Hej!

Jag är på jakt efter uppvärmning till vårat uterum och skulle uppskatta det väldigt mycket om någon med erfarenhet kunde komma med lite guide hjälp:)

Det är ett inglasat uterum med glas på 3 väggar med höst/vår+ isolering. ytan är ca 30m2. tanken är inte att det ska vara uppvärmt hela tiden utan vi vill kunna sätta på värmen när vi vill nyttja det för att ha middag eller liknande vid sporadiska tillfällen.

jag har kollat på infravärme och värmefläkt.

de frågor jag har är:
  • vilken värmekälla skulle ni rekommendera? finns det ett bättre alternativ än Infravärme och/eller värmefläkt
  • om infravärme, vilken kapacitiet skulle ni rekommendera på 30m2?
  • andra kommentarer eller tips gällande uppvärmning av uterum

Är golvet isolerat?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Silkesnusa skrev:
Är golvet isolerat?
Hej!

Vi har ganska nyss flyttat in och det är inte vi som har byggt det så är lite osäker, antar att det inte är helt isolerat men har någon form av skydd under sig mot marken. det är trägolv med glipor emellan.

V
Vi har gasolkamin och(när det behövs) ett konvektorelement.
Fungerar bra ned till -10 grader.

• Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
Prova med värmefläkt och se om det räcker till.
Kör du långa perioder blir det ju fort dyrt men det ger också snabb värme, så det räcker att värma upp en stund innan middagen
Adax gör relativt tysta värmefläktar ex VV9t.
En sån drar 2kw vilket är ungefär max du kan få ut från en vanlig säkring. Behöver du mer effekt måste du se över säkringar och elledningar till uterummet.
Tänker du dig mer långvarig uppvärmning är det nog klokt att se till att golvet är isolerat. Det finns ju också olika typer av glaspartier och tak som är olika isolerade.
Det går ju förstås också att sätta in en luft-luftvärmepump, men det är ju lite andra pengar.

• Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Prova med värmefläkt och se om det räcker till.
Kör du långa perioder blir det ju fort dyrt men det ger också snabb värme, så det räcker att värma upp en stund innan middagen
Adax gör relativt tysta värmefläktar ex VV9t.
En sån drar 2kw vilket är ungefär max du kan få ut från en vanlig säkring. Behöver du mer effekt måste du se över säkringar och elledningar till uterummet.
Tänker du dig mer långvarig uppvärmning är det nog klokt att se till att golvet är isolerat. Det finns ju också olika typer av glaspartier och tak som är olika isolerade.
Det går ju förstås också att sätta in en luft-luftvärmepump, men det är ju lite andra pengar.
ok, tack för input!

Jag hade kört på gasolkamin.
Kan leverera betydligt fler kW än vad något elektriskt kan (om man tänker 1-fas).
Testade i mitt uterum på ca 25m² med en 2kW fläkt av bra kvalitet och insåg snabbt att det skulle ta evigheter.
Då är ändå mitt golv hyfsat isolerat, dock klinkers.

Dede77 Dede77 skrev:
Jag hade kört på gasolkamin.
Kan leverera betydligt fler kW än vad något elektriskt kan (om man tänker 1-fas).
Testade i mitt uterum på ca 25m² med en 2kW fläkt av bra kvalitet och insåg snabbt att det skulle ta evigheter.
Då är ändå mitt golv hyfsat isolerat, dock klinkers.
super, tack för tipset.

Jag har satt in en luftvärmepump i mitt uterum, har tidigare haft en 2kw elfläkt. Skillnad som natt och dag. Kör pumpen på grundvärme 12-13gr hela vintern samt värmer upp till full värme när jag vill vara där. Dessutom har jag ju kyla på sommaren när jag behöver det. Luftvärmepumpen ger ju 3-5 ggr insatt kw ej att förglömma. Gasolkamin är väldigt effektivt när man önskar snabb uppvärmning dock sällan helt luktfri men dyra kw timmar.

• Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
Vi värmer ibland upp våran inglasning på vintern som har trall/matta och oisolerade glas på 3 väggar, 24kvm till ytan.

Vi har en billig gasolkamin med fläkt och elvärme, den ger 4,2Kw och det är nätt o jämnt att den värmer upp vid -10. vi kör flera timmar för att komma upp i typ +15.

Nu har ni bättre glas men det krävs lite effekt att driva upp värmen och behålla den. Sen blir det lukt och massvis med fukt från värmaren.

Jag skulle kika på dessa 8Kw dieselvärmare med skorsten från exempelvis vevor för att värma med och sen underhålla värmen med en vanlig värmefläkt

• Gilla
F Vidlund och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Jag skulle kika på dessa 8Kw dieselvärmare med skorsten från exempelvis vevor för att värma med och sen underhålla värmen med en vanlig värmefläkt
+1 på den
Jag har en sån Vevor som testas här.

YouTube är full med videos om hur man kan modda den (särskilt avgaserna) för att få mer värme ur dieseln.

Dom funkar även vid strömavbrott, så länge man har diesel och ett 12V batteri...

• Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.