RoTe
Jag vet inte vad ni andra skruvar men jag skruvar rostiga bilar och då krävs rejäla grejjer.

Eller tar ni fram gassvetsen så fort det är lite rost på en skruv?

A
RoTe skrev:
Jag vet inte vad ni andra skruvar men jag skruvar rostiga bilar och då krävs rejäla grejjer.

Eller tar ni fram gassvetsen så fort det är lite rost på en skruv?
Det enda som händer om du har för kraftiga verktyg är ju att skruven/muttern går av.
Och jo, jag skruvar en hel del i gamla bilar, och det är en hel del rost, men då får man använda metoder som gör att man får loss skruven/muttern hel, alltså värma, "skrälla", rostlösa o.s.v.
Tar du ett 1/2" skaft på en bultskalle som är 10mm och dessutom fastrostad kan jag garantera att det inte är nån hit (minns dig från TPC, och då var du ung o oerfaren iaf ;) ).
För att relatera till hur stor överkurs det är så tror jag ingen skulle ens tänka på att använda 1/2" verktyg för att skruva loss en nummerskylt på en bil (som normalt sitter med M6)

(jag drar sällan sönder en skruv/mutter, men lägger ner mer tid på att det ska gå bra att få loss)

Men som sagt, alla gör vi på olika vis och är olika lyhörda på att lyssna på andra :)

RoTe
Amarace skrev:
Det enda som händer om du har för kraftiga verktyg är ju att skruven/muttern går av.
Och jo, jag skruvar en hel del i gamla bilar, och det är en hel del rost, men då får man använda metoder som gör att man får loss skruven/muttern hel, alltså värma, "skrälla", rostlösa o.s.v.
Tar du ett 1/2" skaft på en bultskalle som är 10mm och dessutom fastrostad kan jag garantera att det inte är nån hit (minns dig från TPC, och då var du ung o oerfaren iaf ;) ).
För att relatera till hur stor överkurs det är så tror jag ingen skulle ens tänka på att använda 1/2" verktyg för att skruva loss en nummerskylt på en bil (som normalt sitter med M6)

(jag drar sällan sönder en skruv/mutter, men lägger ner mer tid på att det ska gå bra att få loss)

Men som sagt, alla gör vi på olika vis och är olika lyhörda på att lyssna på andra :)
Förklara för mig varför jag nyligen drog sönder ett 1/4" verktyg med 13mm hylsa men när jag åkte 7 mil till biltema och skaffade 1/2" hylsa så lossnade den rostiga 13mm skruven utan problem?

Jag hävdar fortfarande att 1/4" är för klent till 10-13mm.
Min förra hylsnyckelsats från Clas Ohlson inköpt på 80 talet hade 1/2" på 10mm och uppåt. Min nya hylsnyckelsats från Biltema har 1/4" till och med 13mm sedan 3/8" från 14mm... Sen även 1/2". Snacka om onödigt med tre olika!

Redigerat:
Biltemas sats gillar jag inte alls! Retade mig oerhört på att den hade 1/4" 3/8" och 1/2". Kör numera allt i 1/4" och 1/2". Bahcosats har vi här på jobbet och även brorsan, tycker dom fungerar väldigt bra. I min verktygsvagn hänger numera en blandning av bland annat bahco, kamasa och jonnesway.

A
RoTe, läs vad jag skriver, både i förra och det senaste, DU skrev att det ska vara 1/2" från 10mm, JAG skrev att det ska va 1/4" då, men vid 13mm så blir det för klent med 1/4" om det rostat, likaså skrev jag precis det du skrev angående BIltemas sats vs normala satser. Läsförsteåelse är en fördel innan man svarar ;)

Och då angående satsen från Biltema, är man inte nöjd med det köper man väl en som man är nöjd med, eller rättare sagt två olika satser, en 1/2" och en 1/4" eller vad man nu behöver. Jag skulle aldrig klara mig med en enda sats, har många olika satser i både mm och tum, alla för sitt ändamål.

Jag köpte mig en sådan här för några år sedan http://www.kamasatools.com/sv/Produkter/Hylsnyckelsatser/Mekanikersatser/Mekanikersats-166-delar-mm/
och en sådan här strax efter
http://www.kamasatools.com/sv/Produ...lsnyckelsatser-38/Hylsnyckelsats-34-delar-mm/

Dessa har det mesta med överlappning i 1/4" 3/8" och 1/2". Bara mm & inga tum. I mina gamla hylsnyckelsatser så var ju hälften tum som aldrig användes. 166 satsen räcker egentligen bra. Anledningen till den extra 3/8" satsen är att den har långa 3/8" hylsor samt att den är smidig att ha med sig i bilen. Med 3/8" löser man oftast de flesta "dagliga" uppgifterna.
Så med dessa två täcker jag mina meckarbehov i ganska lång utsträckning. Å då skruvar jag endel med bilar på fritiden. Visst har jag även andra verktyg som tänger & skruvmejslar m.m.

Jag övervägde Bacho & några andra fina verktygsfabrikat samt tittade även på Biltemas satser. Men Kamasa lådorna drog det längsta strået vad gäller innehållet. Sen att de har livstidsgaranti gör ju inte saken sämre.

RoTe
Amarace skrev:
RoTe, läs vad jag skriver, både i förra och det senaste, DU skrev att det ska vara 1/2" från 10mm, JAG skrev att det ska va 1/4" då, men vid 13mm så blir det för klent med 1/4" om det rostat, likaså skrev jag precis det du skrev angående BIltemas sats vs normala satser. Läsförsteåelse är en fördel innan man svarar ;)

Och då angående satsen från Biltema, är man inte nöjd med det köper man väl en som man är nöjd med, eller rättare sagt två olika satser, en 1/2" och en 1/4" eller vad man nu behöver. Jag skulle aldrig klara mig med en enda sats, har många olika satser i både mm och tum, alla för sitt ändamål.
Var går din magiska gräns för hur fastrostade skruvar kan vara då? Eftersom du säger att 10mm ska vara 1/4" punkt slut! Men 13 ska vara 1/2". Hur är det med 11 och 12mm då?

På Volvo hittar man tyvärr 10mm i chassit. Men dimensioner under det är finmekanik och hör inte hemma i aggressiva miljöer.

A
Men herregud RoTe, ge dig nu, du läser som du behagar. Alla får väl göra som dom vill, och i mitt första inlägg skrev jag "till 13mm däremot så fungerar det" angående 1/2". Jag anser att gränsen går där runt 12-13mm mellan 1/4" och 1/2", sen beror det ju självklart på situationen.

Jag skruvar i princip bara Volvo, och då i princip bara äldre, så jag är ingen novis. Skruvar även mycket Mopeder (skulle t.ex aldrig ge mig på en topplucksmutter som är M6 med ett 1/2" verktyg) m.m.

Men som jag sagt förut, alla gör som dom vill.
Och bästa verktyget tycker jag är lednyckeln, använder det mest av alla verktyg (alltså fasta lednycklar)

End of discussion från mig (och jag vet ju sen förr att det inte går att diskutera ;) )

Till TS, ska man ha en alltiallosats så satsa på en kombinerad 1/4" och 1/2" sats som överlappar varandra, eller en sats med 3/8", beroende på vad du ska skruva med och hur stora/små storlekar du behöver.

Ganska kul tråd det här.. Så man får höra hur andra använder sig av sina verktyg:D..

Själv har jag aldrig vart nån stor fanatiker av dessa Kombo kit... Dessa Stora satser från Biltema/clas ohlson är ju rena rama macgyver:wow:... Det finsn alltid nån kombo av adaptrar och grejer som gör att amatörer knäcker allt i sin väg och sedan skyller på verktygen eller saken dom skruvar på..

Tar du t.ex Verktygssatser till lite dyrare märken som Koken,Stahlwille o.s.v... så är dom inte så väl fyllda. Dom har det nödvändigaste som du nu behöver så nödvändigt i bärbar format

Jag hade klarat mig långt på en låda som innehöll detta

- blocknyckel 8-24mm
- 3/8" spärr med hylsorna 8-16mm
- 1/2" spärr med 13-24mm
- 3/8" insex/torx/e-torx hylsor

sen kan man ha denna macgyver 1/4" kittet som extra.. kanske en sån minimal Tengtools Rosso kit.

Har själv en del Biltema verktyg hemma.. men då endast deras små satser med 3/8"
Biltema grejer är verkligen inte helt skit men samtidigt är dom långt ifrån proffs kvalite.

Men hade nog i alla lägen valt Bacho före Biltema. Har själv den största lådan från Bacho

Köpte den största Biltemasatsen för bra många år sen. Verktygen är bra! med den blå väskan är kass (blir typ arg varje gång jag tar fram den) svårt att få loss verktygen och få dit dom (utan bändverktyg), men likförbannat kan vissa ramla ner när man stänger locket.

Saknas 18mm blocknyckel i min sats vilket man behöver ibland också.

Jag kör med några Kamasa-satser vilka fungerar ok. Brorsan kör med Teng Tools som han påstår är ännu bätte. En kompis (seriös stormeckare) har Biltemas (den med 10-års garanti), fungerar den med påstår han.

I helgen gav min irriterande Biltemas största kit låda upp när hela plastgångjärnet sprack upp.

SKÖNT!!! nu får jag lägga verktygen i lådor och köpa en ny sats i låda. Ska kolla in Bahco och Kamasas största efter att ha läst lite här. Ska ta en funderare runt 1/2 vs 1/4 som diskuteras här också. Vet att jag stört mig på något runt detta på min Biltema, typ man tar ofta fram fel spärrskaft (för stort) till hylsorna man väljer typ. Känns inte logiskt.

Jag håller med Kimmo, satser är ofta ingen hit. Min erfarenhet av Biltemas hylsor och skruvmejslar är enbart god men då köper jag endast de dyrare kvaliteterna, dvs de som har 10 års garanti.

För ett antal år sedan behövde jag en mekarsats till MC som dels var stor nog att klara alla vanliga jobb, dels smidig nog att packa i en väska/topbox/ryggsäck. Min lösning var att gå till Stadium och köpa en necessär i kraftigt tyg med dragkedja på toppen och sidofickor med dragkedja. Detta blev min verktygslåda.

Sedan plockade jag ihop de verktyg jag verkligen behövde, del för del. Blev skruvmejslar, tänger, torx och insex (de blanka i S2-stål som sitter i en hållare som går att använda som skaft) och 3/8" + 1/2" hylsor med förlängare. Kör allting från 8mm till 19mm med 3/8" och grövre med 1/2". Sedan plockade jag med blocknycklar 8-19mm också.

Sex år senare är det enda satsen jag använder om det inte är något speciellt. Kostade 5-6 hundra på den tiden, mycket prisvärt i men mening. Och jag släpar bara på de verktyg jag vill ha. Denna sats klarar MC-mek, service på volvon och att meka motorsågen.

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.