Hej,

Jag vill ha inglasning på grund av de fördelar som det innebär.

Står mellan två leverantörer, Lumon och Nordiska inglasningar. Den förstnämndes system är väletablerat men den sistnämnde har varit här i Brfen och erbjuder ”balkonguterum,” där deras system inte borras på befintligt balkongräcke utan monteras på deras egna aluminium. 42tkkr för tre meter ex bygglov som de tar hand om (men jag betalar 4-6tkkr) och för dessa pengar får jag ”förlängd sommar,” paketet som inkluderar laminerat säkerhetsglas 10mm, glassätnings utan glipor, isolerande paneler och kullagrade hjul. För 12tkr mer får jag lågemissionsglas som är isolerande och bruten köld och ljudbrygga som är isolerad, som gör att nästintill ingen värme släpps ut och där det då innebär att höst och vår går bra att vistas. Båda paketen ”underhållsfria” enligt säljaren och behöver endast putsa glasen såklart.

Lumon tar 50-55tkr. Man får då persiennerna inkluderade men systemet byggs på räcket. Demot när Lumonsäljaren kom var tydligen det nyaste de hade att erbjuda, har inte koll på tjocklek på glas men jag antar att det bör va samma. Någon som har koll?

Men eftersom Brfen gett oss möjligheten att prata med olika leverantörer gör mig ganska så säker på att det finns en möjlighet att ansöka om bygglov och hämta en montör som monterar på system från ett annat europeiskt land. Kommer jag ner i pris då? Det känns lite saftigt med 40-55tkr för inglasning på en 3 meters balkong som inte är så stor, när grannar i närområdet betalat 30-35tkr för 10-15kvm för bara 1-2 år sedan. Då var det Eliz fold series som monterades på, turkiskt märke. Men de kanske inte håller lika länge som skandinavisk kvalite?

Jag tar gärna emot input som hjälper mig att välja. Tack för hjälpen.:D

Det är väl bara att fråga fler leverantörer? Leta reda på den som gjorde det i den andra föreningen.

Om du med hämta en montör... att låta någon komma från utlandet med bådfe arbete och marterial, så tror jag det är lite riskabelt. Dels är de tgoligen ovana med de regler som finns här. Dels så är det rätt vanligt med småfel, mindre läckor osv. Att då försöka få det åtgärdat från utlandet, är säkert svårt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar. Har du någon erfarenhet vad det gäller system byggda på räcket (25kg x 3 glas) kontra system som börjar på betongen?

Kanske tänkt på tanken om det kanske blir billigare om man köper in system från bygghandlare och anlitar en hantverkare som monterar systemet?

Vart i landet finns du?

Med vänlig hälsning, fremax

fremax fremax skrev:
Vart i landet finns du?

Göteborg

Kolla på Sunparadise fd Windoor. Har bra erfarenhet av produkten, men i slutändan är det montören som är viktigast.

fremax fremax skrev:
Kolla på Sunparadise fd Windoor. Har bra erfarenhet av produkten, men i slutändan är det montören som är viktigast.

Tack för svar. Kontaktat dem nu.
Men två säljare har frenetiskt talat om hur väl anpassade deras produkter och svenskt glas är. Ska man hellre satsa på det eller duger turkiskt/polskt även i det svenska oregelbundna vädret?

Hur ”svenskt” är deras glas och aluminium? är det tillverkat, hopmonterat, eller designat här? Vad jag vet görs 90% av glasen i Lettland, Estland, Litauen, Polen som når den svenska marknaden. Turkiet är sjukt stora på aluminium. Italien är stora på rostfritt.
Har monterat/sålt Sunparadise tidigare och det är en bra produkt enligt mig, likvärdigt med Lumon. Har arbetat med flertalet turkiska produkter och dessa har hållit lika hög standard som övriga märken på svenska marknaden. Men till sist så är det montörerna och eftermarknaden hos säljaren lokalt som är intressant , inte idag men utan om 5-10-15år. Hur många av leverantörerna har funnits så länge ?

välj den som du får bäst känsla för och gärna om det finns goda referenser.

Drafen Drafen skrev:
Tack för svar. Kontaktat dem nu.
Men två säljare har frenetiskt talat om hur väl anpassade deras produkter och svenskt glas är. Ska man hellre satsa på det eller duger turkiskt/polskt även i det svenska oregelbundna vädret?
jag har tidigare träffat båda aktörerna för att välja rätt leverantör och det slutade med att jag valde Nordiska inglasningar därför att dem använder sig av högkvalitativt material så att man slipper behöva tänka på service. Jag jobbar personligen inom byggbranschen och hade lite koll på sakerna sen innan. Vill du betala mindre och möjligen få huvudvärk i snar framtid eller betala lite mer och sitta lugn i båten samt få ett extra rum på grund av isoleringen. Den lilla extra investeringen kommer att gynna dig i hästlängder.

/RPL

Syrrans nybyggda brf i Gbg har ursnygga inglasade balkonger. Vad som jag imponerades av var att glasen, ganska smala och mycket höga, var vändbara så att det var mycket lätt att hålla dem rena. Det är varmt när man sitter där sena höstkvällar och tidiga vårkvällar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.