Byggahus.se

Bandlastare, eller vad?

1. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Känner ett starkt behov att köpa ett fordon, men vet inte exakt vad jag villhöver.

Vi har en tomt på familjens gård där vi tänkt bygga en stuga, det finns flera roliga maskiner bland annat följande:
    -ny 7ton traktor med lastare. Ganska otymplig och dyr i drift.
    -traktor från 60-talet med lastare. Kan lyfta typ 20kg och då svårstyrd. Jättebra för slaghack och att dra vagn med. Lastare värdelös.
    -fyrhjuling.
    -6ton grävare med rototilt.

Men jag vill ha något som inte är lika klumpigt som en traktor och på något sätt kan lasta typ grus på en kärra. Kanske flytta pallar med material utan att det känns som det svajar som fasen som på en traktor. Kanske schakta enklare grejer. Kanske lyfta takstolar. Kanske ploga lite snö, där iofs traktorn är grym.

Band är ju alltid kul, men såklart dyrare underhåll och oftast även i inköp.

Budget runt 50 000:-. Men är ju alltid förhandlingsbart.

Har funderat på bandlastare, baklastare, kompaktlastare, redskapsbärare och även typ unimog.

Så, vad har ni för tips på mest användbara fordonet när man redan har traktor och grävmaskin?

2. P
    Medlem · Nivå 12
    Om du redan har traktor och grävmaskin så har du ju allt som behövs?
    Kan tyvärr inte bidra med något tips men du behöver kanske sälja dina maskiner och köpa lite nyare istället?

• Laddar…
  3. X
    Medlem Nivå 10
    En traktor är ju värdelös att använda som lastare.
    Det absolut bästa allroundfordonet enligt mig är en hjullastare (helst teleskoplastare, men då drar det iväg), dimensionerad efter behoven man har.
    Den använder man i 9 fall av 10, för resterande saker kan man med fördel hyra fordon.

• Laddar…
  4. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
  5. X
    Medlem Nivå 10

Kompaktlastare är ju ganska begränsade, dålig markgång, inte så stabila. De är mest till för att flytta mindre massor många gånger.
    Satsa på en Volvo L30 eller L50 beroende på vad du behöver göra och lyfta/transportera. men de är inte gratis. Du får inget vettigt för 50k.

6. H
    Medlem · Nivå 18
    En Volvo baklastare av 60-70-80-talsmodell skulle kanske passa?

Annars förestår jag ett baklastaraggregat av finländsk modell till exempel Renki enner Normet i lämplig storlek för att passa på trepunktsfästet på lilltraktorn. Väldigt praktiskt och för ned vikten direkt på drivhjulen i stället för på framaxeln.

Det går faktiskt bra att använda frontlastare på gamla bakhjulsdrivna traktorer i storlekar ned till ungefär 45 eller 50 hästar men det krävs att man vet vad man håller på med och att man kan hitta en lämplig lastare. Många lastare som genom åren har monterats på sådana traktorer är direkt olämpliga. Lastaren skall gå enkelt att montera på och av traktorn utan tunga manuella lyft så att man kan lämna den hemma när den inte behövs.
    Dessutom krävs det att man har en rejäl motvikt att hänga i trepunktslyften då man skall använda frontlastaren och att traktorn är utrustad med eller kan konverteras till servostyrning. Olssons i Ellös lär sälja färdiga konverteringssatser till vissa modeller och annars går det att bygga en hjälpservo själv av lastbilsdelar.
    Själv har jag en Solid 2100 (eller möjligen 1100) frontlastare på en Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971. Traktorn har det kraftigare framaxelalternativet med tre bultar på varje sida och den har hjälpservostyrning från fabrik. Frontlastaren går att koppla på eller av på 15 minuter ensam med dålig rygg så den får lämna hemma när den inte behövs. Den har parallellföring och skopmanövrering. Motvikten är en plåtlåda som är fylld med betong och har handskar som passar lyftarmsändorna så man inte behöver stiga ur hytten för att koppa i eller ur motvikten. Under tvärbalken på lastaren hänger en kraftig lyftkrok som passar till en kättingstropp fäst i en öggla ovanpå motvikten. Med den går det att lyfta motvikten på en kärra och ta den med.
    Den här kombinationen fungerar väldigt bra och lyfter omkring 1000 kilo på gafflarna....... men det ligger en hel del tankearbete bakom.
    Jag valde en Solid frontlastare av 70-talsmodell just för att de redan från borjan var kontruerade så de skulle gå enkelt att koppla av och på. Litet diskussioner med den sedan länge pensionerade konstruktören som i tiderna hade utväcklat den här lastarmodellen gav upphov till fler förbättringar.

• Laddar…
  7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Nog för att den är rolig och "användbar" generellt, men Unimogen verkar ju inte fylla något av behoven, förutom ploga då kanske...

Har du c-kort förresten?

• Laddar…
  8. Zixten
    Medlem · Nivå 8
    Håller inte fullt ut med dig, allt beror ju på vilken traktor du har, har du en bra fyrhjulsdriven traktor så funkar det ju rätt ok, har du en tvåhjulsdriven som snabbt blir lätt i baken så kan jag hålla med om att det är lite värdelöst.
    Sen beror det ju på hur mycket och till vad man skall använda lastaren?
    Skall du lasta grus / jord / spån 8 timmar om dagen varje dag så är det ju självklart en hjullastare du skall ha, men lastar du bara någon gång ibland så är traktorn ett bra alternativ.

Jag har en Valtra A75 med lastare och jag använder lastaren rätt mycket, både med skopa och pallgafflar.
    Givetvis hade en hjullastare klarat de flesta uppgifter bättre, men då jag behöver traktorn som just traktor så tycker jag att det är vansinnigt att köpa en hjullastare bra för att använda den kanske en timme i veckan eller så...

Jag har nog inte så mycket råd till TS då det redan verkar finnas vad man vill ha, känns som att budget 50 000 är liten och att det blir ett objekt som man behöver skruva mycket på, men om TS har kunskapen och tycker det är roligt så är det väl bara att köpa...

• Laddar…
  9. X
    Medlem Nivå 10
    men traktor är värdelös ur den aspekten att du har ett helt motorblock framför som skymmer sikten.
    En hjullastare gör allt bättre förutom drar saker efter.

• Laddar…
  10. M
    Husägare · Nivå 7
    Håller med föregående talare om traktorn lämplighet, eller olämplighet, som lastredskap. Vi stod i det valet för en ca 10 år sedan eller så. Valet var en lite nyare/dyrare traktor med lastare, nyare och rejälare så är den trots allt någorlunda användbar, men det blir snabbt väldigt dyrt. Valet föll istället på lite äldre hjullastare och en traktor utan lastare. Ångrar inte det valet, lastaren används klart mest, men det också skönt att kunna köra traktor+vagn samt ha lastaren "ledig" till annat eller ex. lasta vagnen som redan är kopplad på traktorn. Att faktiskt ha en midjestyrd maskin att jobba med vid pallhantering, etc etc är värt väldigt mkt. Hjullastaren är ju utan tvekan den maskin som används mest, med allt ifrån planering, flytta massor, pallar, flytta poolfilter, "lyft" till gräsklipparen o.s.v. o.s.v.

Problemet är väl svårt att få in en hjullastare i budget kring 50k.

• Laddar…
  11. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Tyvärr inget c-körkort. Men kör endast på inhängnad del.

Tack för alla svar! Grymt bra input.

Låter som att ni är överens, en hjullastare är vad som gäller. Kanske får utsökta budgeten helt enkelt.

Och alla håller med om att en kompaktlastare är ett sämre val än en hjullastare?

12. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Då går ju Unimogen bort, egentligen... Fördelen med den är ju att du kan slänga på 1,5 ton och uppåt på flaket, och ta lasten fram genom vilken terräng som helst, i upp till motorvägsfart.. Men du behöver ju c-kort för att få köra/lasta, på b-kort får du ju bara en 404 som är reggad med typ 100 kilo last....

• Laddar…
  13. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Fördelen unimog är att de ofta har kran. Kran är ju alltid trevligt.

Det har även kollat på 60-70- tals tippbil med kran. Löser inte jättemånga problem förutom att det går att lasta på utan att koppla loss flaket från traktorn.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Röstar också på hjullastare, med en långarm blir den väldigt användbar för att tex lyfta takstolar på plats.

• Laddar…
  15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vad är en sån här tråd utan bilder?

• Laddar…