Ingen som nämner Kamasa ?
Lyckades dra sönder det lilla spärrskaftet då jag kunde hänga med hela min vikt, knallade in hos en huvudåterförsäljare utan kvitto, 1 minut senare gick jag ut med ett nytt spärrskaft ! (Jula där satsen var köpt ville inte hjälpa mig utan mitt kvitto, ringde Kamasa sverige och fick höra att jag inte skulle handla där utan gå till en bättre affär).

Momentnyckel är Biltemas med 10 års garanti, tillverkas enligt rykten i samma fabrik som Kamasas, såg likadana ut och hade samma noggrannhet när jag köpte den, och för 500kr är jag nöjd !

Avdragare har jag ingen koll på, inte heller skruvmejslar.

Fotografen skrev:
Behöver och behöver, eftersom kvalitetsverktyg är klart överprissatta är det ju bara att betala vad det kostar, tur att lågprisdrakarna finns med ett sortiment som iaf är hyggligt annars hade det varit ännu dyrare.
Bruksbos största bidrag till verktygsmarknaden är att det drar ner priserna på de bättre verktygen.

Men, jag har haft hus i drygt 8 år och under den tiden tycker jag mig se följande trender:
- Lågprisverktygen blir bättre
- De billigaste lågprisverktygen blir billigare
- Proffsverktygen går inte upp i pris i kronor.

Det som fortfarande är riktigt obehagligt dyrt är verktyg som det inte finns lågprisalternativ till, som t.ex. hålsågar i udda dimensioner.

Men det kan ha att göra med att proffsverktygen säljs i relativt låga volymer.

P
Apropå Bahcos existens som tillverkare i Sverige kan jag nämna att Axminster i beskrivningen (fliken Description alltså) för Bahco stämjärn 424P skriver "Swedish made chisels using Bahco's own high-alloyed steel." Det hade onekligen varit trevligt om det stämde, jag köper ju hellre svensktillverkade Bahco än Irwin eller Stanley om det nu är den nivån man väljer att shoppa på. Idag har jag allt från Kellen till ett par modeller från Irwin och har inte haft behov av något exklusivare än så. Tänkte nu köpa på mig lite fler järn inför våren och sommaren och jagar pris och sortiment via nätet.

Här kan man tydligen handla ur hela Bahco-sortimentet, ingen aning hur firman är (men de ligger strax utanför Säter så helt tokiga kan de väl inte vara? ;) ): http://www.centry.se/bahco/

Bahco ägs ju idag utav Snap-On i Amerikat.

Deras Fasta nycklar tillverkas i Argentina eller om det var Brasilien.
Skiftnycklarna görs inte i Enköping längre, utan som mejslarna i Espania...

http://www.lundqvist.se/frameset.asp?GoTo=firstpage.asp

Den länken som Tobbe ger ut är bra, där har dom hela Stahlwilles sortiment,
bättre handverktyg får man leta efter.

Redigerat:
Någon nämde Facom som ett alternativ till Bacho. Kollade lite på Facom hos Swedol och det verkar vara otroligt fina saker. Men gisses vad många siffror det var på prislapparna!!

Robert-san01 skrev:
Någon nämde Facom som ett alternativ till Bacho. Kollade lite på Facom hos Swedol och det verkar vara otroligt fina saker. Men gisses vad många siffror det var på prislapparna!!
Precis vad jag tyckte när jag strosade runt där för ett tag sedan.
Lika överprisade som Teng Tools....q(;^;)p

Facom på ebay uk var väldigt mycket billigare än i sverige senast jag kollade.

smilingcopycat skrev:
Du kan inte jämföra Facom o Teng Tools. Det är som att jämföra Porsche och Kia.

Det gör jag inte heller, tror du missförstod min poäng.

smilingcopycat skrev:
Överprisade vet jag inte om jag håller med om. Visst de är ruskigt dyra, men de verkar vara något av det bästa man kan ha. Prisvärdheten tycker jag är upp till var och en att avgöra.

Var och hämtade ut en Facom sats i förra veckan och det är verktygens Rolls går inte att jämföra med andra märken. Jag släpper inte min Facom väska till någon, har funderat på att ha den vid sängen på natten.

Härligt J.B. att känna så.
vad är det som gör Facom så bra tycker du? har aldrig prövat det märket, skulle dock vara skoj.
Har du prövat andra märken som Stahlwille, gedore, Hazet?

Jag har 2 Facom prylar i jobbet, en verktygsväska och en filtertång.
Båda är så bra som dom kan vara, går ej att förbättra typ. :)

Ska köpa en Facom hylsnyckelsats till bilmekandet snart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.