5 927 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Bandlastare, eller vad?
Ska försöka få upp lite bilder när jag sitter vid datorn.
Kan denna vara något? Eller ska jag kolla på annan modell?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lastmaskin_ahlmann/87918542
Kan denna vara något? Eller ska jag kolla på annan modell?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lastmaskin_ahlmann/87918542
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju en del på vilka ambitioner du har, spontant skulle jag säga att du ska gå upp lite i storlek. 1,7 ton är inte mycket i lyft. Volvo Bm 4200 ska vara bra och ligger hyfsat i pris (om än över din tänkta budget)
Här kommer några typiska saker jag vill göra i år:
- Flytta 20m3 jord/grus ca 30m
- Lasta grus från hög till kärra
- Lyfta upp och köra material till en liten stuga
- Ca 200 kvm gräs som ska bort, men det går att fräsa ner i värsta fall.
- Flytta snöhögar om det nu blir någon snö i år.
- Flytta 10 pall med taktegel. Omöjligt med traktorn som först kör sönder pallen och sen skakar allt bara runt. Hatar att inte se vad jag gör.
En liten bandlastare?AXS skrev:
Här kommer några typiska saker jag vill göra i år:
- Flytta 20m3 jord/grus ca 30m
- Lasta grus från hög till kärra
- Lyfta upp och köra material till en liten stuga
- Ca 200 kvm gräs som ska bort, men det går att fräsa ner i värsta fall.
- Flytta snöhögar om det nu blir någon snö i år.
- Flytta 10 pall med taktegel. Omöjligt med traktorn som först kör sönder pallen och sen skakar allt bara runt. Hatar att inte se vad jag gör.
De här små hjullastarna som Ahlmann, Zettelmeyer, Atlas osv är rätt trevliga på många vis, men de har ett par nackdelar. En är att de över lag har väldigt begränsad lyfthöjd. Det kan vara på gränsen att det ens går att lasta över lämmen på ett vanligt lastbilsflak. Den andra är att de oftast inte har parallellföring. Det gör det lite trist att hantera pallar. Å andra sidan sägs det underlätta masshantering. Jag har kört för lite för att riktigt förstå hur det är bättre. Dessutom är de ofta sjukt långsamma. Nyare/bättre modeller verkar finnas med snabbväxel, men äldre/enklare är inget för den som har bråttom.
På en gård jag bodde på förr fanns det en Volvo BM621 baklastare och en Zettelmeyer 602. Det var nästan så jag föredrog Volvon till allt utom att ploga snö. Hade det varit en 641 så hade jag nog tagit den till plogningen också, för det är inget kul att ploga i de dryga 20km/h som man brukade kunna skrämma upp Zettelmeyern i.
Över jordbrukare med lastare så skulle jag dock välja vilken hjullastare som helst så länge det handlar om att lasta.
På en gård jag bodde på förr fanns det en Volvo BM621 baklastare och en Zettelmeyer 602. Det var nästan så jag föredrog Volvon till allt utom att ploga snö. Hade det varit en 641 så hade jag nog tagit den till plogningen också, för det är inget kul att ploga i de dryga 20km/h som man brukade kunna skrämma upp Zettelmeyern i.
Över jordbrukare med lastare så skulle jag dock välja vilken hjullastare som helst så länge det handlar om att lasta.
Ja det där med lyfthöjden är lite av ett aber med de små maskinerna. Vi hade egentligen klarat oss med en lite mindre maskin än vi har men lyfthöjden vid bl.a. balhantering mm fungerade verkligen inte. Det slutade med att vi valde en ganska stor maskin, Volvo 4400 (tänk L70-90), Prisbilden var klart bättre än de mindre/nyare, ja den är stor men det har faktiskt inte varit till någon direkt nackdel hittills. Midjestyrt så är det trots sin storlek ganska smidigt att ta sig runt. Alternativet hade väl nog varit någon form av teleskoplastare, men då skenar priset lite för en vettig maskin, och eftersom vi behövde en traktor också så... ja..PNO skrev:
De här små hjullastarna som Ahlmann, Zettelmeyer, Atlas osv är rätt trevliga på många vis, men de har ett par nackdelar. En är att de över lag har väldigt begränsad lyfthöjd. Det kan vara på gränsen att det ens går att lasta över lämmen på ett vanligt lastbilsflak. Den andra är att de oftast inte har parallellföring. Det gör det lite trist att hantera pallar. Å andra sidan sägs det underlätta masshantering. Jag har kört för lite för att riktigt förstå hur det är bättre. Dessutom är de ofta sjukt långsamma. Nyare/bättre modeller verkar finnas med snabbväxel, men äldre/enklare är inget för den som har bråttom.
De lite "nyare" baklastarna ska inte underskattas, rattat en hel del timmar i en 642'a, det är faktiskt en mycket trevlig maskin. Rejäl lyfthöjd, någorlunda kompakt, exemplarisk sikt över arbetet, stark nog till det mesta o.s.v. Hade faktiskt kunnat tänka mig en sådan, hitta en i vettigt skick är väl lite svårare bara. Men där finns kanske något som hade kunnat rymmas i prisbilden.
Klicka här för att svara