Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bästa och sämsta leverantörerna av digital-TV

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 941 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    #tv
  2. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 060 inlägg

pacman42

Medlem
    On-demand OTT gör att man kan byta när man vill. Jag väntar fortfarande på att Googles nya Chromecast med fjärrkontroll skall komma, då är OTT perfekt. Har en FireTV-dongle som har fjärr sedan innan som jag älskar, men det finns nästan inga svenska appar till den tyvärr (inte ens via ful-installation, de flesta fungerar inte på den även om de går att installera).

3. L
    Medlem · Sörmalds lä · 298 inlägg

Limpan4all

Medlem
    Av alla TV leverantörerna så levererar Canal Digital bäst bildkvalitet. Men i övrigt så suger allt som har med det företaget att göra.

Man kan teckna upp en ny tjänst med ett telefonsamtal och den startar omgående. Men vill man säga upp tjänsten så är det 30 dagars uppsägningstid räknat från månadsskiftet.

Om dom ändrar sin tjänst så smyger dom in det blande det vanliga reklamskitsnacket som följer med fakturan, sedan blir man sittande med en massa dyr sport som man aldrig velat ha till uppsägningstiden är slut.

OM/NÄR det blir fel så kan dom inte kreditera fakturan och ställa ut en ny korrekt utan det felande korrigeras på nästa faktura. Som värst så var det 4 fakturor i rad med olika korrigeringar innan allt var rätt (och ca 6 timmar i telefon med dom, som eskalerades väldigt högt upp i deras organisation)...

Om dom dom fuckar upp så att dom stänger av dig så får du trots det betala för att starta upp tjänsten.

Det gäller att kunna vara noggrann med vad man säger så att man slipper deras hårdvara (DB rules).

• Laddar…
  4. D
    Medlem · 122 inlägg

Dixies

Medlem
    Håller i stort sett med föregående inlägg. Har själv haft ett antal dispyter med dem, men står man på sig så brukar de vika sig och ge dig någon form av rabatt. Det är dock alltid bäst att ha egna förslag att komma med, nu senast klämde jag dem på en ny inspelningsbar box med hårddisk. Sen kom fakturan månaden efter med tillägg för frakt trots att säljaren sa att han tog den. Nya samtal och hänvisning till deras inspelningar som de alltid pratar om men aldrig lyssnar på för att hävda min rätt så gav de med sig utan att avlyssna bandet. Det är dock trist att man skall behöva spilla tid på sådant i onödan när man vet att man har rätt redan från början.;)

5. pacman42

pacman42

Medlem
    Gläm inte bort att förhandla om priserna varje gång avtalen löper ut. När jag hade Boxer så fick jag alltid nyteckningserbjudandena efter att ha bett om att få säga upp.

Edit: det gäller även på bredband, telefoni mm...

• Laddar…
  6. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 543 inlägg

Sammy_j

Renoverare
    Bytte precis till telenor från boxer, kan köra TV via chromecast och apple TV. slipper massa boxar i hela huset med dedikerade kablar från tjänstefördelaren. Trött på att laborera med med massa TV kort

7. Nicro
    Medlem · Skåne · 703 inlägg
    Jag bytte nyss från Com Hem till Boxer och när jag ringde och sa upp Com Hem Guld som kostade 509:- så kunde jag få samma paket för först 249:-. sen 196:- och när jag sagt nej ändå kunde jag få det för 96:-. Så det var inga problem med att ge ca80% i rabatt. :( Bytte ändå...

8. K
    Medlem · 85 inlägg

kribban

Medlem
    Sagt upp allt som har med konventionell tv att göra. Använder bara streamingtjänster. Vi klarar oss fantastiskt bra och tittar när vi vill. AppleTV är perfekt för detta ändamål

9. pacman42

pacman42

Medlem
    Jag gjorde likadant nu när jag bytte bredband. Jag ville naturligtvis ha det bästa priset redan från början.

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag har IP-TV från Telenor. 264:- per månad för 26 kanaler, varav de flesta i HD. Fungerar utmärkt med snabb och ganska användarvänlig box med inspelningsfunktion. Många (de flesta skulle jag tro utan att ha räknat) av programmen går även att se upp till en vecka i efterhand.

Idag funkar det som sagt bra men strulet med kundtjänst när jag skaffade det skulle kunna fylla en roman, i flera band. :mad: Ska inte trötta med detaljer men totalt skickade de tre boxar innan jag faktiskt fick en. Då saknade denna box både hårddisk och programkort och var därmed helt oanvändbar, i flera veckor. :mad::mad:

11. Keiller
    Husägare · T-län · 1 952 inlägg

Keiller

Husägare
    Jag har Telias digital-tv och mitt betyg är 2 av 5, alltså någorlunda nöjd. Jag skulle vara ännu nöjdare om man återinförde dealen som de hade tidigare där man kunde skapa sitt eget kanalpaket på åtta kanaler och betala en rimlig avgift.

Som det är nu tvingas jag att betala för ett stort antal kanaler jag inte är intresserad av för att få tillgång till de få som är av intresse.

12. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 964 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Har väl kört IPTV via Telia i snart 15 år och både via xDSL och fiber.
    Inte en felanmälan av varken TV eller bredband/internet.
    Första året med IPTV var det några korta störningar och lite problem med läppsynk.
    Några uppdateringar per år som gör att boxen också gör en omstart, ca 5 min avbrott. Bildkvalité har också blivit bättre med att i princip alla vi har är i HD.
    Så inget att klaga på.

13. Humlo
    Medlem · Västra Götaland · 236 inlägg

Humlo

Medlem
    Jag hade Telia på 90-talet och det funkade sådär. Värst var att jag satt fast i Telia i och med en förening och de bara höjde och höjde hela tiden. Men detta var ju på ADSL-tiden. Sen bytte jag till Comhem i och med en flytt och fick då även Tivo-boxen. Herregud! Det var som att kliva in i 2000-talet med en smart box som hade koll på alla mina serier, vilka jag sett och inte. Att kunna spela in 4 olika program på samma gång och kolla på ett annat var fullständig frihet. Jag tror inte jag såg en enda reklam på 15 år. Det var bara att spola förbi. Jag tittade inget på tv utan bara på boxen där allt jag ville se fanns och spelades in utan att jag behövde göra något mer än att säga till när jag ville följa något nytt. Internet via 3 hål i väggen funkade också bra! Vi hade internet och tv i alla rum. Så smidigt!
    Sen flyttade vi till ett hus med öppen fiber och det blev comhem igen och på 3 år så låg kanske nätet nere 2 ggr. Så nöjda både med hastighet och pris.

Nu bor vi i lägenhet igen och sitter fast i Telia via föreningen. Från dag ett så är det strul med tv-boxen som byter kanal själv, höjer och sänker ljudet själv, hänger sig, försöker uppdatera sig och sen är helt död och det blir timslånga samtal till supporten som inte kan göra något mer än att be mig starta om routern. Jag är även inne på 3:e fjärrkontrollen då de är säkra på att det är den som byter kanal själv.. (inte alls!)

De bjöd på 2 st SF anytime filmer och när jag kollat på en så såg jag av en tillfällighet att jag blivit debiterad för denna och en till film jag inte ens kollat på..men inte fått mess om att så var fallet. Då ringde jag igen, hamnade i lång telefonkö igen och fick summan för filmerna insatt på mitt teliakonto och en försäkran att de skulle dra detta nästa månad då det var dags att betala.. för att sen upptäcka en månad senare att de inte betalat filmen som avtalat. Nu började det bli påminnelseavgifter! Fick ringa igen och de bad om ursäkt och skulle "ordna" detta för 3.e gången. Nu hoppas jag kontot är på noll igen.. som det skulle ha varit hela tiden.

Internet och wifi funkar sådär. Boxen hänger sig. Routern lyser i alla möjliga färger och allt som hjälper är att dra ut allt och hoppas att den svalnar och tar nya tag om en stund.
    På bara några månader är det strul HELA tiden för deras utrustning är bland det värsta jag har varit med om. Ändå tar de rejält betalt för precis ALLT. Jag orkar inte... och när jag ser att telia har de mest nöjda kunderna så måste de fan ha köpt röster för fy fasen för deras inställning, deras prissättning och deras teknik som är seg och buggig.

Om vi ska snacka om deras tv box (som du måste köpa istället för att låna) och extra boxen (som du knappt får plats med något på, och som inte kan kopplas till en extern hårddisk) som du kan spela in på så är det back to the 80's igen. Hej och välkommen till att återuppleva VHS! Du kan bara spela in ett program i taget. Den är inte smart och vet inte om du sett en säsong eller ett avsnitt. Den spelar bara in exakt det du säger till den att göra. Klockslag och dag. Den vet inte vad den spelar in, bara att den ska spela in klockan 20.00 på Kanal 5. Nåde programmet om det blir försenat, då missar man slutet. (nä, allt finns inte på play) Tivo-boxen räckte med att du sa att den skulle spela in ex Walking Dead från säsong 10.. och så gjorde den det. Ett program från och med avsnitt 1 till och med 10. Sen spelar det ingen roll om programmet går 3 på natten en onsdag, eller 19.30 en lördag. Du får avsnitten in på boxen där de radar upp dem under rubriken Walking Dead. Sen kan du kolla rätt säsong, rätt avsnitt och rätt serie när det passar dig. Telias box kan inte tänka för 5 öre. Den är en jäkligt polerad VHS-videospelare som rätt som det är struntar i att spela in det du vill den ska spela in. Jag får gå in varje dag och säga till den att spela in mina program och rätt som det är så struntar den i att spela in, trots att jag ber om en exakt tid. Jag blir galen.. och jag sitter fast i deras skit eftersom föreningen har dem inbakad i hyran. Både tv och bredband.

Tack för jag fick kräka ur mig. Telia är INTE mina favoriter. Jag blir sjukt trött på dem. Bara det att de hotar att släcka ner tv4 med jämna mellanrum för de höjer och höjer och höjer. Äckligt.

14. pacman42

pacman42

Medlem
    Ett par saker:
    - Telia äger TV4
    - gör skillnad på TV-boxar och Internet.

Jag har ingen utrustning från någon leverantör i mitt hus och jag kommer inte heller att släppa in någon.

Jag är dock imponerad av Telia 500gbps-abonnemang. Än så länge...

15. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 964 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Spelar man in fortfarande, trodde att man slutade med det när Play/stream-tjänster dök upp, men kanske finns kanaler/media som inte har det.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.