Hej
Jag skulle uppskatta lite tips om hur vi kan göra hemma. Vi har tagit bort bjälklaget för att få rymd i vardagsrummet, men sparade en loftgång på plan två, då vi har rum på vardera sida av huset. Loftgången bärs upp av en stolpe i mitten i dagsläget. Men den skulle vi vilja ha bort. Spännvidden är fem meter, så bäst vore väl en stålbalk, tvärs bjälklagsreglarna. Speciellt eftersom takhöjden under loftgången bara är knappa 2,2m. Enda lasten är gångtrafik på loftgången.
Sen dessutom ska två spirorör löpa längs balken. Ett 100mm & ett 125mm. Spirorören kommer att löpa brevid varandra. Inte över & under varandra.

Min första tanke var att låta två limträbalkar löpa parallellt med rören emellan som en kanal. Det kommer även att gå en massa flexrör i kanalen.
Men en stålbalk blir nog bättre. Frågan är vilken sort isf.
Kan man använda en U-balk, låta den fungera som kanal, & bulta balskor i sidan för att fästa bjälklagsreglarna? Isf, vilken dimension? Finns det tabeller för sådant? Eller hjälper företagen som säljer stålbalkar till med beräkning ?

BirgitS
Du behöver anlita en byggkonstruktör som kommer ut och tittar på plats. Med tanke på de mycket allvarliga händelser som kan inträffa vid en feldimensionering etc. är det inte lämpligt att lita på vad någon säger på nätet.

Tack Birgitt. Men det värsta som kan hända i vårt fall, är ju att vi får för mycket nedböjning.
Det lutar åt att jag bygger en balkkanal med en 90x315 & en 45x315 limträ. Och två st 45x220 emellan. Jag tänker om man dessutom limskruvar ihop det på golvet med en liten distans under på mitten, så borde den låsa sig i "ledsen mun" för att sen falla ner till rak (våg), eller åtminstone inte så mycket "glad mun"

Åsikt någon ? 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.