7 306 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Bang Olufsen TV stänger av sig själv ...
Sida 1 av 2
Hej!
Min 19 år gamla LX6000 Bang Olufsen TV började igår kväll att
stänga av sig själv ... den går ett tag medan den värms upp men
börjar sedan att stänga av sig själv med allt tätare tidsmellanrum
om man sätter på den igen ... .
Jag kollade lite på webben och fann att felet verkar vara dokumen-
terat där, se tex
http://www.leifline.com/reptips/Tv/B&O.htm
som ha att göra med HS-trafon (TR6 BC337-40 på nätdels och HS-
kortet) ev i kombination med kallödning av ditto ... .
Så det verkar ju som det bara skulle vara handla en sån trafo på
Elfa, leta rätt på var den sitter i TV-s osså byta den så är det klart,
eller kan det vara mindre enkelt än så i verkligheten?
Mvh palbin
Min 19 år gamla LX6000 Bang Olufsen TV började igår kväll att
stänga av sig själv ... den går ett tag medan den värms upp men
börjar sedan att stänga av sig själv med allt tätare tidsmellanrum
om man sätter på den igen ... .
Jag kollade lite på webben och fann att felet verkar vara dokumen-
terat där, se tex
http://www.leifline.com/reptips/Tv/B&O.htm
som ha att göra med HS-trafon (TR6 BC337-40 på nätdels och HS-
kortet) ev i kombination med kallödning av ditto ... .
Så det verkar ju som det bara skulle vara handla en sån trafo på
Elfa, leta rätt på var den sitter i TV-s osså byta den så är det klart,
eller kan det vara mindre enkelt än så i verkligheten?
Mvh palbin
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
tänk på att det kan vara ett antal kilovolt i högfrekvensdelen, och att det kan kvarstå i kondensatorer...
alltså typ livsfarligt om man inte vet vad man gör.
har lött fast en högspänningstrafo i en gammal amigaskärm i forntiden (var en tung klump så den pajade väl lödningarna till kortet såsmåningom)
har lött fast en högspänningstrafo i en gammal amigaskärm i forntiden (var en tung klump så den pajade väl lödningarna till kortet såsmåningom)
På en så gammal TV bör det gå alldeles utmärkt, jag lödde ihop en hel del skärmar och sådant på den tiden det begav sig.
Glöm dock inte att kolla priset på trafon i jämförelse med en ny TV av samma storlek, man får ju rätt mycket TV för ett par tusen numera om man inte ska ha nån jättestor platt-TV av exklusivt märke.
Glöm dock inte att kolla priset på trafon i jämförelse med en ny TV av samma storlek, man får ju rätt mycket TV för ett par tusen numera om man inte ska ha nån jättestor platt-TV av exklusivt märke.
Fixar man lättast genom att ladda ur den med en stor skruvmejsel vid anslutningen till bildröret och sedan lägga mot chassiejord. Och det görs bäst med nätsladden ansluten till ett jordat vägguttag och självklart TVn avslagen.Sedan tar man bort nätsladden från vägguttaget. Kan även finnas spänning kvar i nätdelens kondensatorer om man är och pillar med fingrarna i TVn.Snailman skrev:tänk på att det kan vara ett antal kilovolt i högfrekvensdelen, och att det kan kvarstå i kondensatorer...
Jo jag har redan köpt en ny Sony 40 tum platt-TV igår eftermiddag för drygt 10 kkr
eftersom jag inte kunde vara utan mera än en natt ... . Men B&O är inte vilken TV
som helst - den jag har var den dyraste som fanns med marginal då jag köpte den
- de ser även mycket bättre ut än andra märken (kan man tycka) och min gamla B&O
TV har mycket bättre ljud än i stort sett vilken som helst ny - högtalare har faktiskt blivit sämre de sista decennierna då de tvingats bli lättare och mindre. Och VB bild så sä-
ger tom en del TV-säljare att en äldre TV kan vara bättre för icke-HD-kanaler ... . Mvh
eftersom jag inte kunde vara utan mera än en natt ... . Men B&O är inte vilken TV
- de ser även mycket bättre ut än andra märken (kan man tycka) och min gamla B&O
TV har mycket bättre ljud än i stort sett vilken som helst ny - högtalare har faktiskt blivit sämre de sista decennierna då de tvingats bli lättare och mindre. Och VB bild så sä-
ger tom en del TV-säljare att en äldre TV kan vara bättre för icke-HD-kanaler ... . Mvh
Förstod att B&O var orsaken till att du ville behålla den.palbin skrev:Jo jag har redan köpt en ny Sony 40 tum platt-TV igår eftermiddag för drygt 10 kkr
Men inte bara nostalgi; ljudet är knappast bättre då man idag kopplar ljudet till en hemmabioanläggning med flerkanalsljud där du själv väljer kvalite på både förstärkare och högtalare.
Och att bilden var bättre på gamla TV med SD-kvalite tror jag mest har att göra med att den var mindre, är din B&O en 28"?
Om du tar pengarna du betalade för din B&O omvandlar dem till dagens pengavärde och plockar samman dig en anläggning i motsvarande prisnivå så törs jag nog lova att B&O blir ett kultföremål som står som prydnad utan att användas.
Men jag ska erkänna att mina gamla B&W högtalare från -80 fortfarande används som sidohögtalare i nuvarande ljudanläggning.
Min gamla B&O-TV har ojordad anslutning , men borde det inte duga att vänta någon eller några veckor innan man ger sig på TV'n, ty farliga spänningar kan ju knappastAndersS skrev:Fixar man lättast genom att ladda ur den med en stor skruvmejsel vid anslutningen till bildröret och sedan lägga mot chassiejord. Och det görs bäst med nätsladden ansluten till ett jordat vägguttag och självklart TVn avslagen.Sedan tar man bort nätsladden från vägguttaget. Kan även finnas spänning kvar i nätdelens kondensatorer om man är och pillar med fingrarna i TVn.
finnas kvar i TV'n hur länge som helst, eller hur?
Strunta i att nätkontakten är ojordad, det spelar ingen nämnvärd roll. Ha den urkopplad.palbin skrev:
Här finns lite info om hur man på ett säkert sätt jobbar med en "tjock-TV":
http://www.repairfaq.org/sam/crtfaq.htm#crtcsa
/Hasse
Redigerat:
Syftet med att man lät nätsladden sitta kvar var att få urladdningen att gå direkt till jord och inte skada någon annan del i Tvn. Risken är inte stor men det var vad man fick lära sig en gång för "länge sedan" när man arbetade med olika bildskärmar till terminal/datorsystem, men det var längre tillbaka än åldern på din TV.palbin skrev:
Senare under arbetet med elektroniken använde vi även armband med anpassat motstånd i som anslöts till jord för att inte förstöra andra komponenter vid beröring, använder det fortfarande om jag mot förmodan skulle plocka inne i någon elektronikpryl. Men i ditt fall så räcker det att du tar i något jordat föremål innan du börjar plocka med elektroniken i TVn, liten risk men ändå värt att göra det.
Uppladdade kondensatorer kan hålla spänningen länge och lite beroende också av hur "friska" de är och storlek.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Var någonstans står det att HS-trafon skulle vara trasig? Myyycket ovanligt skulle jag säga.
Leta istället efter kallödningar. Det är svårt att se så löd om runt alla effektkomponenter.
Om den är ihärdig med att slå av efter några minuter så kan knackningar/tryckningar med baksidan av en mejsel eller kylspray hjälpa till att indikera felkällan.
Jag tror heller inte du behöver vara orolig för farliga spänningar på kondensatorer, men då har jag inte hållit på med 'just BO. Någon berörbar kondensator på HS-sidan har jag aldrig sett (förutom de inkapslade i spänningsdubblarsteget). Övriga kondingar brukar laddar ur sig själva ganska snabbt.
Självklart ska du försöka laga denna gamla raritet, speciellt när den består av diskreta standardkomponenter som BC337 m.fl ! Det hittar man sällan idag.
Leta istället efter kallödningar. Det är svårt att se så löd om runt alla effektkomponenter.
Om den är ihärdig med att slå av efter några minuter så kan knackningar/tryckningar med baksidan av en mejsel eller kylspray hjälpa till att indikera felkällan.
Jag tror heller inte du behöver vara orolig för farliga spänningar på kondensatorer, men då har jag inte hållit på med 'just BO. Någon berörbar kondensator på HS-sidan har jag aldrig sett (förutom de inkapslade i spänningsdubblarsteget). Övriga kondingar brukar laddar ur sig själva ganska snabbt.
Självklart ska du försöka laga denna gamla raritet, speciellt när den består av diskreta standardkomponenter som BC337 m.fl ! Det hittar man sällan idag.
Håller helt klart med till fullo!Bo.Siltberg skrev:Var någonstans står det att HS-trafon skulle vara trasig? Myyycket ovanligt skulle jag säga.
B&O skall man inte spotta på - Självklart skall du laga den där. d^_^b