Jag kan börja med att varna för Biltemas skruv.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=153293
Verkar helt OK i pris, så jag köpte en ask. Men sen när jag skulle börja använda den upptäckte jag att den har pozidrivspår istället för philips.
Surt merjobb att åka och köpa rätt sort någon annanstans och returnera Biltema-asken.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=153293
Verkar helt OK i pris, så jag köpte en ask. Men sen när jag skulle börja använda den upptäckte jag att den har pozidrivspår istället för philips.
Surt merjobb att åka och köpa rätt sort någon annanstans och returnera Biltema-asken.
Fungerar inte pozi då eller vad är problemet?
Men annars hade jag en fråga också.
Jag har skruvat med en Makita 6833

Gipsskruv (30 och 41 mm) har gått bra.
Däremot har spånskiveskruv gått riktigt risigt. Väldigt många som börjar hoppa och rassla, med resultat att skruven inte är helt inskruvad samt stort slitage på bitset.
Är det någon som vet ifall maskinen är känslig på vilken typ av bandad skruv man använder.
Vilka är att rekommendera i så fall?
Jag har skruvat med en Makita 6833

Gipsskruv (30 och 41 mm) har gått bra.
Däremot har spånskiveskruv gått riktigt risigt. Väldigt många som börjar hoppa och rassla, med resultat att skruven inte är helt inskruvad samt stort slitage på bitset.
Är det någon som vet ifall maskinen är känslig på vilken typ av bandad skruv man använder.
Vilka är att rekommendera i så fall?
Produkter som diskuteras: "Gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Finns det inte PZ-bits till maskinerna då ?
Angående spånskruven, så brukar dom vara lite jönsiga för mig med, kör med en Sencodragare vill jag minnas, man får lägga lite extra energi på att hålla rakt, trycka mycket hårdare, och lyfta undan pjäsen/släppa av på gasen, ganska snabbt när skruven är i bott..
Angående spånskruven, så brukar dom vara lite jönsiga för mig med, kör med en Sencodragare vill jag minnas, man får lägga lite extra energi på att hålla rakt, trycka mycket hårdare, och lyfta undan pjäsen/släppa av på gasen, ganska snabbt när skruven är i bott..
Nu har jag en bild på kartongerna till de skruv jag körde med.
Gipsskruven funkade som sagt bara bra, men spånskiveskruven tyckte jag kändes riktigt kass.
Är det nån annan som provat dessa skruvar och har någon erfarenhet att delge.
Nästa år ska det väl skjutas 2-3 tusen spånskruv, så kan jag hitta en bättre sort så blev jag givetvis glad.
Men det är kanske som mäster skriver, allmänt mycket bängligare med spån ...
Gipsskruven funkade som sagt bara bra, men spånskiveskruven tyckte jag kändes riktigt kass.
Är det nån annan som provat dessa skruvar och har någon erfarenhet att delge.
Nästa år ska det väl skjutas 2-3 tusen spånskruv, så kan jag hitta en bättre sort så blev jag givetvis glad.
Men det är kanske som mäster skriver, allmänt mycket bängligare med spån ...
Bara en tanke men varför inte skjuta spånen med spik istället?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det största problemet med bandad skruv är kvalitén på plasten i banden.
Plasten blir antingen kall eller varm och ändrar då egenskaper som gör att den inte fungerar i automaterna...
Vid rätt klimatförhållande kan de fungera bra.
Annars är det nog som så att man får vad man betalar för tyvärr.
Plasten blir antingen kall eller varm och ändrar då egenskaper som gör att den inte fungerar i automaterna...
Vid rätt klimatförhållande kan de fungera bra.
Annars är det nog som så att man får vad man betalar för tyvärr.
V/S/B är ett väldigt seriöst företag. Ring till dem eller ännu bättre den ÅFdär ni handlat och diskutera problemet. Det lönar sig. Har aldrig stött på dessa problem. Kan det vara din bits som ger sig? Vad har du för fabrikat på bitsen?
Bitset som satt i maskinen var lite halvslitet och blev totalförstört av dessa spånskiveskruvar (i OSB). Så jag köpte ett nytt orginal? (essve's iaf) och tänkte glatt att nu skulle det skruvas helt problemfritt då det säkert berodde på det gamla slitna bitset.
Men det blev ingen större skillnad. Och nu är det nya bitset redan lite halvslitet.
Men det blev ingen större skillnad. Och nu är det nya bitset redan lite halvslitet.
Det kan ju även bero på SBS*.
Jag kanske måste få till bättre teknik.
Gipsskruv har som sagt gått bara fint, förutom någon enstaka kanske.
Men spånskiveskruv i OSB gick som sagt ganska dåligt.
Men jag upptäckte iaf att med rejält tryck på maskinen så gick det generellt bättre. Men det är ju inte alltid man står så att ergonomin medger att jag trycker på med 20-30 kg.
Skruv mitt på väggen, med lite kroppsvikt bakom gick nästan alltid bra, även skruv långt ner på väggarna gick i överlag ganska bra. Men de närmast taket blev som regel bara skit, rent ut sagt. Jag stod på en 2-stegs trappstege som inte medgav att jag kunde trycka på allt vad jag hade.
* skit bakom skruvautomaten ...
Jag kanske måste få till bättre teknik.
Gipsskruv har som sagt gått bara fint, förutom någon enstaka kanske.
Men spånskiveskruv i OSB gick som sagt ganska dåligt.
Men jag upptäckte iaf att med rejält tryck på maskinen så gick det generellt bättre. Men det är ju inte alltid man står så att ergonomin medger att jag trycker på med 20-30 kg.
Skruv mitt på väggen, med lite kroppsvikt bakom gick nästan alltid bra, även skruv långt ner på väggarna gick i överlag ganska bra. Men de närmast taket blev som regel bara skit, rent ut sagt. Jag stod på en 2-stegs trappstege som inte medgav att jag kunde trycka på allt vad jag hade.
* skit bakom skruvautomaten ...
