Nu ger jag snart upp. Vad jag än gör så envisas sågen (Hammer 4400) med att såga snett. Bladet glider iväg utåt med en egen kraft och vilja som jag inte kan bemöta. Jag har ibland lyckats få den att såga rimligt rakt, även med tjockare trä, men vad jag gjorde rätt de gångerna vet jag inte och raksågandet har varit ganska tillfälligt.
Experterna jag hittar på nätet är inte direkt samstämmiga om den perfekta lösningen, men att det blir sämre med för smalt blad, för tätt mellan tänderna och ett slött blad verkar i alla fall vara en sanning. Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad mellan Felders egna blad och de noname jag testat. I går fick jag hem ett nytt svindyrt "Resawking" med carbidtänder. 20 x 0,6 mm, 1,8 Tpi. Vasst som attan. Då borde bladet vara ute ur ekvationen.
Jag har nu testat på de sätt jag har vett till. Dvs väldigt noga med att bladstyrningen är tajt (keramisk finstyrning) och så har jag ställt in bladets position på hjulen och bladspänningen enligt manualen. Skit. Jag har då testat att flytta bladet både framåt och bakåt och haft både lösare och hårdare bladspänning. Resultatet är exakt samma. Den drar rejält snett. Redan när jag klyver en 45*90 granregel liggande märks det tydligt och kör jag den stående blir det värre.
Vad finns det för fler variabler att försöka med. Jag har testat alla jag känner till. Det som kvartsår nu är att gubbfan är hopplös och inte borde ha en bandsåg, eller att det är något fel med själva sågen. Om det är det senare - var ska jag börja leta?
Experterna jag hittar på nätet är inte direkt samstämmiga om den perfekta lösningen, men att det blir sämre med för smalt blad, för tätt mellan tänderna och ett slött blad verkar i alla fall vara en sanning. Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad mellan Felders egna blad och de noname jag testat. I går fick jag hem ett nytt svindyrt "Resawking" med carbidtänder. 20 x 0,6 mm, 1,8 Tpi. Vasst som attan. Då borde bladet vara ute ur ekvationen.
Jag har nu testat på de sätt jag har vett till. Dvs väldigt noga med att bladstyrningen är tajt (keramisk finstyrning) och så har jag ställt in bladets position på hjulen och bladspänningen enligt manualen. Skit. Jag har då testat att flytta bladet både framåt och bakåt och haft både lösare och hårdare bladspänning. Resultatet är exakt samma. Den drar rejält snett. Redan när jag klyver en 45*90 granregel liggande märks det tydligt och kör jag den stående blir det värre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns det för fler variabler att försöka med. Jag har testat alla jag känner till. Det som kvartsår nu är att gubbfan är hopplös och inte borde ha en bandsåg, eller att det är något fel med själva sågen. Om det är det senare - var ska jag börja leta?
Drar den snett åt samma håll oavsett om bladet ligger fram eller bak på hjulen? Isåfall känns det skumt. Där brukar märkas rejält skillnad och jag brukar köra den metoden när jag ska tracka så den sågar rakt (snarare än att justera anhållet så det blir lika snett som sågen sågar).
Vad är din referens för rakt/snett? Bordet? Anhållet?
Bakom styrningarna sitter ett roterande kullager 90˚ mot sågbladets rygg som skall hjälpa till att hålla bladet i rätt position.
Om du drar runt bladet för hand hur ser avståndet mellan lager och rygg ut när du snurrar ett helt varv?
Om du drar runt bladet för hand hur ser avståndet mellan lager och rygg ut när du snurrar ett helt varv?
Nu provade jag inte "fram eller bak" utan i mitten eller fram. Enligt manualen ska blad >16 mm ligga så att botten mellan tänderna ligger i framkant av gummibandet och smalare blad centrerade. Jag testade mellan centrerat och längre fram än bilden i manualen. Jag kanske ska testa bak också, även om det känns bakvänt då bladet alltid driver ut från sågen.Ola C skrev:
Drar den snett åt samma håll oavsett om bladet ligger fram eller bak på hjulen? Isåfall känns det skumt. Där brukar märkas rejält skillnad och jag brukar köra den metoden när jag ska tracka så den sågar rakt (snarare än att justera anhållet så det blir lika snett som sågen sågar).
Nu sågade jag efter anhållet. När sågen ibland varit snäll har det funkat, men jag ska gå ut nu och se vad som händer om jag frisågar utan anhåll och håller bladet efter en linje. Oftast vill jag klyva en tjockare bräda för att få ut flera tunna och då räcker precisionen med att såga på frihand längs en linje. Allra helst vill jag förstå varför det blir fel, och kunna använda sågen med rimlig noggrannhet och pålitlighet till alla möjliga saker, men får jag acceptera att inte använda anhållet och ändå få det hyfsat så är det ju mycket bättre än nu.
"I'll be bach"
På min sitter det en platta med något keramiskt material på i stället för ett kullager. Jag brukar ställa in det så att bladet precis tar i plattan om jag trycker lite för fort. Det brukar vara en eller två millimeter fritt mellan platta och blad utan belastning. Jag dubbelkollar det när jag går ut och testar Olas förslag.stigen skrev:
Hej Hep
Ta ditt stryk mått rita en paralell linje såga ett snitt som följer linjen stanna när du når bordets bakkant spänn fast ditt arbetsstycke.
för sen anhållet försiktigt mot kanten på arbetsstycket så ser du om anhållet är paralellt med ditt arbetsstycke justera anhållet om det ej är paralellt med ditt arbetsstycke.
Provsåga nu ett snitt med anhållet .
Ta ditt stryk mått rita en paralell linje såga ett snitt som följer linjen stanna när du når bordets bakkant spänn fast ditt arbetsstycke.
för sen anhållet försiktigt mot kanten på arbetsstycket så ser du om anhållet är paralellt med ditt arbetsstycke justera anhållet om det ej är paralellt med ditt arbetsstycke.
Det där låter ju smart på riktigt!S sweden skrev:Hej Hep
Inte lika vetenskapligt eller metodiskt det jag gjorde nyss, men åt det hållet. Jag lossade själva anhållet från sitt fäste, klämde in en träbit och drog åt. Så testade jag ett par gånger att såga med anhållet och efter några försöka så blev det väldigt bra.
Jag testade att flytta bladet hela vägen från orimligt långt fram till så långt bak det gick och det påverkade inte resultatet alls. Jag dubbelkollade också att den bakre styrningen satt riktigt nära bladet. Det satt och sitter nu så nära att det kommer någon gnista lite då och då när jag sågar, vilket borde vara så nära som är rimligt.
En 12 cm stående planka som är nykluven och väldigt jämn:
Logga in
Skapa konto
Fuljusteringen av anhållet:
Logga in
Skapa konto
Det känns lite fel i själen att lösa ett problem på det sättet. Ungefär som en golfspelare som brukar skruva ut sina bollar åt höger och "löser" det genom att sikta snett ut i skogen åt andra hållet, för att sedan bli både förvånad och besviken om bollen för en gångs skull går rakt. Fast om det här är lösningen så har jag inga problem med det.
Men... Är det här en rimligt stabil lösning, eller kommer jag behöva offra en planka inför varje viktig klyvning för att se om det fortfarande är lika lagom snett? Det brukar ju bli mycket värre med högre sågdjup och hårdare trä, eller är det samma snehet bara att det märks mer när ämnet är tjockare? Att det blir värre med hårt trä borde väl bero på att jag då riskerar att trycka på lite för snabbt/hårt. Nu med det nya sågbladet borde åtminstone slöhet inte vara ett problem inom rimlig tid då jag inte sågar några stora mängder och karbidtänderna ska tåla en hel del.
Jag kan ju själv testa mig framför att se vad som händer om jag sågar olika tjocka ämnen, men jag hann inte dit innan jag blev inropad för att äta middag. Nu sitter jag och är lagom social med familj och svärmor. Att pilla på telefonen är ok, men kanske inte att smita ut till sågen i gen ikväll...
Om nu både Ola och Sweden (du får själv outa ditt riktiga namn om och när du vill) skriver om att kompensera snesågning med anhållet - varför finns inte det som en funktion på alla anhåll? Jag vet att @mattiasp nämnde den funktionen på ett anhåll han köpt här tidigare, men att han inte använde funktionen. Om det nu är så enkelt som för mig nyss, och såklart om det är en stabil lösning, så borde väl det vara standard.
Hur som helst - tack för tips så här långt. Jag misstänker att det kan komma fler frågor när jag får mer tid med sågen.
Hej Hep
På mina bandsågar 3 olika fabrikat lossar jag en insexskruv på anhållet så går vrida anhållet något för att få sågarna att såga "rakt".
Har även en klyvbandsåg med matarverk som har ett anhåll med rullar på som är fäst i bordet där har jag problem att såga paralella bitar så jag förstår din frustration ibland är den bandsågen inte poppulär när den bråkar med mig.
Din såg tror jag du kan ställa genom att lossa någon bult på stången anhållet är fäst i.
Angående Mitt namn
Heter Jonas Svensson driver en möbelverkstad utanför Växjö där jag tillverkar möbler och inredningar platsbyggda kök bokhyllor nästan allt jag gör är i massivträ även stommarna till de kök jag gör.
Jobbar nästan uteslutande i lövträ björk är favoritträslaget.
Är någon intresserad gå in och kika på www.mobelsnickaren.se
Lite dåligt med uppdateringar men en hint vad jag gör.
På mina bandsågar 3 olika fabrikat lossar jag en insexskruv på anhållet så går vrida anhållet något för att få sågarna att såga "rakt".
Har även en klyvbandsåg med matarverk som har ett anhåll med rullar på som är fäst i bordet där har jag problem att såga paralella bitar så jag förstår din frustration ibland är den bandsågen inte poppulär när den bråkar med mig.
Din såg tror jag du kan ställa genom att lossa någon bult på stången anhållet är fäst i.
Angående Mitt namn
Heter Jonas Svensson driver en möbelverkstad utanför Växjö där jag tillverkar möbler och inredningar platsbyggda kök bokhyllor nästan allt jag gör är i massivträ även stommarna till de kök jag gör.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
På min Hammer är hjulen inte bomerade. Det gör att postionen på hjulet inte har så stor inverkan. Jag har ju lovat att hjälpa dig med din hyvel vid tillfälle. Vi får ta en vända med bandsågen också, tydligen. Vi får ta det en lördag i november. Vi hörs separat om detta.
Att vinkla anhållet är ju lite av en fullösning, om än en vedertagen o fungerande sådan. Geringsspåret blir ju koko när man rattar rundor med anhållet istället för att se till att sågen sågar rakt. Nu gör det ju typ ingenting eftersom "ingen" använder geringsanhållet på bandsågen...(Även om jag faktiskt har en jigg som löper i geringsspåret🙂)
Här är en video på temat jag tycker är ganska bra.
Mattias nämnde bombering på hjulen, med platta hjul funkar detta inte nåt vidare.
Mattias nämnde bombering på hjulen, med platta hjul funkar detta inte nåt vidare.
Bra tips från det karga ”Jätter landskapet”! 👍S sweden skrev:Hej Hep
Angående Mitt namn
Jätter = Morän eller Pinnmo på småländska.
Väldigt gärna hyvelhjälp, men det kanske inte behövs för bandsågen.mattiasp skrev:
Min svärmor är snäll. Hon såg att jag mentalt redan var ute i garaget, så hon skickade iväg mig. Nu har jag testat med lite olika träslag och tjocklekar. Spikrakt. Jag lyckades till och med såga en fanértunn skiva med mindre än en tiondels diff mellan tunnaste och tjockaste delarna. Det är långt inom mina toleranskrav.
Ni är inte som min svärmor i alla avseenden, men ni är lika snälla. Om sågen inte alldeles för snabbt återgår till att vara elak är jag fullständigt nöjd. Om det dyra och vassa bladet bidragit till lösningen, eller kommer bidra till att sågen är snäll längre, så har det betalat sig på den första valnötsplankan. Jag fick just ut fyra tunna bräder med god marginal istället för tre med lite tur.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så, nu har jag kollat på filmen och enligt honom är det rätta sättet att lösa problemet, att vrida bordet i rätt position. Med andra ord en lite finare ”fullösning”, då det fortfarande inte gör något åt att den sågar snett i förhållande till både hjul och stativ. Fast skitsatmma, nu vred jag bordet. Nu är jag inte lika glad som jag var när jag köpte sågen, att bordet var monterat från fabrik. Jag visste inte att det gick att justera. Tyvärr kan jag inte justera bordet tillräckligt mycket, så det blir en liten liten anpassning av anhållet också. Jag kan i och för sig ta bort bordet och göra hålen i gjutjärnet lite större, men det känns som överkurs.Ola C skrev:
Att vinkla anhållet är ju lite av en fullösning, om än en vedertagen o fungerande sådan. Geringsspåret blir ju koko när man rattar rundor med anhållet istället för att se till att sågen sågar rakt. Nu gör det ju typ ingenting eftersom "ingen" använder geringsanhållet på bandsågen...(Även om jag faktiskt har en jigg som löper i geringsspåret🙂)
[media]
Nu har jag sågat fanér som är jämna nog i ytan att använda på riktigt. Det tunnaste jag fick till är 0,3 mm, med mindre än 0,05 mm mellan det tunnaste och tjockaste delarna. För ett dygn sedan var jag färdig att lägga ut den på blocket. Nu får jag försöka stoppa mig från att göra fanér av varenda planka jag äger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden