Varför kroknar stålreglarna när jag skruvar fibercementskivorna?
Nu har jag sent omsider kommit till att det är dags att sätta väggskivorna på källarväggarna. I innerhörnen syns det att skivan som hamnar bakerst bågnar inåt.
Första hörnet störde mig lite men jag tänkte sätta nån list eller fogmassa.
Andra hörnet blev ännu större glipa. Jag lossade skivan, borrade genom regeln och satte en plugg i hålstensväggen och en skruv med stor skalle som tryckte mot regeln bakifrån. Känns som att det inte skulle behövas egentligen.

Vad gör jag för fel?
Vad är bäst att täcka glipan med om jag inte får bort den?

/Höghus

Bild?

Vägg med synlig skarv mellan två gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallprofil monterad på en betongvägg med en grön plastplugg och en skruv.
Skapa konto

Fösökte ladda upp bilder i första inlägget men då funkade det inte av någon anledning

/Höghus

Ska inte regeln fästas mot väggen som är i vinkel med nya väggen?

Två bilder till. Första visar glippan bättre, i taket ser det bra ut.

Närbild av två mineritskivor monterade på vägg, med en synlig glipa och skruvar längs skarven.
Skapa konto

Andra bilden visar hur jag satt reglarna i innerhörnet.

Reglar placerade i hörnet av ett rum med synliga rör och en glipa nära golvet.
Skapa konto

Jag tror regeln blir krokig för att den vrider sig lite när jag trycker på för att få i mineritskruvarna.

/Höghus

I brist på förslag provar jag detta.
Jag klippte en 35mm bred remsa från en 120mm u-skena och fick då en vägginfästning som gick att justera i höjd.
Det blir några fästen per hörnskena
Regeln blir betydligt vridstyvare nu. Justerbar vägginfästning för hörnskena tillverkad av klippt u-skena monterad på en betongvägg.
Skapa konto
Justerbar vägginfästning klippt från en 120mm u-skena, monterad på betongvägg.
Skapa konto

/Höghus

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Dålig respons här på forumet så jag fortsätter improvisera.
Jag förstärkte ett ytterhörn innan jag börjar sätta skivor där. Satte tidigare varianten av stöd + ett t-stycke. Det är en vägg med spalt som möter en vägg utan spalt.
Förstärkt ytterhörn med metallstöd och t-stycke där en vägg med spalt möter en utan.
Skapa konto
Förstärkt ytterhörn med metallstöd och t-stycke vid en spaltad och ospaltad vägg.
Skapa konto
Förstärkt ytterhörn där stålstöd och T-stycke har monterats på en vägg med och utan spalt.
Skapa konto
Metal T-stycke förstärkning för ett vägghörn ligger på en brun yta.
Skapa konto

/Höghus

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jag hade väl inte problem med att dem böjde sig utan med att få det styvt nog för badrum på 45 regel - Fogskum mellan regel och vägg var min lösning.

• Gilla
Johanhammar och 2 till
  • Laddar…
Tricket är att börja skruva skivan högst upp eller längst ner för att sedan skruva sig uppåt eller neråt. På detta sätt så vrider sig inte regeln lika lätt. Man får inte trycka för mycket utan låta skruven arbeta sig in i regeln.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag hade väl inte problem med att dem böjde sig utan med att få det styvt nog för badrum på 45 regel - Fogskum mellan regel och vägg var min lösning.

[bild]
Kreativ lösning! Har du fått upp väggarna och blev det stadigt?

/Höghus

Matti_75 Matti_75 skrev:
Tricket är att börja skruva skivan högst upp eller längst ner för att sedan skruva sig uppåt eller neråt. På detta sätt så vrider sig inte regeln lika lätt. Man får inte trycka för mycket utan låta skruven arbeta sig in i regeln.
Det låter som lösningen mitt problem.
Jag har Gunnebo fibercementskruv, tyvärr borrar dom inte så bra i regeln. Man måste stå och mata på en bra stund, och då blir man otålig och trycker hårt...

Jag satte heller inte alla skruvar direkt, utan tänkte dra i resten när skivorna var på plats.
Det bidrar säkert också.

Satte ett innerhörn igår, nu med väggfasta reglar och det blev markant mycket bättre.
Ingen glipa så jag slipper sätta nån list.
Jag ska nog göra alla reglar väggfasta, det kändes betydligt stadigare.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Kreativ lösning! Har du fått upp väggarna och blev det stadigt?

/Höghus
Otrolig skillnad mot innan - Badrummet är helt klart sedan februari och raka hörn noterades vid plattsättning.
Gjorde tvättstugan för nått år sedan och där kämpade jag med plastdistanser för att få styvhet i reglarna, fogskum var en betydligt bättre lösning.

slacker slacker skrev:
Otrolig skillnad mot innan - Badrummet är helt klart sedan februari och raka hörn noterades vid plattsättning.
Gjorde tvättstugan för nått år sedan och där kämpade jag med plastdistanser för att få styvhet i reglarna, fogskum var en betydligt bättre lösning.
Skönt när det funkar! :D

Jag har flera 120mm reglar liggandes som jag inte kommer att ha användning för så jag har gott om plåt att klippa i...

/Höghus

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Senaste varianten är trekantiga bleck, med dubbelplåt mot vägg. 4 stöd på hörnreglarna och 3 på övriga reglar. Lika lätta att justera in och en väggborrning färre. Kanske mariginellt sämre mot dragkrafter, men helt ok här.
Trekantigt förstärkningsbleck skruvat i hörnet av en träregel och en betongvägg.
Skapa konto

Jag kommer även att skruva regeln för den täckande skivan i innerhörnen på befintlig skiva.
Jag erinrade mig plötsligt några gamla loppisfynd som förenklade livet. De hade legat oanvända alldeles för länge...
En håltång för bilplåt och det schweiziska miraklet Zyliss Profi-King, ett skruvstycke i aluminium(!). Funkade utmärkt att bocka plåt med, bara att fästa på en mineritskiva.
Skruvstycke i aluminium, Zyliss Profi-King, liggande på en mineritskiva.
Skapa konto
Ett Zyliss Profi-King skruvstycke i aluminium monterat på en mineritskiva för bockning av plåt.
Skapa konto

Det blev även en bit gammal takplåt där innerdelen för luftvärmepumpen skall hänga.
Svart bleck fastsatt på isolerad vägg med vita bultar och ett centralt hål för installation.
Skapa konto

/Höghus

Ytterligare en sak som skulle hjälpt hade varit bättre planering av stålreglarna.
Hade jag satt dom så att jag börjat skruva skivorna i regelns "ryggsida" istället för sidan utan stöd hade allt blivit stadigare.

Fann att min gamla skruvdragare hade bitsfäste när jag skruvade av chucken.
En Milwaukee PES12T Option.
Bra bonus!
Milwaukee PES12T skruvdragare med avtagen chuck visande bitsfäste.
Skapa konto

/Höghus

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.