slacker skrev:
Håller helt klart med till fullo!

B&O skall man inte spotta på - Självklart skall du laga den där. d^_^b
Absolut! Min första TV som fattig student var en svart/vit B&O som åskan hade slagit ner i. Fick den gratis och bytte ett otal transistorer, men sedan funkade den hela studietiden!

För att hitta kallödningar: Gör som Bo skriver, knacka på baksidan av kretskortet runt trafon med det isolerade handtaget på en skruvmejsel. Finns det glapp brukar man kunna lokalisera var det är genom att försiktigt knacka sig fram till symptomet framträder.

Även om om man kan få en djäkla kyss av uppladdade HS-kondingar så är det nog knappast livsfarligt, strömmen är mycket låg.

Men var försiktig, som sagt.

AndersS skrev:
Fixar man lättast genom att ladda ur den med en stor skruvmejsel vid anslutningen till bildröret och sedan lägga mot chassiejord. Och det görs bäst med nätsladden ansluten till ett jordat vägguttag och självklart TVn avslagen.Sedan tar man bort nätsladden från vägguttaget. Kan även finnas spänning kvar i nätdelens kondensatorer om man är och pillar med fingrarna i TVn.
Finns inga Tjock tv/Bildrörs tv med jordad Elkabel !

tomlan skrev:
Tyvärr.

Nyfniken skrev:
Tyvärr.
Jaha.., Vilken då ?

raveper skrev:
Slängde häromdagen min gamla fullt fungerande tjock tv. :)
Usch vad hemskt.....det tar lång tid att komma över sådan. Det är ungefär som att avliva sin hund. Då är det enklare att köra svärmor till avfallsstationen...........

Grattis till din gamla BO:). Jag har samma modell 6000 men den är bara 16 år. Nackdelen är att den tar så vansinnigt stor plats men både ljud och bild är utmärkta. Min tidigare BO gick i graven efter 27 år så jag räknar med att få irritera mig över storleken ytterligare ett antal år!

tomlan skrev:
Jag hämtade mina erfarenhet från terminal/datorsystem med CRT-skärmar och tog faktiskt för givet att man även på TV hade jordade nätsladdar. De bildskärmar vi hanterade hade jordade nätsladdar (-80 talet) och gjorde här kanske ett slarvigt antagande att även TV-apparater hade det.
TV fixade man ju bara i undantagsfall privat.

tomlan skrev:
Jaha.., Vilken då ?
Vad menar du?

Datorskärmar hadde Jordat för att inte generera obalans mot datorerna och sen när de kom med lågstrålande så kopplade man det filtret mot jord.

Tror att Nyfiken menade att det var tyvärr att det inte fanns jordade TV

Nyfniken skrev:
Vad menar du?
Tolkade det som att du menade "Tyvärr så gör det det" men du menade kanske tvärtom att du ville att det skulle vara jordad elanslutning på tjock-tv, och isåfall kommer min fråga:

Varför saknar du det? Ser ingen fördelar med det alls..
Problem med jordströmmar mm

Jag inbillar mig att alla stötar jag får när jag kopplar ihop TV-stereo-dator i en ring skulle minimeras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.