Utan att veta alla detaljer så blir svaret inga problem och PEM-slang kan användas då fiberslangen man drar är 7 mm, som en ev. lösning går det att dra 5 mm i PEM-slangen. IPTV hanteras på eget VLAN hos Telia ÖF så för den behöver du inte tänka på vilken hastighet du väljer.

hempularen skrev:
Bahnhof har lämnat preliminärt installationsdatum i slutet av November. Installationsföretaget har givit datum i början av December. Men innan dess skall det grävas på tomten, och lite i gatan. Det datumet har vi inte hört något om ännu.

Vi har sedan en vecka ca 10cm snö där de tänker handgräva....
Och nu är det ca 60cm snö där de skall gräva...

J
Kanon, då blir det ju plättlätt att gräva. 30 cm kvar ner från fibern till marken sen :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har Bahnhof skjutit fram leveransen ännu en gång, nu från november till mars

B
Anders_Nilsson skrev:
Okej, tråden verkar halvkidnappad av Teliafrågor, så jag fyller på med en Teliafråga till. Har fått erbjudande om ÖppenFiber för 21.900 kr, dom kör en kampanj I området. Första vändan var för två år sedan då de grävde upp i gatan och en hel del anslöt sig, så inte jag.

Har nu funderat på att ansluta mig. Mitt hus och några andra är inkopplade till samma teleskåp som star I gatan mindre än 10 meter utanför dörren. Jag har en inkommande PEM-slang runt 35 mm till mitt hus. Minst en granne I samma skåp har fiber. Låter det som att det kan gå smidigt att få in fiber? Jag anser att dom bör kunna gå in I PEM-slangen som idag bara huserar en teletråd men det förutsätter ju att slangen inte är krossad. Huset är 42 år gammalt. Fast en fiber är ju tunn så det borde väl gå på något sätt.

Jag har inget behov av snabb installation eller så, kan vänta ett år om det behövs. Sedan har jag inget direkt behov av bandbredd utan detta gör jag mest för att få en stabilare lösning och göra huset mer attraktivt om jag skall sälja. Och priserna för tjänster verkar nu ligga på samma nivå som mobilt bredband. Priset för ÖppenFiber blir nog inte heller lägre. Och det är ÖppenFiber eller IngenFiber som gäller för mig.

Men vad anser ni som har ÖppenFiber, är det stabilt och ger rimlig bandbredd upp till 100MBit eller så, bor I Göteborg? Jag ser ingen anledning att välja lägre hastighet eftersom priset är nästan samma. Någon som provat högre hastigheter för TV? Jag kommer dock fortsätta med Boxer som jag tycker verkar billigare och jag har en rätt ny installation i huset.
Absolut ska du dra in fibern.

Detta då du kommer få en Skanova fiber (Telias nätbolag) och den är reglerad av PTS, vilket gör att så småningom när det tagit fart kommer andra operatörer att kunna hyra den också, inte bara leverera tjänster genom Telias ÖppenFiber.

Så kör på, du kommer inte få billigare, de har samma pris oavsett hur det är för just din fastighet att gräva och installera. Har du rör så kommer de använda det, har du otur gör det några svängar så det är svårt att dra, så var det hos oss så de fick gräva på två ställen och skära upp röret för att kunna dra, men det löste sig. (vi hade inte möjlighet att med rimliga medel gräva ner en ny slang)

En kommentar att det är mycket Telia prat. Det är ju för att Skanova är den som levererar fibern till Bahnhof tex, det är viktigt att förstå hur det hänger ihop för annars är det lätt att skylla på fel part.

Utveckling å min sida:

Villafiber:

sep 2016
Telia 34900
Bahnhof 22500

dec 2016
Telia 21900
Bahnhof 17900
Comhem 15900

KarlP, det låter billigt. Första gången jag frågade Telia om pris för 1200 fastigheter här så ville dom ha 54kkr per styck. Det inkluderade då kostnader för nedmontering av koppar. Tiderna förändras....:)

MathiasS: Det ligger fiber i gatan, vår fastighet är väl en av få i området som inte är ansluten skulle jag gissa :)

Det låter inte alls irriterande....

B
Karl P skrev:
Utveckling å min sida:

Villafiber:

sep 2016
Telia 34900
Bahnhof 22500

dec 2016
Telia 21900
Bahnhof 17900
Comhem 15900
De kör sina kampanjer och detta handlar bara om hur mycket de "investerar" i din anslutning, Skanova som gör installationen tar ju samma pris.

Det kan handla om hur länge du är låst till deras lösning, något som jag hade samtal med PTS om, men då det inte är ett avtal mellan dig som konsument och Skanova hur länge fibern skall vara låst till en KO så gäller inte 24 mån regeln enligt Telekomlagen (eller vad den nu heter).

Tex, Telia har inget krav på att du måste vara kvar hos dem med fibern, utan kan direkt efter den är installerad låta fibern kopplas till annan KO, tex Comhem eller Bahnhof (om de finns i telestationen).

Bahnhof säger att den är låst till dem i 5 år. (detta då Skanova ger rabatt om en KO hyr fibern på 5 år kontra tex 1 år.)
I Telias fall är det ju lite konkurrenshämmande då de hyr av sig själva så att säga, vilket gör att för TeliaCompany är det nollsummespel hur mycket rabatt Skanova ger till Telia...

Allt detta kan verka rörigt, men det är viktigt att förstå hur det hänger ihop.

Sen skiljer ju prissättningen på tjänster mellan de olika, tex är ju Bahnhof billigare på snabbare tjänster än Telia.

Comhem vet jag inte så mycket vad de erbjuder? är det bara Comhem?

Bahnhof har ju sin KO OpenGiga.

B
Intressant, söker jag på https://comhemvillafiber.se så kan jag här låta comhem ta över fibern, och då från 1 maj 2018 kunna välja tjänster i iTux nät. de har med andra ord kommit lite längre än Bahnhof. Nu gäller ju detta just min ort, så det hänger ju vilka orter de kommit till.

MEN, det är ju väldigt intressant att de faktiskt säger att det går och har information om det! Framsteg för samhället!

Redigerat:
Igår fick jag lapp i brevlådan med reklam från Bahnhof. Det är första gången jag ser att man går ut med riktad reklam för att få fastigheter att flytta från Telia Öppenfiber till Opengiga. Lägre priser på tjänst och ingen anslutningsavgift enligt reklambladet. De 5 åren med låsning pratar man inte om.

Boan, rabatt på hyra från Skanova - ska vi tolka det som att PTS inte kommer ha någon synpunkt på 5 års inlåsning? Antagligen.

Detta är fortfarande något av en showstopper för mig.

Boan skrev:
Intressant, söker jag på [länk] så kan jag här låta comhem ta över fibern, och då från 1 jan 2018 kunna välja tjänster i iTux nät. de har med andra ord kommit lite längre än Bahnhof. Nu gäller ju detta just min ort, så det hänger ju vilka orter de kommit till.

MEN, det är ju väldigt intressant att de faktiskt säger att det går och har information om det! Framsteg för samhället!
Samma här, detta krig verkar ta fart nu!

Jag kan få 100/100 för 200kr i månaden om jag låser mig i två år. Med Bahnhof via Öppenfiber kostar det 399kr.

Börjar bli dags att göra något...

B
hej

Ja, jag pratade med PTS om detta i somras, och hade tänkt ta det till Jon Karlung, då jag tror inte det är förenligt med hans principer, menar, de ska ju vara så bra så andelen som byter bort inom 5 år är minimal, vilket gör att de skulle tjäna på att låta folk byta, om de nu önskar... men de som väljer Bahnhof gör ju det oftast av en anledning..

Det var just problemet, att avtalet är mellan två företag, och då går det avtala längre. Sen i detta fallet drabbar det ju konsumenten men då du inte är låst i en tjänst i 5 år, du är ju inte tvingad att köpa nåt så går det bra.

Men, efter att ha funderat lite så skulle jag nog ändå inte tveka att byta... faktiskt.

Men om tillräckligt många hör av sig kanske det går få till att PTS reglerar även avtalstiden som Skanova kan lägga in, för det det hade ju varit rimligt att stoppa den till 12 mån, eller som längst 24 mån.

B
ComHem har ingen låsning till dem efter att dina 24 mån bindningstid gått ut, då går det bra att byta tillbaka till Telia Öppenfiber.

Tyvärr är ju Comhem inte så billiga men de ger ju bra rabatter under bindningstiden, och för de som vill ha TV är det säkert ett bra alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.