Hej Byggahusare!

Har flitigt kollat in sidan och diskussionerna förut, men inte postat något förrän nu.
Vi står mitt uppe i ett renoveringsprojekt och har nu framför oss en massa detaljarbete med snickerier. Vi har som vision att göra huset i gammal stil och vill ha lite snickarglädje här och där.

Nu ska jag såga ut små konsoller i ca 2 tums virke och göra figursågningar i längre 22 mm - 28 mm plankor. Att köra sticksågen känns lite sådär eftersom bladet ju gärna viker sig. Är det då bandsåg som är bästa lösningen?

Vad behöver jag för storlek på den? Var just på Verktygsboden för ett besök och dom har alltifrån 1900:- modellen till >10.000. Jag vill ju inte köpa för dyrt, men vill ha något som funkar och funkar bra! Med tanke på våra visioner om snickarglädje lär det bli mycket figursågande framöver....

Har ni några bra tips till mig?

/Per

• Gilla
davidbackman
  • Laddar…
ACME skrev:
[länk]
Rackarns, kanske inte är r i k t i g t den nivån vi snackar om men okej... :)

Jag skulle också slå till på en bandsåg och ville ha en bra såg men inte till viket pris som helst. Jag lade in en annons i tidningen på önskaks köpa bandsåg och det var ett bra drag. Många napp blev det, slog till på en Elektra Beckum Bas 500 i helt nyskick i stor sätt oanvänd för 4000:- motsvarande maskin Metabo bas 505 som den heter i dag har nog ett riktpris på ca:25000:-. så mitt tips är leta i anonnser på blocket eller sätt in en annons på köpes så lär du nog få träffar på bra bandsågar till ett mycket bra pris. Lycka till.

Är liksom få byggare som hasar med sig en bandsåg utan man kör med en bra stickis och bra blad.
Sätter jag en figurklinga i min 135'a så slår jag vilken bandsåg som helst på fingrarna i upp till 25 mm's virke, över det så vinner bandsågen.

Rörande bandsågar så håller jag med om begagnade, försök helst få tag i nån med trefasmotor på ett par hk, dvs 1500 W eller däröver, hjuldiameter på 300 och uppåt och kolla så att inte gummit på hjulen är stenhårt, gummit åldras liksom och man vill inte så gärna byta gummi på hjulen direkt, det är lite pyssel.

/Kent

Vad kostar Youtube-sågen???

Helt outstanding när man ska tillverka gamla fina snickarglädjegrunkor...habegäret gör sig påminnt!

Kör festools ps300 i cms modulen med figurblad, Har aldrig haft problem men knovexa former.
Rekommenderas starkt.

ACME skrev:
[länk]
Jag vet inte om det är normalt att tappa hakan på riktigt bakom en datorskärm... Men det tog ett tag innan jag fick upp min haka. Det värsta är att han gör det på typ 1 min och 40 sek....

Binesh skrev:
Jag vet inte om det är normalt att tappa hakan på riktigt bakom en datorskärm... Men det tog ett tag innan jag fick upp min haka. Det värsta är att han gör det på typ 1 min och 40 sek....
Fast är inte filmen lätt uppspeedad? Vissa röreleser är ruskigt snabba...

Okej, tackar! Det får bli begagnat marknaden som gäller då...
En annan sak jag funderar över är hur tvära svängar en bandsåg egentligen klarar. Sågen i filmen var ju rätt flexibel, men vad avgör sådant annrs, är det bredden på bandet eller annat?

Japp, bredden på bladet och bra inställda styrningar förstås.
En sak att tänka på är att det tar en stund att byta klinga, det går mycket snabbare att byta blad i sticksågen.

Kostnadsaspekten är en annan sak, sticksågsblad är mycket billigare och lättare att finna.
Å andra sidan är det förbaskat praktiskt att ha en bandsåg stående så man enkelt kan göra en del snitt, jag har 12 mm's blad i min 320-såg, inget alls för figursågning men praktiskt för att trixa till tappar etc. Figursågningar gör jag med sticksågen i bord.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.