Byggahus.se

Balkong på plåttak

1. H
    Medlem · 2 inlägg

h.roos

Medlem
    Har köpt ett hus med en liten lägenhet över garaget. Från den kan man kliva ut på en "balkong". Det saknas dock ordentligt golv samt någon form av räcke, vilket jag tänkte försöka få på plats.

Har sett ett par trådar med liknande situation, men de verkar rinna ut i sanden till viss del. Tydligt är dock att de flesta rekommenderar att lägga reglar på plåten och förankra ordentligt i "fasaden".

Jag undrar om man bör lägga ngt mellan plåten och reglarna, för att minska ljud/fukt? Vad vore i så fall lämpligt material?
    Är det värt att satsa på komposittrall för detta projektet? "Balkongen" är ju under tak och kommer användas väldigt sparsamt, men av samma anledning så kommer man ju inte vilja lägga jättemkt krut på underhåll.
    Några andra uppenbara missar som jag borde försöka undvika, som ett mer tränat öga direkt kan se.

Alla tips uppskattas! :)

2. Rickard.ag
    Medlem · 2 888 inlägg
    Tror inte det ger så mycket att läggs något under reglarna men sålänge det inte är något som skaver så lär det inte heller skada. Jag hade nog bara slängt ut reglar på ungefär cc 30cm och monterat 22x95 trall med kort skruv som inte går igenom. Jag hade hellre spenderat mer tid och pengar på ett snyggt räcke som passar huset.

• Laddar…
  3. N
    Medlem · 357 inlägg
    Tänker att även om det ser ganska fräscht ut så kanske man skulle måla 1 eller 2 lager innan man bygger på något bara för att slippa tänka på underhåll ett par år framöver.
    Kanske även ha i baktanke att bygga så det smidigt går ett få bort golvet, om det mot förmodan skulle behövas någon gång.
    Bara några tankar som dök upp

4. M
    Medlem · gotland · 258 inlägg

Mickebandsåg

Medlem
    Jag hade iaf lagt några lager syllpapp under reglarna, rätt eller fel vet jag inte. Måste bara säga att det var en riktigt häftig liten joddlarholk!

• Laddar…
  5. Rickard.ag
    Medlem · 2 888 inlägg
    Kan nog vara klokt egentligen. Kopparn i tryckimpregnerat har ju en tendens att få saker runt omkring att rosta lite snabbare. Har inte sett någon gång att det skulle göra någon större skillnad i verkligheten (inte direkt så jag stöter på detta dagligen men det har hänt) men varför chansa.

Redigerat 23 maj 16:18
  6. C
    Medlem · 9 701 inlägg
    Vår balkong har trall på falsat plåttak. Relativt tunna reglar med ursparningar för falserna. Ingen förankring utan trallen ligger bara löst på taket (stolparna för räcket hindrar dem förvisso från att glida ner, men jag har inte märkt några sådana tendenser).

Den är uppdelad i tre stora separata "luckor" så att man kan lyfta upp den för underhåll. Där får man dock vara uppmärksam på beslag, räcke och sådant så att det verkligen går att få upp dem utan att det tar i någonstans. Vi var tvugna att plocka bort en rad med brädor för att få upp dem första gången. Det är nog en bra idé - vi lyfter dem för att rensa någon gång om året. Samlas mycket bös därunder som man inte vill ha liggande mot plåten. Vår balkong saknar förvisso tak.

• Laddar…
  7. Bästa svaret

Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 371 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Asfaltpapp är fuktbrytande mellan tex betong / trä , om man bygger en vägg på en betongplatta .
    Att bryta ev fuktupptagning till trä som ligger mot ett plåttak , nja , funkar nog inte asfaltpapp till .
    Klossar i plast mellan trä / plåt (y)

8. G
    Medlem · Uppsala · 103 inlägg

Gukken

Medlem
    Ja, jag har aldrig riktigt förstått mig på folk som lägger syllpapp under reglar i en utonhuskonstruktion. Kommer regnet ovanifrån så lär vattnet hamna ovanpå syllpappen och mot virket i alla fall. Mellan betong och virke inomhus funkar den att separera fuktig betong och virke.

Jag skulle välja en plastkloss så att virket får chans att torka ut mellan nedblötningarna

9. Rickard.ag
    Medlem · 2 888 inlägg
    Syllpappens funktion hade då varit att skydda plåten från altanen och har ingen vattenrelaterad funktion. Tryckimpregnerade reglar klarar sig alldeles utmärkt direkt på ett tak och behöver inte nödvändigtvis pallas upp och det är nog rätt bökigt att få det stabilt på 7cm och det krävs många punkter för att sprida ut vikten för att inte göra avtryck på plåten.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · 2 inlägg

h.roos

Medlem
    Tack för alla kloka tips!
    Valde att testa att lägga plåtklossar från biltema under reglarna. De fanns i några olika tjocklekar så att man kunde minska lutningen något genom att lägga lite större längre ut, och de är spikade i regeln från "undersidan" så att de inte ska flytta på sig.
    Återstår målning, en täcklist på utsidan och lite annat finlir. Glad sommar! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.