A Arne_Planka skrev:
Efter 20-30 år är nog den investering man gör idag på bredband ganska obsolet.
konstigt nog är det bara folk utanför telecombranschen som tror det.

kisumisu kisumisu skrev:
Håller med att dagens fiber kommer nog vara obsolete om 20-30år. Börjar redan nu bli så när mobil abbonemang blir billigare
I grunden är det MYCKET billigare att producera en bredbandstjänst i ett fast nät än i ett mobilt nät så priset på fasta bredbandstjänster är ju inte direkt kostnadsbaserade. En aktör som inte har mobila bredbandstjänster i portföljen kan således sätta nästan vilket pris de vill => inget problem att priskonkurrera med mobila bredbandstjänster.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fiber kommer att vara på topp om 50 år med. Går redan att få 10GBit hemma. På 90-talet hade vi 100MBit I nätverken idag 1GBit, så 10GBit kommer räcka minst 20 år. Och fibern klarar mer än så.

J Jehu skrev:
Sättet att få rabatter och erbjudanden är att ringa upp och säga att man vill säga upp abonnemanget.
Helt plötsligt kan man spara tusenkappar.
De som betalar är de "trogna kunderna". De får nada.
Jag ringde o ville förhandla om priset men se deet gick inte, de hade inte möjlighet göra nåt åt det. Sa då säger jag upp det och tar annat bolag. Gör så sa killen o så avslutar jag ditt abbonemang då månaden är slut. Så blev det o tog sen nytt för ny kund men efter 1 månad var jag uppe i samma pris som tidigare. Kollade då övriga aktörers pris i fibernätet, men de var dyrare.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Man kanske skulle påpeka att IP only och andra skojare bare betalar per Mg som du/ni använder. Så gör alla s.k. KO ! Dvs. Även om priset är 100 kr/ mån. för 1Gb/1Gb så tjänar man pengar tillräckligt ! Allt däröver är ren och skär Girighet där man litar på köparnas okunnighet. Det krävs att man gör väsen av sig och kräver att man byter ut sin KO. till någon som är mer ärlig... det är en riktig skojarbranch. Telia, Tele2, etc. Är med på tåget. Så...vösnas så mycket ni kan mit leverantören och dom som äger nätet där ni bor... lycka till !!

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S Sven Svensson3 skrev:
Man kanske skulle påpeka att IP only och andra skojare bare betalar per Mg som du/ni använder. Så gör alla s.k. KO ! Dvs. Även om priset är 100 kr/ mån. för 1Gb/1Gb så tjänar man pengar tillräckligt !
Det tror jag inte. Har aldrig hört talas om något annat än att man betalar nätägaren en fast avgift per anslutning. Samma för tjänsteleverantören till KO.
S Sven Svensson3 skrev:
Det krävs att man gör väsen av sig och kräver att man byter ut sin KO
Detta är inget att väsnas om. Antingen är operatören skyldig att tillåta operatörsbyte eller så är man inte det. Det regleras av PTS och är inget du kan bråka dig till. Ej heller finns det någon att byta till i ett område där operatörsbyte inte är ett krav.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det tror jag inte. Har aldrig hört talas om något annat än att man betalar nätägaren en fast avgift per anslutning. Samma för tjänsteleverantören till KO.

Detta är inget att väsnas om. Antingen är operatören skyldig att tillåta operatörsbyte eller så är man inte det. Det regleras av PTS och är inget du kan bråka dig till. Ej heller finns det någon att byta till i ett område där operatörsbyte inte är ett krav.
Det man gör är att man har s.k. kick-backs. Nätägare får kick-backs av KO. På varje anslutning. ( inte mkt. men ändå) Dom som tjänar dom stora pengarna är KO.
Vad du tror är din sak. Jag råkar veta precis hur det fungerar. Jag är nämligen nätägare och väl insatt i hur det fungerar.
Så, allt över 100 kr/mån för 1Gb/1Gb är rent rofferi.
Så mitt råd är bråka med nätägaren och den ni köper tjänsten av. Även om dom är samma.
Det måste bli ett slut på det här rofferiet....
Det är att kasta pengar i sjön...
Bråka så mycket ni orkar..🤣🤣🤣🤣
Lycka till

Ja kalla det kick-backs om du vill, min poäng var att det inte är per Mb (vilket jag antar att du menade när du skrev "Mg").

• Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja kalla det kick-backs om du vill, min poäng var att det inte är per Mb (vilket jag antar att du menade när du skrev "Mg").
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Beklagar i så fall. Det är KO som betalar trafikavgift till dom som äger nätet dom köper trafik utrymme av och betalar per Mb.
Kickbacks är mellan KO och "nätägarna" som äger den sista biten in till hushållen/fastighterna. Det är därför som IP only lägger ner egna fiber och blir därmed nätägare och slipper betala kickbacks.
Dessutom säljer dom "bredband" från bulvanföretag som egentlige ägs av dom själva. Pröva och sök på ägarna till en massa obskyra företag som erbjuder bredband TV och telefoni och som ingen har hört talas om tidigare. Rena skojet !
🤣🤣🤣👍👍

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sven Svensson3 skrev:
Det man gör är att man har s.k. kick-backs. Nätägare får kick-backs av KO. På varje anslutning. ( inte mkt. men ändå) Dom som tjänar dom stora pengarna är KO.
Vad du tror är din sak. Jag råkar veta precis hur det fungerar. Jag är nämligen nätägare och väl insatt i hur det fungerar.
Så, allt över 100 kr/mån för 1Gb/1Gb är rent rofferi.
Så mitt råd är bråka med nätägaren och den ni köper tjänsten av. Även om dom är samma.
Det måste bli ett slut på det här rofferiet....
Det är att kasta pengar i sjön...
Bråka så mycket ni orkar..🤣🤣🤣🤣
Lycka till
Jag är nog inte riktigt med här på vad du inkluderar i 100 kr/mån, är det för fibernätet och dess aktiva utrustning eller inkluderar det även IP-nät som länkar samman på överliggande nivå för att få Internetuppkoppling och med "peering" till andra Internetoperatörer? Det är ju lite olika infrastruktur med en fiberanslutning och Internetanslutning, som sedan blir en bredbandstjänst man abonnerar på.

kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Visar detta att du behöver betala 400kr per månad för 100/100? I vilket nät är det?
Nu fick jag ett mail
Skärmdump av ett e-postmeddelande från Ownit om prisändring till 519 kr/mån för 100/100 Mbit/s, med logotyp och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

519kr/mån för 100/100.

• Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu fick jag ett mail
[bild]
519kr/mån för 100/100.
Usch.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
Nu fick jag ett mail
[bild]
519kr/mån för 100/100.
Telia ville ha 549 för 100/100 som särskilt bra erbjudande, i samma kommunala stadsnät som jag nu betalar 299 för när jag bytte till ett annat litet lokalt bolag (ej kommunalt) som i sin tur köper av 84 grams. Så Telia ville ha massor betalt trots låga nätavgifter.

Säkert skrivit detta innan, men tål att upprepas. Det skylls mycket på nätavgifter, men vad är egentligen sanningen?

• Arg
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ja det hade varit intressant att veta vad nätavgiften eg är, för nu har jag ju lyckats förhandla bort höjningarna "pga nätavgiftshöjning" två gånger.

TRJBerg
Det kanske kan vara intressant att veta att det är många mellanled mellan din router och internet. Som exempel (ganska ovanligt tror jag) kan vi ta min situation:
1. Den fysiska fibern som kommer in i huset. I mitt fall ägs den av en lokal ekonomisk förening, ägt av medlemmarna, i regel detsamma som abonnenterna. Jag är då en av dem.
2. "Fiber operatören", här Telia Open Fiber, som vi har ingått ett avtal med. Eftersom vi har ung 3500 abonnenter får vi betalt av dem per abonnent.
3. Tjänsteleverantören, via Telia kan vi välja det som finns i länken: https://anslutning.telia.se/tjanster
Där ingår både TV-paket, Telefoni och ren Internet (ISP). T ex Bahnhof, Boxer, Bredband 2, Ownit, Tele2, Telenor och Telia. Idag har de 22 stycken.
4. Den enskilda tjänsten, i mitt fall endast Internet/ISP. (Bahnhof 1000/1000Mb.)

Ofta betalar du till en part som levererar allt från 1 till 4. Eller 1 till 3.
Varje steg "tar betalt", t ex i mitt fall tar Telia betalt av Bahnhof för att de får använda Telias operativa nät. Och den kostnaden tar Bahnhof ut via min avgift till Bahnhof. Misstänker att det är en ganska rejäl kostnad för Bahnhof.
En annan sak är att det formellt finns ett ytterligare steg mellan 1 och 2: Skanova som driftar den fysiska kopplingen mellan 1 och 2. Men Skanova är i praktiken en del av Telia. Det är ett politiskt påhitt för att låtsas att Telia inte har monopol på det fysiska nätet.

MultiMan MultiMan skrev:
Telia ville ha 549 för 100/100 som särskilt bra erbjudande, i samma kommunala stadsnät som jag nu betalar 299 för när jag bytte till ett annat litet lokalt bolag (ej kommunalt) som i sin tur köper av 84 grams. Så Telia ville ha massor betalt trots låga nätavgifter.

Säkert skrivit detta innan, men tål att upprepas. Det skylls mycket på nätavgifter, men vad är egentligen sanningen?
Man får ju en indikation på vad sanningen är när man tittar på en adress mitt i skanovas nät, men som ansluts till en annan operatör. Rimligtvis betalar ju även BH en nätavgift till skanova. Svartfibern från områdesnätet till BH är uppenbarligen inte det dyra.

Så, återigen, det ska inte behöva kosta över 500 spänn för 100/100

Reklambild för bredbandserbjudanden från Bahnhof med priser för 1000/1000 och 10000/10000 Mbit/s samt information om kampanjer och bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.