Hej!
Vi bor i en sutterängvilla från 1987. Vi har uppvärmning via banco acj (luftvärme). Vi har nyligen bytt ut ventilationen (ftx Flexit Uni 3). När vi flyttade in var det en bahco acf. Vi har en förbrukning på 24000 kwh. Då har vi i och för sig en pool vi vårder upp med poolvärmepump och ett spabad. Jag tycker ändå det är ganska mycket. Jag skulle vilja uppdatera värmesystemet men vad har vi för alternativ?
Jag gissar att luftvärmepump är ett alternativ men då bör ju den skicka in värmen i gallret som vårt ventialationssystem använder? Problemet är att den sitter under trappan så det är ju konstigt ställe att ha en luftvärmepump på.
Sedan finns väl bergvärme mm men då måste vi konvertera till vattenburet system och det känns som ett väldigt stort jobb.
Någon som har bra tips?
/Hans

Claes Sörmland
Tack för tipset. Jag har mejlat företaget för mer info. Vet du vad ett sånt byte skulle kosta?
Hans

H Hane73 skrev:
Tack för tipset. Jag har mejlat företaget för mer info. Vet du vad ett sånt byte skulle kosta?
Hans
Runt 100 000 kr vad jag förstår.

H Hane73 skrev:
Hej!
Vi bor i en sutterängvilla från 1987. Vi har uppvärmning via banco acj (luftvärme). Vi har nyligen bytt ut ventilationen (ftx Flexit Uni 3). När vi flyttade in var det en bahco acf. Vi har en förbrukning på 24000 kwh. Då har vi i och för sig en pool vi vårder upp med poolvärmepump och ett spabad. Jag tycker ändå det är ganska mycket. Jag skulle vilja uppdatera värmesystemet men vad har vi för alternativ?
Jag gissar att luftvärmepump är ett alternativ men då bör ju den skicka in värmen i gallret som vårt ventialationssystem använder? Problemet är att den sitter under trappan så det är ju konstigt ställe att ha en luftvärmepump på.
Sedan finns väl bergvärme mm men då måste vi konvertera till vattenburet system och det känns som ett väldigt stort jobb.
Någon som har bra tips?
/Hans
Denna har jag numera: https://www.swegon.com/sv/produkter/luftbehandling/alla-casa-aggregat/combiwin/ i kombination med fjärrvärme.

M Max R70 skrev:
Denna har jag numera: [länk]
Jag har också sneglat på den. Är du nöjd? Blev det någon skillnad i årsförbrukningen för dig?

Får du jämn värme med combiwin? Jag har problem med mitt bahco acj att det blir ojämn värme när det är lite kallare ute. Är systemet tyst?

H Hane73 skrev:
Får du jämn värme med combiwin? Jag har problem med mitt bahco acj att det blir ojämn värme när det är lite kallare ute. Är systemet tyst?
Har enplansvilla och inga problem med ojämn värme. Har Combiwin i tvättstugan så den stör inte så mycket, är tystare än Bachosystemet, låter lite vid återcirkulationen som sitter i vardagsrummet.

Jag installerade ett swegon casa combiwin el+vatten i vintras och här är mina erfarenheter.
Till att börja med var det väldigt lång leveranstid så jag antar att dom bara tillverkar på beställning.
Jag satte upp det i taket i tvättstugan där det suttit ett bahco ACJ för länge sen, och för att få fast det skulle man återanvända den skena som ACJ:t suttit fast med. Den fanns såklart inte kvar, och ingen bild på hur den sett ut hittade jag heller.
Slutligen på plats behövde jag konfigurera den att använda elvärmaren då jag inte skulle ansluta vatten förrän senare. Kontrollpanelen hör 80-talet till och är inte lätt för en nybörjare att jobba med.
Sen hade jag problem med att värmen inte gick till. Anledningen är den tryckvakt som ska känna av att luftflödet
är tillräckligt (?) inte är tillräckligt känslig. Jag måste knacka på den för att kontaktorn ska gå till och det blir vamt i huset. Nä jag har inte hört med supporten, jag har bara vant mig.
Sen märkte jag att regleringen svängde väldigt mycket. Det var ömsom kallt och ömsom varmt och luktade bränt inne. Jag gick in i panelen och dubblerade det två tiderna som fanns för fläkt och värmare, och sen har den reglerat alldeles utmärkt.
Sen dess har jag minskat fläktens minhastighet från 40% till 35% för att det ska gå riktigt tyst.
Aggregatet är välbyggt, har fin finish och går tyst. Filtret brukar jag suga rent med dammsugaren.
/P

• Gilla
sup3r10r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.