fel. :)

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte att jag meddelar att jag skickat vasen, och motanmäler djac för att han anmäler säljare falskt.
Och sen tar det stopp, för ingen orkar rota i skuldfrågan.

Men jag har kanske fel. Blocket kanske följer upp varenda fall med polisanmälningar.
Fast då är jag förvånad över att blocket har ryktet om sig att vara lurendrejarnas paradis.
I detta fallet gjorde nog blocket ingenting, det var polisen som utredde, sen kanske de frågar Blocket, det detaljerna har jag inte.

Jag tror att, om jag ska raljera lite, om alla transaktioner får göras anonymt så kommer det se rätt illa ut, det hade nog lurats på en hel del. Kan inte tillräckligt om bedrägerier men för mig är det uppenbart att det är enklare att utreda om man vet vem man ska prata med.

Jämför en husaffär där man inte vet vem som säljer, det blir inte enkelt vem man ska rikta krav mot för dolda fel.

Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är nog så att det är den som bli it bedragen som polisanmäler, men man anmäler även till Blocket. Blocket har personal som arbetar med detta heltid.

Man kommer såklart inte kunna förhindra alla brott (några kommer man stoppa genom att blockera kontot), men man kan underlätta lagföring. Blocket är klart störst och därför klart mest utsatt. Skulle jag vara en bedragare skulle jag försöka på den största marknaden. På samma sätt så är det vanligare med fejkmail från "min bank, Nordea" än från "min bank "Ålandsbanken", fler att lura, större chans att få napp.

Den fråga jag tycker är intressant är om säkerheten på Blocket ökade, minskade eller blev oförändrad när de införde krav på mobilt BankID.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
De flesta affärer lämnar tillräckligt med spår efter sig.
Alla pengaöverföringar går att spåra.

Det behövs inte bankID.

Cash i handen är inte spårbart, men då brukar man samtidigt fått sin vara.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Oavsett identifieringsmetod betalar jag aldrig, ingen handpenning, förrän jag har kunnat kontrollera varan och har tillgång till varan. Och/helst kunna verifiera att det inte är stöldgods. Det är mitt säkerhetstänk att minimera risk, vilket kan innebära att jag kan missa ett bra köp.
Men inget i mitt säkerhetstänk här har med BankID att göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
De flesta affärer lämnar tillräckligt med spår efter sig.
Alla pengaöverföringar går att spåra.

Det behövs inte bankID.

Cash i handen är inte spårbart, men då brukar man samtidigt fått sin vara.
Det är sant att de flesta pengatransaktioner som används för detta ändamål går att spåra, men det är ju lättare att hitta samband, att det är samma individ bakom genom att identifiera säljaren direkt.

Den stora vinsten ligger nog ändå inte i det, utan att man kan stoppa ett antar brott innan de ens begås.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Det är sant att de flesta pengatransaktioner som används för detta ändamål går att spåra, men det är ju lättare att hitta samband, att det är samma individ bakom genom att identifiera säljaren direkt.

Den stora vinsten ligger nog ändå inte i det, utan att man kan stoppa ett antar brott innan de ens begås.
Ja vi får väl se hur det går.
Jag kommer inte lägga någon möda på att försöka ha koll på hur bedrägerier på blocket utvecklas, men om någon annan har koll, eller snappar upp något skulle det vara lite intressant att se i framtiden vad resultatet blev.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento
D djac skrev:
Jämför en husaffär där man inte vet vem som säljer, det blir inte enkelt vem man ska rikta krav mot för dolda fel.
Vi har sålt tre hus inom släkten några år sen och i alla fallen sa mäklaren att det helt och hållet är köparens undersökningsplikt som gäller. Det där med dolda fel behövde vi inte tänka på sa han.

Fairlane Fairlane skrev:
Javisst används målvakter ibland även där.
Frågan rörde ju inte det utan om det är bra eller dåligt att BankID införs för att lättare kunna identifiera bedragarna.
Ok, jag poängterade bara det här med målvakter eftersom vi har en grupp som ser en försörjning med att vara målvakt. Åtalas någon så är de luspanka och det kan vara värt ett kortare straff. Så det borde ju precis som med banker föreslagit vara att man snabbt stänger av någon. Sen eftersom nu bankid används lite varstans som med 1177 så vet jag inte hur man gör en partiell avstängning?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
galento galento skrev:
Vi har sålt tre hus inom släkten några år sen och i alla fallen sa mäklaren att det helt och hållet är köparens undersökningsplikt som gäller. Det där med dolda fel behövde vi inte tänka på sa han.
Det låter märkligt men oavsett den villfarelsen så antar jag att du visste vem du köpte huset av?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blocket har dessutom alltid en massa ärenden hos kronofogden, men än så länge har de undvikit konkurs
[länk]
En ansökan de tre senast åren är vad jag kan hitta på den sidan.
Att någon har gjort en ansökan hos Kronofogden säger dock inte så mycket om man inte får se hur ansökan ser ut. Det kanske kan vara en okynnesansökan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Öland4ever Öland4ever skrev:
Naturligtvis INTE på själva Blockets sida som sådan utan på Trustpilots sida om vad svenska folket i verkligheten TYCKER om Blocket! 😢

[länk]
Intressant! Man kan fråga Trustpilot vad folk tycker om Trustpilot.
https://se.trustpilot.com/review/trustpilot.com

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.