När det gäller trallen så finns det en sån, 40 år gammal iofs, men som vi plockade ner för avspolning med högtrycken förra sommaren. Visade sig att den blev ganska fin. Enda problemet är att den var platsmonterad och i två sektioner. Och de var naturligtvis bisarrt otympliga och tunga på ca 5 meter X 2 meter. Så målet är att kapa dem och komplettera med regel. Dvs så får vi fyra sektioner.
Jag tycker inte det känns som en bra idé att låta räcket vila på trallen. Den är ju av typen lös ovanpåliggande, och man kan ju vilja byta den innan räcket ska bytas. Eller om man vill lyfta bort den tillfälligt för att plocka bort löv som ligger under. Möjligen skulle man kunna lägga nånting annat längs kanten på taket och som kan användas som fäste. Riktigt vad fattar jag dock inte.
Egentligen - inser jag - så är väl räckena 1,3 och 4 på bilderna av samma typ? Nederst en räcka med vertikala pinnar, och så en överliggare. Mest är det väl färgen som skiljer? Svart kanske är neutralt och bra, även om huset iofs går i vitt-brunt i övrigt?