20 420 läst ·
37 svar
20k läst
37 svar
Bahco vattenpass, erfarenhet
Vet inte hur länge dom har det priset, det har varit nedsatt i ett par veckor nu så det e bara att skynda....kolla upp att butiken har passet inne oxå...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Med min sedvanliga tur så har givetvis inte Lunda-filialen den inne, då lär det vara en utgående modell.
(Hur intressant det än hade varit så är en cykeltur till malmö i tillhörande ösregn inte roligt)
Jula verkar ha bahco som lockvara emellanåt dock (Har lyckats köpa skruvmejsar och spärrnyckelsatser till rabatterat pris tidigare)
(Hur intressant det än hade varit så är en cykeltur till malmö i tillhörande ösregn inte roligt)
Jula verkar ha bahco som lockvara emellanåt dock (Har lyckats köpa skruvmejsar och spärrnyckelsatser till rabatterat pris tidigare)
Jag tror inte Bahco gör egna vattenpass eftersom jag har sett exakt samma pass med andra namn. Jag ar själv ett stanley men det står i ett hörn o skräpar då jag tycker det är för okänsligt. Det tar en stund innan blåsan flyttar sig och sen när den flyttat sig ja då har flyttat för mycket och måste flytta tillbaka igen. Noggranheten är det säkert inget fel på men känsligheten tycker jag är för dålig. MST 180 är ett grymt bra pass , det jag inte gillar är dess vassa ändar men det finns botemedel på det som tur är.
Efter att ha jämfört passen jag har hemma (som jag skrev lite längre upp; Hultafors MST 180 och Bahco från Jula), så kan jag bara konstatera följande: Även om båda två uppges ha noggrannhet 0,5 mm/m så är Hultaforsen mycket känsligare och lättare att läsa av. Det enda som jag upplever bättre med Bahcon är gummit på kortändarna.
Julabutikerna har ofta extremt släta betonggolv, testa och lägg några olika sådana Bahco vattenpass på golvet. De flesta är mer eller mindre skeva, inte så lite skeva heller.
Det verkar ha hänt något väldigt tragiskt med varumärket Bahco
Det verkar ha hänt något väldigt tragiskt med varumärket Bahco
Eller lägga passet mot ett vårätt eller nästan vågrätt underlag och kolla att det visar lika om man vänder på det. Sen ska man kanske även vända passet upp och ner (libellen nedåt) och kolla så också, så att man vet att passet även funkar att mäta med över huvudhöjd.magnu skrev:
Men precis som du beskrev gjorde jag faktiskt på Jula idag (och tänkte rapportera i denna tråd, så det var ju passande att du skrev detta.
Jag såg att dom hade Stanleys 1,8 meters inne igen för priset 299:-
Jag la ett hultafors HV60 på stanleypasset för att försöka avgöra libellens känslighet, jag har själv ett HV60 och skulle inte acceptera lägre känslighet på något nytt pass jag köper.
Och Stanleys 1,8 meters hade exakt samma känslighet som hultafors HV60.
Bubblan var ungefär lika bred jämfört med skalstrecken i bägge passen och bubblan nuddade skalstrecket på vardera sidan vid exakt samma rörelse.