11 904 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Bästa tapeterna att tapetsera med?!
Nu är det dags igen... sju rum ska tapetseras! Denna gång vill jag INTE göra om misstaget från förra gången, då köpte jag "halvdyra" tapeter som var ett smärre h-vete att sätta upp. De trasade sönder, gick inte att skära snyggt, delade sig och gick helt enkelt inte att jobba med. Till och med en snabbinkallad mycket erfaren målare fick ur sig samtliga svenska svordomar redan på första väggen
!
Så, vilka tapeter (märken) är lätta att jobba med och få upp på väggen? (Även om man nu inte är målare till vardags.)
Dela med er av era erfarenheter, vore kul att höra om era erfarenheter av allt från Rustas tapeter till Designers Guild och liknande!
Så, vilka tapeter (märken) är lätta att jobba med och få upp på väggen? (Även om man nu inte är målare till vardags.)
Dela med er av era erfarenheter, vore kul att höra om era erfarenheter av allt från Rustas tapeter till Designers Guild och liknande!
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Hej.
Min erfarenhet är att tapeten vinner på om den är lite tjockare men inte alltid. Köpte en svindyr fransk tapet med limtryck som var så känslig att jag blev galen. För övrigt så anser jag att Sandbergs är överlägsna både i kvalité och lätta att tapetsera med. Även Laura Ashleys och Ralph Lauren är bra. Viktigt att ha bra lim. inte bara vanligt tapetklister utan cellulosa klister det biter grymt.
Min erfarenhet är att tapeten vinner på om den är lite tjockare men inte alltid. Köpte en svindyr fransk tapet med limtryck som var så känslig att jag blev galen. För övrigt så anser jag att Sandbergs är överlägsna både i kvalité och lätta att tapetsera med. Även Laura Ashleys och Ralph Lauren är bra. Viktigt att ha bra lim. inte bara vanligt tapetklister utan cellulosa klister det biter grymt.
I mitt vardagsrum sitter en billig men tjock Rustatapet som enligt farsgubben som satte upp den var riktigt bra att ha att göra med. Men, som jag just skrev i en annan tråd, kvaliten på prylarna från lågprisdrakarna varierar högst betydligt.
Allt ifrån Boråstapeter har jag bara bra erfarenheter av. Sandberg, Cole & son, och andra dyra tapeter är riktigt dåliga om det inte är Easy-Up.
Ja, det var väl som att skjuta sig i foten egentligen att ställa frågan, för jag antar att det finns ungefär lika många svar som tapeter! Dessutom varierar säkerligen kvalitén även inom de olika märkena....
Havsutsikt: Igår snackade jag med en målare som sa precis motsatsen till vad du säger!
Som sagt, det varierar nog kraftig även inom olika märken....men jag tror som er andra, lite kraftigare/tjockare tapeter är att föredra.
Mitt tips är att köpa tapeter i en riktig tapetaffär (ibland har de ju också rea och då behöver det inte bli så jätte dyrt).
Köp tapeter där limmet ska rollas direkt på väggen och INTE på själva tapeten. Finns många fördelar med detta:
det går fortare,
man behöver inget tapetbord utan det funkar hur bra som helst att klippa till tapeten på golvet eller köksbordet,
tapeten blir aldrig mjuk och går därför lätt att skära.
Satsa på "riktiga" tapeter som 5.2 racing nämner för då behöver du inte oroa dig för fula skarvar. Lycka till! Tänk också på att ha plant underlag!
Köp tapeter där limmet ska rollas direkt på väggen och INTE på själva tapeten. Finns många fördelar med detta:
det går fortare,
man behöver inget tapetbord utan det funkar hur bra som helst att klippa till tapeten på golvet eller köksbordet,
tapeten blir aldrig mjuk och går därför lätt att skära.
Satsa på "riktiga" tapeter som 5.2 racing nämner för då behöver du inte oroa dig för fula skarvar. Lycka till! Tänk också på att ha plant underlag!
Havsutsikt kanske menar Sandbergs Easy-up.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Värst vilket mothugg jag fick, kanske beror det på att det krävs en del att tapetsera med tapeter som suger mycket. Easy up är klart lättere, men blir det snyggt då? Jag gillar känslan av det rejäla och våra sandbergs satt i 16 år och vi tröttnade inte på mönstret. Dock ska jag säga att när en målare tycker att en tapet är skit, då har man ju lite olika perspektiv. Jag gillar att tapetsera och mina föräldrar gillar att tapetsera, så vi är väl lite "semiproffs" på ämnet. Har blivit några hur genom åren. Vi tillåter det att ta tid och det är lite pilligt med smådetaljer och tapetserar bakom element och så som man gjorde förr. En målare har inte den tiden och vill att det går undan. Lättjobbat och snyggt resultat som kunden gillar. Men kanske inte unikt utan som hos alla andra som tapetserat med boråstapeter och bor i HSB eller andra hyreshus. Lite som att köpa en Alfa Romeo, ingen direkt bra bil, men unik och med viss karaktär.
Skit i vad andra tycker... Bara för att tapeten är dyrare betyder det inte att den bättre på nåt sätt... Sen finns det ju alltid billigt skit som försvårar arbetet, men det finns nog minst lika mycket dyrt skit som försvårar... Hade jag varit dig så hade jag gjort som vi gjorde... Vi valde tapeter HELT efter utseendet, inga kompromisser... Det visade sig att dom tapeter vi valde inte var så farligt dyra... Men gillar man att tapetsera "enkelt" så finns det inget som slår easy-up, det går fort och det blir snyggt, skarvarna syns inte ens... Huvudsaken är att man är nöjd med mönstret...
Gillar Boråstapeter, Duro och Eco. Satte upp en non-wowen från Sandberg som var skitdålig! Limrester på tapeten gick inte att torka bort! Satte även en papperstapet från Sandbergs som dock var mycket bättre, enda smolket i bägaren var att den var så hårt rullad att det var ett stort företag att bara skära våder...
Klicka här för att svara