god kväll, har hittat Wavin minireningsverk till vårt renoveringsprojekt på landet. Huset tillhör lanbruksegendom och nu är det dags att sätta in ett reningsverk till anlagda avloppet, men vilket?

Vi kommer inledningsvis använda huset som fritidsboende men avloppet ska ju kunna fungera till permanent oxå, huset är genomgående renoverat, ca 250 kvm plus källare.

Vill ha smidighet och en kostnadseffektiv lösning.

Tips, avrådan...

Hej, vi har själva bara konventionell trekammarbrunn och infiltrationsbädd.
Men härom dagen fick jag se en annons:

http://billigtminireningsverk.se/
Sollicito AB 0702 - 21 25 05

Schematisk illustration av ett minireningsverk med trekammarbrunn och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

43.000 inkl moms för ett minireningsverk.
Grävning etc tillkommer förstås, men kan ju vara värt att undersöka :)

Tack, det är i linje med vad Wavin kostar...är det billigt tro. Jag har fått den uppfattningen eftersom konventionell brunn kostar bortåt 65-70 tkr plus grävning samt högre driftkostnad. Så då borde rimligtvis dessa tuperad reningsverk vara kostnadseffektiva

Sjuka priser på dessa plastburkar. Och vissa leverantörer har krav på dyra serviceavtal.

Ja, det är verkligen inga billiga grejor...galet mycket pengar

Hej!

Hur har det gått? Har ni bestämt er för något reningsverk, installerat det?

Hej! Nej, inget klart ännu...funderar fortfarande

Annars är kanske en konventionell anläggning med trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltrationsbädd det enklaste och billigaste.
Vi har en sådan som funkar utmärkt sedan 10 år, och "driftskostnaden" är nu senast 868 kr för den årliga slamsugningen.
När vi fick det hela installerat för 10 år sedan var totalpriset, material + arbete ca 35.000 kr.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Annars är kanske en konventionell anläggning med trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltrationsbädd det enklaste och billigaste.
Vi har en sådan som funkar utmärkt sedan 10 år, och "driftskostnaden" är nu senast 868 kr för den årliga slamsugningen.
När vi fick det hela installerat för 10 år sedan var totalpriset, material + arbete ca 35.000 kr.
Om kommunen tillåter infiltration, vilket inte är helt självklart i dag. Markbädd brukar vara lite lättare att få tillåtelse till. Livslängden på en infiltration/markbädd är väl 10-15 år, sen måste den grävas om!? Det du gräver upp ska hanteras som miljöfarligt och deponeras på lämplig plats.
https://www.byggahus.se/forum/threads/massorna-fran-en-maettad-markbaedd.300226/

R rsa skrev:
ivslängden på en infiltration/markbädd är väl 10-15 år, sen måste den grävas om!? Det du gräver upp ska hanteras som miljöfarligt och deponeras på lämplig plats.
Visst, men det samma gäller väl dessa mini"reningsverk"?
För övrigt tror jag att en infiltration gör sitt jobb längre än du anger.
Jag har sett uppskattningar från 15 - 20 år till 30 - 40 år.
https://www.havochvatten.se/hav/vag...d-eller-infiltration-fungerar-som-avsett.html

Trekammarbrunn med infiltration fick det bli. Jag hade turen att hitta en projektör oberoende till leverantör Som hjälp till och kommunen godkände infiltration. Skönt att ha hittat en lösning och nu är arbetet i full fart. Tack för all hjälp av er här på forumet!

• Gilla
rsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.