136 011 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Den centrala delen i MacOS heter darwin och är open source. Darwin är baserad på Open Software Foundations os-kärna Mach.Nissens skrev:
https://github.com/apple-oss-distributions
Ett enkelt sätt att avgöra om ett program ingår i operativsystemet eller inte är att undersöka om det kör i user space eller kernel space. (Det är kanske ett lite för enkelt och grovt test, men det är lätt att använda).Nissens skrev:
I korthet så består ju de här problemen i att folk ger bort sina pengar, även om de gör det efter att ha blivit utsatta för bedrägliga ord så blir det ju så. Hur de autentiserar sig när de gör detta, eller om deras OS innehåller open source osv, spelar ingen roll. Antingen får man bli bättre på att förstå när man blir lurad och på så sätt undvika att bli lurad, eller så måste man begränsa medborgarnas tillgång till sina egna pengar ännu mer än idag.
Som vanligt lär det bli något mittemellan, en nypa utbildning, en nypa beslutsstöd, några extra spärrar och förmodligen lite till. Att byta ut inloggningen lär inte vara med på de första sidorna av åtgärder.
Som vanligt lär det bli något mittemellan, en nypa utbildning, en nypa beslutsstöd, några extra spärrar och förmodligen lite till. Att byta ut inloggningen lär inte vara med på de första sidorna av åtgärder.
När man var tvungen att besöka ett bankkontor för att ta ut pengar eller göra en överföring bör det ha varit färre som drabbades av bedragare i sådana sammanhang.D djac skrev:
Jo nu är det inga "trollfabriker" som skapat det här. Men får vi inte bort utmaningen så jovisst öppnar man för en massa trollande samt hat.D djac skrev:
Vi tar UG's bedragarna som exempel den här gången.
https://www.svtplay.se/video/KVk3QWv/uppdrag-granskning/bedragarna?info=visa
Ja, men det är ju ett godkänd och laglig id handling som ska accepteras fysiskt.P pmd skrev:
Men denna tråden handlar om tant Agda som blir bedragen. För att hämta ut ett nytt (mobilt) BankID digitalt behövs pass/nationellt id.
Ja, det såg onekligen annorlunda ut men jag har ingen inblick i omfattningen eller om det var så mycket trevligare att bli bedragen då, att det förekom bedrägerier då vet vi ju dock.P pmd skrev:
Du tänker att anti-BankID-falangen kommer att dreva mot folk med appen installerad, folk känner inloggningsskam och det klottras "bankid" på ens fasad? Jag tror inte det blir så faktiskt.P paralun skrev:
Ja, bedragare är väl världens näst äldsta yrke.D djac skrev:
Min tes är att det var trevligare att bli bedragen då. Det var mer av sol-och-vår vilket av nödvändighet är trevligt i början. Ingen blev avlurad pengar med ett enkelt telefonsamtal, helt enkelt för att det inte gick att göra pengaöverföringar hemifrån.
Redigerat:
Man kan såklart förnya det på bankkontoret också. Invändningen här i diskussionen var väl att det gick att förnya digitalt utan att egentligen legitimera sig. Det går inte längre.P pmd skrev:
Kanske var det oklart att det var vad jag syftade på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Nja, checkbedrägerier var ju stort på den tiden och förfalskade id-kort/körkort förekom ju också. Skillnaden var väl att det var mer "vem som helst" som kunde bli drabbad, till skillnad från nu när man ser en tydlig åldersskillnad (i alla fall som det pratas om det).P pmd skrev:Ja, bedragare är väl världens näst äldsta yrke.
Min tes är att det var trevligare att bli bedragen då. Det var mer av sol-och-vår vilket av nödvändighet är trevlig i början. Ingen blev avlurad pengar med ett enkelt telefonsamtal, helt enkelt för att det inte gick att göra pengaöverföringar hemifrån.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu var påståendet att bedragaren är det äldsta yrket. Inte hur man blir bedragen?BirgitS skrev:
sol å vårare, där har de ett bedrägeri som inte har med ålder att. Bara känslor.
Bedrägerier är det väl oavsett hur det utförs och vilken åldersgrupp.
Sen tror inte jag att man ska gå runt och säga jag kan inte bli bedragen med bank id för att jag är yngre.
Det många olika bedrägerier. Nigeria brevet är ett annat exempel
Det finns så många exempel. bank id är den som media har nappat på. Men folk blir lurade på andra sätt