135 961 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Jag tänkte att jag meddelar att jag skickat vasen, och motanmäler djac för att han anmäler säljare falskt.Mikael_L skrev:
Och sen tar det stopp, för ingen orkar rota i skuldfrågan.
Men jag har kanske fel. Blocket kanske följer upp varenda fall med polisanmälningar.D djac skrev:
Fast då är jag förvånad över att blocket har ryktet om sig att vara lurendrejarnas paradis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Att det finns, har funnits och kommer finnas bedragare kan varken Blocket eller Polisen lastas för. Det man kan göra är att underlätta spårningen och bevisningen.Mikael_L skrev:
Är det bara en vas du sålt och inte levererat kommer du nog klara dig fint. Har du däremot lurat 100 personer så ligger du sämre till och det är ju lättare att veta att det är en och samma individ som ligger bakom 100 bedrägerier istället för att man tror att det kan vara 100 olika individer.
I detta fallet gjorde nog blocket ingenting, det var polisen som utredde, sen kanske de frågar Blocket, det detaljerna har jag inte.Mikael_L skrev:
Jag tänkte att jag meddelar att jag skickat vasen, och motanmäler djac för att han anmäler säljare falskt.
Och sen tar det stopp, för ingen orkar rota i skuldfrågan.
Men jag har kanske fel. Blocket kanske följer upp varenda fall med polisanmälningar.
Fast då är jag förvånad över att blocket har ryktet om sig att vara lurendrejarnas paradis.
Jag tror att, om jag ska raljera lite, om alla transaktioner får göras anonymt så kommer det se rätt illa ut, det hade nog lurats på en hel del. Kan inte tillräckligt om bedrägerier men för mig är det uppenbart att det är enklare att utreda om man vet vem man ska prata med.
Jämför en husaffär där man inte vet vem som säljer, det blir inte enkelt vem man ska rikta krav mot för dolda fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nja, det är nog så att det är den som bli it bedragen som polisanmäler, men man anmäler även till Blocket. Blocket har personal som arbetar med detta heltid.Mikael_L skrev:
Man kommer såklart inte kunna förhindra alla brott (några kommer man stoppa genom att blockera kontot), men man kan underlätta lagföring. Blocket är klart störst och därför klart mest utsatt. Skulle jag vara en bedragare skulle jag försöka på den största marknaden. På samma sätt så är det vanligare med fejkmail från "min bank, Nordea" än från "min bank "Ålandsbanken", fler att lura, större chans att få napp.
Den fråga jag tycker är intressant är om säkerheten på Blocket ökade, minskade eller blev oförändrad när de införde krav på mobilt BankID.
Oavsett identifieringsmetod betalar jag aldrig, ingen handpenning, förrän jag har kunnat kontrollera varan och har tillgång till varan. Och/helst kunna verifiera att det inte är stöldgods. Det är mitt säkerhetstänk att minimera risk, vilket kan innebära att jag kan missa ett bra köp.
Men inget i mitt säkerhetstänk här har med BankID att göra.
Men inget i mitt säkerhetstänk här har med BankID att göra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är sant att de flesta pengatransaktioner som används för detta ändamål går att spåra, men det är ju lättare att hitta samband, att det är samma individ bakom genom att identifiera säljaren direkt.Mikael_L skrev:
Den stora vinsten ligger nog ändå inte i det, utan att man kan stoppa ett antar brott innan de ens begås.
Ja vi får väl se hur det går.Fairlane skrev:
Det är sant att de flesta pengatransaktioner som används för detta ändamål går att spåra, men det är ju lättare att hitta samband, att det är samma individ bakom genom att identifiera säljaren direkt.
Den stora vinsten ligger nog ändå inte i det, utan att man kan stoppa ett antar brott innan de ens begås.
Jag kommer inte lägga någon möda på att försöka ha koll på hur bedrägerier på blocket utvecklas, men om någon annan har koll, eller snappar upp något skulle det vara lite intressant att se i framtiden vad resultatet blev.
Vi har sålt tre hus inom släkten några år sen och i alla fallen sa mäklaren att det helt och hållet är köparens undersökningsplikt som gäller. Det där med dolda fel behövde vi inte tänka på sa han.D djac skrev:
Ok, jag poängterade bara det här med målvakter eftersom vi har en grupp som ser en försörjning med att vara målvakt. Åtalas någon så är de luspanka och det kan vara värt ett kortare straff. Så det borde ju precis som med banker föreslagit vara att man snabbt stänger av någon. Sen eftersom nu bankid används lite varstans som med 1177 så vet jag inte hur man gör en partiell avstängning?Fairlane skrev:
Det låter märkligt men oavsett den villfarelsen så antar jag att du visste vem du köpte huset av?galento skrev:
En ansökan de tre senast åren är vad jag kan hitta på den sidan.Mikael_L skrev:
Att någon har gjort en ansökan hos Kronofogden säger dock inte så mycket om man inte får se hur ansökan ser ut. Det kanske kan vara en okynnesansökan?
Intressant! Man kan fråga Trustpilot vad folk tycker om Trustpilot.Öland4ever skrev:
https://se.trustpilot.com/review/trustpilot.com