Varför kroknar stålreglarna när jag skruvar fibercementskivorna?
Nu har jag sent omsider kommit till att det är dags att sätta väggskivorna på källarväggarna. I innerhörnen syns det att skivan som hamnar bakerst bågnar inåt.
Första hörnet störde mig lite men jag tänkte sätta nån list eller fogmassa.
Andra hörnet blev ännu större glipa. Jag lossade skivan, borrade genom regeln och satte en plugg i hålstensväggen och en skruv med stor skalle som tryckte mot regeln bakifrån. Känns som att det inte skulle behövas egentligen.
Vad gör jag för fel?
Vad är bäst att täcka glipan med om jag inte får bort den?
/Höghus
Nu har jag sent omsider kommit till att det är dags att sätta väggskivorna på källarväggarna. I innerhörnen syns det att skivan som hamnar bakerst bågnar inåt.
Första hörnet störde mig lite men jag tänkte sätta nån list eller fogmassa.
Andra hörnet blev ännu större glipa. Jag lossade skivan, borrade genom regeln och satte en plugg i hålstensväggen och en skruv med stor skalle som tryckte mot regeln bakifrån. Känns som att det inte skulle behövas egentligen.
Vad gör jag för fel?
Vad är bäst att täcka glipan med om jag inte får bort den?
/Höghus
Bild?
Ska inte regeln fästas mot väggen som är i vinkel med nya väggen?
Två bilder till. Första visar glippan bättre, i taket ser det bra ut.
Andra bilden visar hur jag satt reglarna i innerhörnet.
Jag tror regeln blir krokig för att den vrider sig lite när jag trycker på för att få i mineritskruvarna.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra bilden visar hur jag satt reglarna i innerhörnet.
Logga in
Skapa konto
Jag tror regeln blir krokig för att den vrider sig lite när jag trycker på för att få i mineritskruvarna.
/Höghus
I brist på förslag provar jag detta.
Jag klippte en 35mm bred remsa från en 120mm u-skena och fick då en vägginfästning som gick att justera i höjd.
Det blir några fästen per hörnskena
Regeln blir betydligt vridstyvare nu.
/Höghus
Jag klippte en 35mm bred remsa från en 120mm u-skena och fick då en vägginfästning som gick att justera i höjd.
Det blir några fästen per hörnskena
Regeln blir betydligt vridstyvare nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Höghus
Dålig respons här på forumet så jag fortsätter improvisera.
Jag förstärkte ett ytterhörn innan jag börjar sätta skivor där. Satte tidigare varianten av stöd + ett t-stycke. Det är en vägg med spalt som möter en vägg utan spalt.
/Höghus
Jag förstärkte ett ytterhörn innan jag börjar sätta skivor där. Satte tidigare varianten av stöd + ett t-stycke. Det är en vägg med spalt som möter en vägg utan spalt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Höghus
Tricket är att börja skruva skivan högst upp eller längst ner för att sedan skruva sig uppåt eller neråt. På detta sätt så vrider sig inte regeln lika lätt. Man får inte trycka för mycket utan låta skruven arbeta sig in i regeln.
Det låter som lösningen mitt problem.Matti_75 skrev:
Jag har Gunnebo fibercementskruv, tyvärr borrar dom inte så bra i regeln. Man måste stå och mata på en bra stund, och då blir man otålig och trycker hårt...
Jag satte heller inte alla skruvar direkt, utan tänkte dra i resten när skivorna var på plats.
Det bidrar säkert också.
Satte ett innerhörn igår, nu med väggfasta reglar och det blev markant mycket bättre.
Ingen glipa så jag slipper sätta nån list.
Jag ska nog göra alla reglar väggfasta, det kändes betydligt stadigare.
/Höghus
Otrolig skillnad mot innan - Badrummet är helt klart sedan februari och raka hörn noterades vid plattsättning.Höghus skrev:
Gjorde tvättstugan för nått år sedan och där kämpade jag med plastdistanser för att få styvhet i reglarna, fogskum var en betydligt bättre lösning.
Skönt när det funkar!slacker skrev:
Jag har flera 120mm reglar liggandes som jag inte kommer att ha användning för så jag har gott om plåt att klippa i...
/Höghus
Senaste varianten är trekantiga bleck, med dubbelplåt mot vägg. 4 stöd på hörnreglarna och 3 på övriga reglar. Lika lätta att justera in och en väggborrning färre. Kanske mariginellt sämre mot dragkrafter, men helt ok här.
Jag kommer även att skruva regeln för den täckande skivan i innerhörnen på befintlig skiva.
Jag erinrade mig plötsligt några gamla loppisfynd som förenklade livet. De hade legat oanvända alldeles för länge...
En håltång för bilplåt och det schweiziska miraklet Zyliss Profi-King, ett skruvstycke i aluminium(!). Funkade utmärkt att bocka plåt med, bara att fästa på en mineritskiva.
Det blev även en bit gammal takplåt där innerdelen för luftvärmepumpen skall hänga.
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Jag kommer även att skruva regeln för den täckande skivan i innerhörnen på befintlig skiva.
Jag erinrade mig plötsligt några gamla loppisfynd som förenklade livet. De hade legat oanvända alldeles för länge...
En håltång för bilplåt och det schweiziska miraklet Zyliss Profi-King, ett skruvstycke i aluminium(!). Funkade utmärkt att bocka plåt med, bara att fästa på en mineritskiva.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev även en bit gammal takplåt där innerdelen för luftvärmepumpen skall hänga.
Logga in
Skapa konto
/Höghus
Ytterligare en sak som skulle hjälpt hade varit bättre planering av stålreglarna.
Hade jag satt dom så att jag börjat skruva skivorna i regelns "ryggsida" istället för sidan utan stöd hade allt blivit stadigare.
Fann att min gamla skruvdragare hade bitsfäste när jag skruvade av chucken.
En Milwaukee PES12T Option.
Bra bonus!
/Höghus
Hade jag satt dom så att jag börjat skruva skivorna i regelns "ryggsida" istället för sidan utan stöd hade allt blivit stadigare.
Fann att min gamla skruvdragare hade bitsfäste när jag skruvade av chucken.
En Milwaukee PES12T Option.
Bra bonus!
Logga in
Skapa konto
/Höghus
Klicka här för att svara