22 027 läst ·
31 svar
22k läst
31 svar
Balkong utan tryckt virke
Någon som har tips på bästa konstruktionen för bänkar?
Nu är de 120cm långa st och med två slag under. Varje slag vilar på ett ben i vardera ende. Och så allt klätt.
Locken går att lyfta, men resten sitter fast i trallen.
Tror ni det krävs mer?
Nu är de 120cm långa st och med två slag under. Varje slag vilar på ett ben i vardera ende. Och så allt klätt.
Locken går att lyfta, men resten sitter fast i trallen.
Tror ni det krävs mer?
Saknade såklart 2meter bräda för att få det klart...
Blir lägga på ett lager olja nu, sen vänta tills måndag för det sista.
Rekommenderar denna olja:
http://www.clasohlson.com/se/Akaciaolja/Pr408109000
Lätt att lägga på och blir enligt mig skitsnyggt!
Blir lägga på ett lager olja nu, sen vänta tills måndag för det sista.
Rekommenderar denna olja:
http://www.clasohlson.com/se/Akaciaolja/Pr408109000
Lätt att lägga på och blir enligt mig skitsnyggt!
Inte så många som läser kanske... Men lägger upp två bilder när det är klart förutom fronterna.
Nya stolar och bord är på ingång.
Nya stolar och bord är på ingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan tillägga att de verktyg som använts är följande:
-Miniskruvdragare från classe. http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cotech/Pr407939000
-Tumstock.
-Fogsvans.
-Penna.
-Borrmaskin för att förborra på några ställen.
-Miniskruvdragare från classe. http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cotech/Pr407939000
-Tumstock.
-Fogsvans.
-Penna.
-Borrmaskin för att förborra på några ställen.
Klart att det finns de som läser och njuter av ditt arb. Men kanske inte har så mycket att tillägga alla gånger. måste säga att du har gjort ett bra jobb. Jag skulle nog ha gjort något åt den tråkiga plåten under räcket... kanske en spaljé med något grönväxande???zeus_axel skrev:
Fortsätt för all del att uppdatera och gärna med bilder och mycket!
Jo, det är klart!
Det här är första egna bygge jag gör. Innan har det varit med pappa mest. Vi har villa, sommarstuga och lägenhet. Så det har byggts en del.
Skillnaden nu är framförallt verktygen och ytan. Att bygga på en balkong är trångt! Saknar kapsågen och laserjustering.
Byggde detta förra sommaren(Trädäcket):
Det här är första egna bygge jag gör. Innan har det varit med pappa mest. Vi har villa, sommarstuga och lägenhet. Så det har byggts en del.
Skillnaden nu är framförallt verktygen och ytan. Att bygga på en balkong är trångt! Saknar kapsågen och laserjustering.
Byggde detta förra sommaren(Trädäcket):
Logga in
Skapa konto
Ska vara borta i sommar, så försöker reducera antalet växter. Men håller med om att det inte är så snyggt.
Ska försöka tänka ut något snyggt som inte tar så mycket plats, ganska liten balkong.
Här kommer lite fler bilder.
Börjar med locken som såklart går att ta bort. Gjorde dessa först, tyvärr tänkte jag lite fel så underdelen blev lite konstig sen...

(Någon osexig spricka från innan borrmaskinen kom)
Sen har vi ena delen av stommen. Gjort för att få in båda stolarna. Bänkarna ligger på 4 stående stolpar var.

Andra delen:

Här delen jag inte blev så nöjd med, plockepin. Som tur är syns det inte när locken är på. Blev fel för att jag inte tänkte på att balkongen lutar och att jag byggde bänkarna först. Tänkte lite fel som sagt...
Extra bräda under stag för att jag räknade fel. Även lite extra för att jag inte vill ha så många synliga skruvar.

Om ni undrar så är det mycket stabilt åt alla håll och det lär bli bättre med brädor till fronten.
Ska försöka tänka ut något snyggt som inte tar så mycket plats, ganska liten balkong.
Här kommer lite fler bilder.
Börjar med locken som såklart går att ta bort. Gjorde dessa först, tyvärr tänkte jag lite fel så underdelen blev lite konstig sen...

(Någon osexig spricka från innan borrmaskinen kom)
Sen har vi ena delen av stommen. Gjort för att få in båda stolarna. Bänkarna ligger på 4 stående stolpar var.

Andra delen:

Här delen jag inte blev så nöjd med, plockepin. Som tur är syns det inte när locken är på. Blev fel för att jag inte tänkte på att balkongen lutar och att jag byggde bänkarna först. Tänkte lite fel som sagt...
Extra bräda under stag för att jag räknade fel. Även lite extra för att jag inte vill ha så många synliga skruvar.

Om ni undrar så är det mycket stabilt åt alla håll och det lär bli bättre med brädor till fronten.
Blivit erbjuden att bygga liknande till mina grannar. Det är ca 200 exakt likadana balkonger i området, kanske skulle vara något att göra i sommar.
Med ROT skulle det kosta 1200:- för golvet och runt 1000:- för bänkarna.
Då inklusive allt.
Med ROT skulle det kosta 1200:- för golvet och runt 1000:- för bänkarna.
Då inklusive allt.
Jag har sett flera balkonger med vassmattor på insidan, vilket har blivit snyggt men i ditt fall blir det kanske lite väl mycket trä. Jag har även bekanta som har spänt upp tyg på enkla ramar och satt upp, det kanske är en tanke?
Det är väl inget att tveka på?zeus_axel skrev:
Tycker balkongen blev mycket bra, med små medel har du verkligen fått till det.
Uppdatering efter knappt 4 år. Allt håller fortfarande ihop men har grånat en del.
Varför jag uppdaterar nu; det är dags att flytta ifrån denna lägenhet och då kan det vara trevligt med så sen uppdatering som möjligt.
Se två bilder för nuvarande skick.
Varför jag uppdaterar nu; det är dags att flytta ifrån denna lägenhet och då kan det vara trevligt med så sen uppdatering som möjligt.
Se två bilder för nuvarande skick.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto