glömde visst:vilket skulle bli cirkus 24500 plus regelverket. för 70 kvm

Ädelträbolaget .. vart hittar man dom ?

ursäkta.. ädelträlagret.. :o göteborg

M@ZE skrev:
[quote author=MathiasS link=1128941843/0#2 date=1129093739]Bankirai, är det samma sak som "kirai" eller finns det många varianter på samma tema?

Frågan har visst ställts förut utan svar....

[länk]

Jag har pratat med

[länk]

om Kirai, inte helt gratis men väldigt snyggt tror jag. Gjorde något överslag och ca 70kvm altan/trall skulle kosta ungefär 30-35k, då byggs bjälklaget med vanligt tryckt virke.
MathiasS : 30-35k .. var det totalt med bjälklaget eller var det enbart priset på Kirai virket ? det skulle isåfall innebära ca 500kr / kvm .. puhh .. dyrt :-[[/quote]

Jag minns inte så noga faktiskt, det vara bara ett litet överslag jag gjorde. Jag vill minnas att jag fick kvmpriset på kirajen till ca 350sek. Kanske var det en större yta en 70 jag räknade på.

http://www.interwood.se/kirai.html

Interwood har också olika stolpar och handledare i samma material. Utan det kan det ju bara bökigt att få till ett bra resultat (med bara 21x140 plank menar jag).

Finns också lite bilder där på kombinationer med räfflorna uppåt/nedåt. Jag tycker det är snyggt med en fris runt altanen med räfflorna uppåt. Även i ev trappor kan det ju vara smart med räfflorna uppåt. Man skulle också kunna göra en sektion utanför altandörren med räfflor, nästan som en dörrmatta?

Hur mycket underhåll är det med träslaget ? behövs det tvättas och oljas som vanliga trallvirket ?

M@ZE skrev:
Hur mycket underhåll är det med träslaget ? behövs det tvättas och oljas som vanliga trallvirket ?
Bara om man vill att det inte blir grått. Det funkar som med teak ungefär.

holmaren skrev:
Köpte Bang Kirai via Polen (se länk).
28x145mm virke för 256kr/kvm inkl frakt (400EUR delat på två pers, köpte ~90-100kvm totalt) till södra sverige.
Underbart vackert träslag, som teak!!

Dansk firma som säljer terassbrädor:
[länk]

Svensk firma i gbg området
[länk]

Polska företaget:
[länk]
Tack för länkarna. Pratade dom engelska på det där polska företaget?

Nja. Engelskan var si så där men allt löstes via mail på engelska. Problemen var mest prismässiga...
Det finns även en hel del på Tyska ebay om man söker på träslaget där. Vet inte hur priserna ligger där nu, det var ett tag sen jag sökte.

Angående grånad så är det som tidigare inlägg påpekat, det måste oljas för att behålla sin underbara lyster.

Har precis lagt ett Cumaru däck på 25m2 på vår altan och måste säga att jag är helnöjd.
Bräderna var spikraka och behövde inte bändas alls.
Dock: Mycket jobbig hantering: Reklamtexten : 3 ggr hårdare än ek, skall nog ses som en varning från leverantören (Bauhaus):Hyr eller köp en bra gersåg, förborrning av hål är ett måste, samt försänkning.
Lade däcket med 2mm springa och använde grabber skruv (54mm).
Vände släta sidan uppåt på brädan, för att undvika att smuts fastnar.
Planerar att lämna däcket obehandlat och låta det gråna. Kanske slipa det lite lätt varje år.
Rekommenderas, trots det relativt höga priset (99SEK/meter för 145mm breda brädor).

99kr / löpmeter är jäkligt dyrt vad jag fått uppfattningen om, kikade runt förut och bauhaus låg duktigt mkt högre.

Såg precis att Bauhaus sänkt priset till 89SEK/meter.

holmaren skrev:
Nja. Engelskan var si så där men allt löstes via mail på engelska. Problemen var mest prismässiga...
Det finns även en hel del på Tyska ebay om man söker på träslaget där. Vet inte hur priserna ligger där nu, det var ett tag sen jag sökte.

Angående grånad så är det som tidigare inlägg påpekat, det måste oljas för att behålla sin underbara lyster.

En del verkar förborra med en specialborr som gör att du först skruvar fast plankan och sedan sätter i en träplugg "ovanpå" för att dölja skruven, supersnyggt resultat!

Hur gjorde du?

Hej har nu lagt mitt Bankirai golv och är super nöjd.Jag använde den räfflade sidan upp,tyckte det blev snyggast.Jag blev rekomenderad att slipa golvet om jag lade den släta sidan upp för den kan ha vissa skavanker..

Nu till min fråga,vad har ni använt för träolja,till trallen.
Någon som vet vad det är för skillnad på olika träoljor(Teakolja,kinesiskolja trallolja mm),är det inte linolja och lacknafta i alla oljor.Vore tacksam för lite tips på vad ni använt till Bankiraien...

//kpeson

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.