2 203 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Bandsåg
Jag har en Inca bandsåg som jag trodde gick på 220 volt men då jag skulle använda den i stugan gick den ej. Fick då veta att den går på 3 fas 220. Har bara tillgång till 220 v via elverk så min fråga är: går det bygga om motorn så man kan köra den på 220 volt eller vad göra ? 
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Enklaste måste nog vara att byta till en enfas-motor som går på 230V.
på motorn står det att den går på 380 och 220 volt men en elektriker jag känner sa att det är tre fas 220, visste inte att det fanns men tack för svaren, jag ska prata med elektiker om det där med kondring mellan faserna
)
Troligen ja för Norge.
1. Är ju en liten såg så en enfasare på 750 W lär inte kosta skjortan, att sätta på kondningar själv när man har trädamm omkring skulle inte jag vilja göra.
2. Annat alternativ är att dra in 3-fas och se till att motorn är byglad för och går att bygla för 400V, det borde gå
3. Sen det sista alternativet är att sätta en frekvensomformare som tar i 230V och lämnar ut 3x230V, det är dock nog det dyraste alternativet.
4. Sälj den och köp en för enfas, nog det enklaste.
/Kent
1. Är ju en liten såg så en enfasare på 750 W lär inte kosta skjortan, att sätta på kondningar själv när man har trädamm omkring skulle inte jag vilja göra.
2. Annat alternativ är att dra in 3-fas och se till att motorn är byglad för och går att bygla för 400V, det borde gå
3. Sen det sista alternativet är att sätta en frekvensomformare som tar i 230V och lämnar ut 3x230V, det är dock nog det dyraste alternativet.
4. Sälj den och köp en för enfas, nog det enklaste.
/Kent
Klicka här för att svara