Mikael_L skrev:
Bitset som satt i maskinen var lite halvslitet och blev totalförstört av dessa spånskiveskruvar (i OSB). Så jag köpte ett nytt orginal? (essve's iaf) och tänkte glatt att nu skulle det skruvas helt problemfritt då det säkert berodde på det gamla slitna bitset.
Men det blev ingen större skillnad. Och nu är det nya bitset redan lite halvslitet. :(
Du skulle nog behöva en riktig bits. En Makita eller en Wera eller motsv. Du har ett helt annat moment i applikationen när du skruvar spån mot träregel och det behövs riktiga saker. Är maskinen mycket använd, kanske du behöver serva den?

Mikael_L skrev:
Jag kan börja med att varna för Biltemas skruv.
[länk]
Verkar helt OK i pris, så jag köpte en ask. Men sen när jag skulle börja använda den upptäckte jag att den har pozidrivspår istället för philips.

Surt merjobb att åka och köpa rätt sort någon annanstans och returnera Biltema-asken.
Man måste alltså se till att byta bits på maskinen till PZ?
Det kan man väl kanske tycka är lite lite för att behöva varna för en hel skruvask. ;)

//Patrik

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Man måste alltså se till att byta bits på maskinen till PZ?
Det kan man väl kanske tycka är lite lite för att behöva varna för en hel skruvask. ;)

//Patrik
Tja, i min maskin sitter det 127mm långa bits och det duger inte med 120mm eller 130 mm heller, typ. Så det är ju inte bara att ta ett annat från verktygslådan direkt. :)
Om det alls finns att få tag på i pz2, så innebär i vilket fall att avbryta arbetet och i mitt fall 8 mils körning innan jag har ett korrekt bits i min hand. Då är det enklare för mig att nöja med att köra 4 mil och köpa en ask med ph-skruv. ;)

Nä det idiotiska är väl framförallt att alla skruv och alla skruvautomater har ph2-fattning men så väljer Biltema en annan väg.

Men min varning var framförallt i omsorg för att inte andra ska behöva avbryta sitt arbete, liksom jag blev, och köra en massa extra mil bara för att man (jag!) inte är uppmärksam, där inne på feltema.

(Jag hade iaf varit glad om jag läst nåt sånt här, innan. :))

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.