43 590 läst ·
32 svar
44k läst
32 svar
Balk - vilket material
Intressant - just inköpsställen för järnvaror är ett stort mörker. Har hittat några lokala företag men när jag vet vad jag ska ha får jag gå igenom det sedvanliga upphandlingsförfarandet....hempularen skrev:Ett litet tips om du skall köpa balk. Jag behöver en enklare förstärkning av en mellanbjälklagsbjälke. Skall köpa 4,5m plattjärn 150mm.
Ringde en byggsmidesfirma dom ville ha 3000 kr. Sedan rinde jag en skrotfirma som jag hittade på gulasidorna, det stod i deras annons att dom även sålde "handelsstål" så det är inte skrot man köper av dom. Där kommer den att kosta 600 kr.
I det billigare alternativet får jag göra skruvhålen själv.
Edit: Det sod i ett inlägg lite högre upp att man behöver brandisolera balken. Enl vår. konstruktör så behövs inte det i en villa, utan bara i offentliga lokaler (och den diskussionen gällde en lite mer avancerad balk som vi behöver i nästa etapp på vårt bygge). Däremot så kan den behöva kondensisoleras om den delvis ligger i kall zon av huset.
Hej..
Jag har en järnbalk som bärlina i min car port
fribär på ca 5 m i från garage vägg till balken å ca 1,5
m över häng från balken..tror jag har en 160x90 balk med 8 mm gots i
den håller fint men i vintras så sviktade den rejält sdå jag hadde ca 50 cm snö på taket
ska svetsa fast en till balk under den befintliga och
förspänna dom uppåt ca 3 cm + att det blir nog till att svetsa fast stag under i stolparna som hjälper till att hålla upp snötyngden
bor i norrland så snö har vi gott om=)
järn e ett bra matreal e hur stadigt som hällst typ 100x bättre än trä å lätt och jobba med =)
kan iofs bero på att man jobbat som svetsare i xxx år
Jag har en järnbalk som bärlina i min car port
fribär på ca 5 m i från garage vägg till balken å ca 1,5
m över häng från balken..tror jag har en 160x90 balk med 8 mm gots i
den håller fint men i vintras så sviktade den rejält sdå jag hadde ca 50 cm snö på taket
ska svetsa fast en till balk under den befintliga och
förspänna dom uppåt ca 3 cm + att det blir nog till att svetsa fast stag under i stolparna som hjälper till att hålla upp snötyngden
bor i norrland så snö har vi gott om=)
järn e ett bra matreal e hur stadigt som hällst typ 100x bättre än trä å lätt och jobba med =)
kan iofs bero på att man jobbat som svetsare i xxx år
Bäst effekt om du vill förstärka balken (är det en I/H-balk?) får du om du förstärker lika mycket på över- som på undersidan. Genom att bara förstärka på undersidan kommer du skapa ännu högre spänningar i balkens överkant. Stål är ju lika starkt/svagt när det gäller tryck- och dragbelastningar.jockefors skrev:Hej..
Jag har en järnbalk som bärlina i min car port
fribär på ca 5 m i från garage vägg till balken å ca 1,5
m över häng från balken..tror jag har en 160x90 balk med 8 mm gots i
den håller fint men i vintras så sviktade den rejält sdå jag hadde ca 50 cm snö på taket
ska svetsa fast en till balk under den befintliga och
förspänna dom uppåt ca 3 cm + att det blir nog till att svetsa fast stag under i stolparna som hjälper till att hålla upp snötyngden
bor i norrland så snö har vi gott om=)
järn e ett bra matreal e hur stadigt som hällst typ 100x bättre än trä å lätt och jobba med =)
kan iofs bero på att man jobbat som svetsare i xxx år
//Magnus, läser sista året till maskiningenjör
hej ..
joo det har du säkert rätt i fast problemet e ju att takstolarna vilar på översidan å jag vill liksom inte noppa ner allt ja byggde i fjol.. taket e ju trots allt ca 15x7m så det e lite för mycke jobb med det
balken är en frektangulär balk med måtten ..ca
160 mm hög 90 mm bred och 8 mm gots
så det blir nog till att göra en liten nödlösning som e smidig...å hoppas det styvnar till sig lite det är ju ändå inte mycke som fattas för att det ska va 100%
joo det har du säkert rätt i fast problemet e ju att takstolarna vilar på översidan å jag vill liksom inte noppa ner allt ja byggde i fjol.. taket e ju trots allt ca 15x7m så det e lite för mycke jobb med det
balken är en frektangulär balk med måtten ..ca
160 mm hög 90 mm bred och 8 mm gots
så det blir nog till att göra en liten nödlösning som e smidig...å hoppas det styvnar till sig lite det är ju ändå inte mycke som fattas för att det ska va 100%
Hej MathiasS!
Tillbaka till din ursprungsfråga!
25kvm tak som belastar en 6m lång balk blir 4,2m spännvidd på taket (Om detta ska stämma antar jag att du menar att en bärande sk hjärtvägg mitt i huset fungerar som upplag för underramen)
Med egentyngd av taket och snölast blir lasten (inkl div faktorer) som balken ska klara 18,5 kN/m
Detta leder till att du behöver en HEA220 (h=210mm, vikt 50,5kg/m)
Nedböjningen blir då 22mm vid normal snölast på taket.
En limträbalk som ska göra samma jobb behöver vara över 500mm hög så det är du nog inte intresserad av.....
Tänk på att pelaren/väggen/infästningen/grunden som balken vilar på ska klara 5500kg som punktlast!
/Ingenjören
Tillbaka till din ursprungsfråga!
25kvm tak som belastar en 6m lång balk blir 4,2m spännvidd på taket (Om detta ska stämma antar jag att du menar att en bärande sk hjärtvägg mitt i huset fungerar som upplag för underramen)
Med egentyngd av taket och snölast blir lasten (inkl div faktorer) som balken ska klara 18,5 kN/m
Detta leder till att du behöver en HEA220 (h=210mm, vikt 50,5kg/m)
Nedböjningen blir då 22mm vid normal snölast på taket.
En limträbalk som ska göra samma jobb behöver vara över 500mm hög så det är du nog inte intresserad av.....
Tänk på att pelaren/väggen/infästningen/grunden som balken vilar på ska klara 5500kg som punktlast!
/Ingenjören
Jag skickar dig ett PM här på forumet!Ingenjören skrev:Hej MathiasS!
Tillbaka till din ursprungsfråga!
25kvm tak som belastar en 6m lång balk blir 4,2m spännvidd på taket (Om detta ska stämma antar jag att du menar att en bärande sk hjärtvägg mitt i huset fungerar som upplag för underramen)
Med egentyngd av taket och snölast blir lasten (inkl div faktorer) som balken ska klara 18,5 kN/m
Detta leder till att du behöver en HEA220 (h=210mm, vikt 50,5kg/m)
Nedböjningen blir då 22mm vid normal snölast på taket.
En limträbalk som ska göra samma jobb behöver vara över 500mm hög så det är du nog inte intresserad av.....
Tänk på att pelaren/väggen/infästningen/grunden som balken vilar på ska klara 5500kg som punktlast!
/Ingenjören
/M
Ett proffsknep är att beställa en förkrökt balk som läggs in med den konvexa ytan uppåt som sedan blir rak av egenvikten och normallasten.
Det finns inte plats uppe på vinden för att hänga underarmarna i en balk?
Troligtvis blir det väldigt knöligt att montera men det är kul att spåna.
Det finns inte plats uppe på vinden för att hänga underarmarna i en balk?
Troligtvis blir det väldigt knöligt att montera men det är kul att spåna.
Fiffigt.
Fast det låter inte helt billigt att beställa en förkrökt rackare? Jag har också lärt mig att ungefär halva böjningen kan härledas till egenvikt+bjälkar/tak och andra halvan till snön. Helt böjfri kan man såleds inte bli....
Eftersom denna balk skall placeras i en fd. yttervägg så krockar balken med överarmarna om man lägger den ovanpå. Jag har dock monterat en limträbalk på sådant vis på annat ställe i huset - det funkade väldigt bra.
Som det ser ut är det en HEA eller HEB 200-240 det handlar om. Stödpunkterna blir 3st 45x120 i varje ände.. Antagligen behhöver man göra lite modifieringar i golvbjälklaget också för att få ett bra fotfäste på hålstensväggen. Man skulle tex kunna gjuta fast en ubalk (som jag råkar ha) för att fördela lasten en aning och få ett plant stöd.
Fast det låter inte helt billigt att beställa en förkrökt rackare? Jag har också lärt mig att ungefär halva böjningen kan härledas till egenvikt+bjälkar/tak och andra halvan till snön. Helt böjfri kan man såleds inte bli....
Eftersom denna balk skall placeras i en fd. yttervägg så krockar balken med överarmarna om man lägger den ovanpå. Jag har dock monterat en limträbalk på sådant vis på annat ställe i huset - det funkade väldigt bra.
Som det ser ut är det en HEA eller HEB 200-240 det handlar om. Stödpunkterna blir 3st 45x120 i varje ände.. Antagligen behhöver man göra lite modifieringar i golvbjälklaget också för att få ett bra fotfäste på hålstensväggen. Man skulle tex kunna gjuta fast en ubalk (som jag råkar ha) för att fördela lasten en aning och få ett plant stöd.
Jag har tyvärr ingen aning om vad det kostar att beställa en krökt balk, troligtvis kostar det en hel del.
Om det stämmer att egenvikten ger halva nedböjningen kan man dimensionera krökningen så maximala avvikelsen från rak balk blir ungefär en fjärdedel av den för en oförkrökt. En fjärdedel uppåt vid ingen snölast och en fjärdedel nedåt vid max normal snölast. Men det blir mer vid extrem snölast.
Nedböjningen blir föresten mindre om stolparna är riktigt kraftiga och balken hårt inspänd i stolparna så anslutningen stolpe-balk inte kan vrida sig.
Om det stämmer att egenvikten ger halva nedböjningen kan man dimensionera krökningen så maximala avvikelsen från rak balk blir ungefär en fjärdedel av den för en oförkrökt. En fjärdedel uppåt vid ingen snölast och en fjärdedel nedåt vid max normal snölast. Men det blir mer vid extrem snölast.
Nedböjningen blir föresten mindre om stolparna är riktigt kraftiga och balken hårt inspänd i stolparna så anslutningen stolpe-balk inte kan vrida sig.
Ska man sammanfatta resultatet av efterforskningarna (läs:beräkningshjälp från Jonten och Ingenjören här på forumet + övriga här i tråden) så landar detta i en HEA eller HEB 200 eller 220. Det ger en maximal nedböjning på 15-20mm. Stödpunkerna blir sannolikt 3st 45x120 i varje ände som bereds en mysig plats direkt på underliggande källarvägg. Dimensionerande last på respektive stödpunkt är cirka 5,5ton.
Om det är ekonomiskt försvarbart (antagligen inte) så är det en god ide att förspänna balken med ungefär halva nedböjningen.
Jag får väl återkomma med en projekt tråd på temat "Hur jobbigt är det att montera 400kg stål i taket?".....
Avslutningsvis måste man både glädjas och förundras över den hjälpsamhet och kunskap som finns här på forumet - kanon!
Om det är ekonomiskt försvarbart (antagligen inte) så är det en god ide att förspänna balken med ungefär halva nedböjningen.
Jag får väl återkomma med en projekt tråd på temat "Hur jobbigt är det att montera 400kg stål i taket?".....
Avslutningsvis måste man både glädjas och förundras över den hjälpsamhet och kunskap som finns här på forumet - kanon!
Kan man inte på varsin sida av befintlig balk skruva fast två L formade stålbalkar med samma höjd som de befintliga balken har?
Alltså man lägger dem med "ryggen" mot befintlig balk på varsin sida, borrar genomgångende hål och sedan drar bultar igenom så på så sätt styrker upp befintlig balk (om det nu är en träbalk som ligger där redan)? Skulle vara intressant att veta vad det skulle ge för ökad bärighet.
Alltså man lägger dem med "ryggen" mot befintlig balk på varsin sida, borrar genomgångende hål och sedan drar bultar igenom så på så sätt styrker upp befintlig balk (om det nu är en träbalk som ligger där redan)? Skulle vara intressant att veta vad det skulle ge för ökad bärighet.
Hejsan!
jag är smed, och jag anser att du bör låta en konstruktör räkna på detta, då det är mer omfattande än vad det först verkar, 6 meter är en lång spännvidd och du måste ta i beaktande snölaster och annat.
I frågan om du ska ha limträ, kerto eller stål är frågan enkel: stål, om du inte vill ha en halvmeter limträ balk i rummet =)
Jag skulle tro att en HEA 200 är för klen på den spännvidden, HEA 240 eller 260 behövs nog, du kan montera den själv med 2-3 kompisar och en alplift som du kan hyra på cramo eller dyligt. men jag skulle faktiskt rekomendera att låta erfarna smeder utföra detta även om det blir dyrt för en privatperson, dom kan sin sak.
Pelare bör du beställa hos en lokal smed med fot och topplåtar, med hål i balken och plåten för infästning, du bör också köpa kilar för att spänna upp det befintliga bjälklaget.
Som någon tog upp här tidigare så är det ingen dum ide att brandisolera med tex 2 lager gips, det skadar inte, även om det inte är en ofentlig byggnad.
jag drog i hop en snabb kalkyl och jag kom fram till att utan pelare och kilar så borde kostnaden för detta landa på 25.000:- exkl moms.så om du har en budget på 30 så klarar du dig.
jag är smed, och jag anser att du bör låta en konstruktör räkna på detta, då det är mer omfattande än vad det först verkar, 6 meter är en lång spännvidd och du måste ta i beaktande snölaster och annat.
I frågan om du ska ha limträ, kerto eller stål är frågan enkel: stål, om du inte vill ha en halvmeter limträ balk i rummet =)
Jag skulle tro att en HEA 200 är för klen på den spännvidden, HEA 240 eller 260 behövs nog, du kan montera den själv med 2-3 kompisar och en alplift som du kan hyra på cramo eller dyligt. men jag skulle faktiskt rekomendera att låta erfarna smeder utföra detta även om det blir dyrt för en privatperson, dom kan sin sak.
Pelare bör du beställa hos en lokal smed med fot och topplåtar, med hål i balken och plåten för infästning, du bör också köpa kilar för att spänna upp det befintliga bjälklaget.
Som någon tog upp här tidigare så är det ingen dum ide att brandisolera med tex 2 lager gips, det skadar inte, även om det inte är en ofentlig byggnad.
jag drog i hop en snabb kalkyl och jag kom fram till att utan pelare och kilar så borde kostnaden för detta landa på 25.000:- exkl moms.så om du har en budget på 30 så klarar du dig.
Skulle man sakna arbetsvilliga och starka vänner så kan man lösa många problem själv också.
Monteringen kan man väl utföra genom att lyfta balken med lyftblock som fästs i takstolarna? Borde alltså i teorin gå att utföra helt själv
. Bara att lyfta ett par centimeter i varje ände åt gången och springa fram och tillbaka så. När du får balken på plats kan du stoppa under stolparna och kila upp dom. Behöver du lyfta extra nu går det ju att stoppa dit en hydraulisk domkraft och en stötta upp mot balken och pressa en bit uppåt och kila mer. Sen kan du riva gamla väggen eller de stöttor som ersatt väggen under monteringen av balken.
Inbärning av 400 kg balk kan ju vara lite värre ensam. Här behövs det nog att man får lite hjälp. Alternativt om man kan skjuta in den utifrån genom att litet hål i väggen. Gör som man gjorde för att dra båtar på land förr. Rundstavar i lagom längd som du lägger under balken och får den att rulla på.
Monteringen kan man väl utföra genom att lyfta balken med lyftblock som fästs i takstolarna? Borde alltså i teorin gå att utföra helt själv
Inbärning av 400 kg balk kan ju vara lite värre ensam. Här behövs det nog att man får lite hjälp. Alternativt om man kan skjuta in den utifrån genom att litet hål i väggen. Gör som man gjorde för att dra båtar på land förr. Rundstavar i lagom längd som du lägger under balken och får den att rulla på.