3 678 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Bang & Olufsen LX 5500 som ej går igång?
Hej!
Har en Bang & Olufsen LX 5500 som helt plötsligt inte vill komma igång, Den röda dioden lyser normalt i stand by läge och ska bli grön när man startar Tv;n, Men nu när jag trycker på SAT (on) så lyser bara gröna dioden i typ 1 sekund och slår sedan ifrån och dioden blit röd
Vad är det som är fel?
mvh
Johan
Har en Bang & Olufsen LX 5500 som helt plötsligt inte vill komma igång, Den röda dioden lyser normalt i stand by läge och ska bli grön när man startar Tv;n, Men nu när jag trycker på SAT (on) så lyser bara gröna dioden i typ 1 sekund och slår sedan ifrån och dioden blit röd
Vad är det som är fel?
mvh
Johan
Jag har en MX3500 som jag TROR har samma chassi. Den hade samma problem och det var kortis i en liten elektrolyt på NICAM-kortet (stereodekodern). I servicemanualen fanns tips att gradvis koppla bort delar i teven och första steget var NICAM och jag hade tur att felet låg där. Lite ohmmätande på kortet visade att kondingen kortslöt en av spänningsmatningarna på kortet. När NICAM-kortet kopplades bort startade teven direkt. Problemet är att om andra delar ska kopplas bort har jag för mig att det krävdes något sorts servicekit med kablar för att förbikoppla någon signal. Minnet är lite diffust eftersom det är några år sedan jag fixade den.
Jag vill minnas att servicemanualen kan hittas nånstans på nätet, flera modeller delar samma chassi så det kan löna sig att söka på någon annan modell från samma tidsperiod som din.
Förmodligen helt bortkastad tid att laga en så gammal teve men det är alltid kul att hitta felet och inte minst att kämpa mot köp-slit-släng. Dessutom verkar det vara helt omöjligt att hitta en ny teve med ljudkvalitet som ens ligger i närheten av B&O-apparaternas.
Jag vill minnas att servicemanualen kan hittas nånstans på nätet, flera modeller delar samma chassi så det kan löna sig att söka på någon annan modell från samma tidsperiod som din.
Förmodligen helt bortkastad tid att laga en så gammal teve men det är alltid kul att hitta felet och inte minst att kämpa mot köp-slit-släng. Dessutom verkar det vara helt omöjligt att hitta en ny teve med ljudkvalitet som ens ligger i närheten av B&O-apparaternas.
Hej igen!BR125 skrev:
Kollade tipsen och lödda om switchingboard, R207 (två stora mostånd) på Lifeline, för att prova något. Men det verkar inte vara felet. När jag skulle montera ihop bakplanet och fälla in kretskorten som är försedda med gångjärn (som flygplansvingar), så verkar det glappa nån stans på det vänstra kretskortet. Tvn fungerade i tre veckor, men sedan återkom samma felsymtom.
nu har lokaliserat att det är glapp någonstans på vänstra kretskortvingen
Låter som någon dålig lödning på nätkortet.
Kolla med lupp på lödningar runt switchtrafon och transistorn till denna, bäst är och avsyna hela kortet.
En tandborste är perfekt och leta glappkontakter med, med borstsidan dra försiktigt över lödningarna, händer inget knacka med skaftsidan på kortet.
Hitta glappkontakter kan vara lurigt, kolla även lödningar på och runt högspänningstrafon, även vertikalavlänkning kan vara värt och kolla.
Schema:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/27133/Bang & Olufsen_LX4500, LX5500, MX3500, MX5500.html
Kolla med lupp på lödningar runt switchtrafon och transistorn till denna, bäst är och avsyna hela kortet.
En tandborste är perfekt och leta glappkontakter med, med borstsidan dra försiktigt över lödningarna, händer inget knacka med skaftsidan på kortet.
Hitta glappkontakter kan vara lurigt, kolla även lödningar på och runt högspänningstrafon, även vertikalavlänkning kan vara värt och kolla.
Schema:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/27133/Bang & Olufsen_LX4500, LX5500, MX3500, MX5500.html
Redigerat:
Tack för tipset, ska testa tandborstmetodenBR125 skrev:Låter som någon dålig lödning på nätkortet.
Kolla med lupp på lödningar runt switchtrafon och transistorn till denna, bäst är och avsyna hela kortet.
En tandborste är perfekt och leta glappkontakter med, med borstsidan dra försiktigt över lödningarna, händer inget knacka med skaftsidan på kortet.
Hitta glappkontakter kan vara lurigt, kolla även lödningar på och runt högspänningstrafon, även vertikalavlänkning kan vara värt och kolla.
Schema:
[länk]
Mixtrade med tv:n en stund i eftermiddags, och tv:n startar mycket sporadiskt vilket tyder på glappkontakt vid någon lödning. Om jag hittar en misstänkt lödning, räcker det att värma om befintligt tenn eller måste jag ta fram tennsug o nytt tenn?
Högspänningstrafon är den största "klumpen" på det stora kretskortet, har en ca 5 mm kabel upp till ovansidan på bildröret, ansluten i en manschett.
Kolla lödningar på denna trafon och runt där, även stora rektangulära kondensatorer som sitter runt denna trafo kan få dåliga lödningar.
Lödningar brukar jag bara värma och tillföra nytt tenn.
Ja glappkontakter kan vara väldigt svåra att hitta, startar inte tv'n prova att trycka med tandborstskaftet emot nätkortet(kortet där nätkabeln går in) samtidigt som du försöke starta tv'n med knappen på framsidan.
Även på det stora kortet kan du köra den metoden.
Har lagat mycket tv apparater men bara en sån här 5500, vill minnas att det är trångt som i motorutrymmet på en ny bil
Kolla lödningar på denna trafon och runt där, även stora rektangulära kondensatorer som sitter runt denna trafo kan få dåliga lödningar.
Lödningar brukar jag bara värma och tillföra nytt tenn.
Ja glappkontakter kan vara väldigt svåra att hitta, startar inte tv'n prova att trycka med tandborstskaftet emot nätkortet(kortet där nätkabeln går in) samtidigt som du försöke starta tv'n med knappen på framsidan.
Även på det stora kortet kan du köra den metoden.
Har lagat mycket tv apparater men bara en sån här 5500, vill minnas att det är trångt som i motorutrymmet på en ny bil
Klicka här för att svara