Hej,

Jag har tänkt skaffa en prisvärd band- & rondellslip, t ex Biltemas Band- & rondellslip BDS 915 för ca 1500kr.. (Den verkar säljas av andra företag också men med främst annan färg och logga då..)..

Jag är ganska kinkig/petig när man t ex snedkapar lister.. Hur är en dylik maskin på den punkten (om man vill korrigeringsslipa efter gearingsågning) i denna prisklassen..?
Och håller sig slipbandet på plats (finns alltför många hand-bandslipar där bandet vandrar) ?
Hittills under alla år så har jag handslipat och fuskat med mus-slip, det blir oftast bra med lite/mycket tålamod och är väldigt tidskrävande..

Användningsområdet i mitt fall är lite husrenovering nån gång per år och lite (fin-)snickerier till båten..

Mvh Johan.

Rickard.
Jag tror inte det är en vidare bra maskin för det du tänker, möjligtvis att det skulle fungera okej om du bara gör halvmetersbitar men tror jag inte du vill. Att försöka manipulera en 4m list med en gerning i ena änden är nog knepigt.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tror inte det är en vidare bra maskin för det du tänker, möjligtvis att det skulle fungera okej om du bara gör halvmetersbitar men tror jag inte du vill. Att försöka manipulera en 4m list med en gerning i ena änden är nog knepigt.?
Jodå.. Främst i båten (högst krav där 😇) är det ofta mindre bitar av teak och stål..

Rickard.
Ah, jag tänkte lister till hus.

Då är det kanske möjligt att denna skulle kunna snabba på en del av jobbet men jag skulle inte räkna med att du kan ersätta handslipningen helt.

Jag använder en annan bandslip 99% till metall (bts-51) och min erfarenhet är att finlir inte är sånna här maskiners starkaste sida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.