F fribygg skrev:
Nu vet ju varken du eller jag hur mycket elen kommer att kosta i framtiden, bättre att ange besparingen eller merkostnaden i antal kWh.
Mycket bra idé gör så det vore intressant att läsa. Min tanke var bl.a. att visa på att det Byggahusartiklar när det gäller luftvärmepumpar går mycket på att rekommendera de allra dyraste och oftast mest kända japanska märken. Ville få lite balans i detta egentligen. Och om jag bodde i Dalarna och uppåt skulle även jag som säljer och installerar luftvärmepumpar gå på och rekommendera de som klarar av kraftig kyla bäst. Samtidigt vill jag poängtera att även andra fabrikat har hunnit långt på området. I min uträkning tog jag att 1kW el kostar allt inkluderat med fasta avgifter osv runt 2 kr/KW. Det tycker inte jag är långsökt om man inte bor i zon1.

Kolla bara på följande jämförelsen i bilden jag bifogat. Jag säljer båda dessa modeller och förespråkar inte i sig ena eller andra här i forumet utan det ska vara efter behov men det är värt att reflektera här kring prisskillnaden och vad man får i prestanda kontra den tiden att få 6000 kr tillbaka speciellt om man bor på lite sydligare parter av Sverige där vinterkylan sällan hamnar under -15 grader.

• Jämförelsetabell av luftvärmepumpar: Panasonic HZ25ZKE och Cooper & Hunter Supreme 12 med detaljer om SCOP, SEER, effekt, energiklass och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det samma dimensionerade (p-design) så SCOP är jämförbar?
Sen är det nog enklare framöver att hitta delar och någon kylfirma som kan hjälpa till om man har Panasonic
jämfört med en kinesmodell.
Sen kanske det inte skiljer 6000:- beroende på vem man handlar av

Jag säljer ingen av dom 😎

E ESMA Solutions skrev:
I min uträkning tog jag att 1kW el kostar allt inkluderat med fasta avgifter osv runt 2 kr/KW.
Själv skulle jag tveka att köpa värmepump av nån som inte skriver kWh

• Gilla
  • Haha
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
C Comfort Thomas skrev:
Är det samma dimensionerade (p-design) så SCOP är jämförbar?
Sen är det nog enklare framöver att hitta delar och någon kylfirma som kan hjälpa till om man har Panasonic
jämfört med en kinesmodell.
Sen kanske det inte skiljer 6000:- beroende på vem man handlar av

Jag säljer ingen av dom 😎
Cooper Huntern har p-design på 5kW i kallt klimat och SCOP 4.0

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/airconditioners/2286087

Panasonic har p-design 4.6kW och SCOP 4.3

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/airconditioners/1908931

Skall dom producera 15000kWh värme/år så drar Panasonicen 262kWh mindre el per år. Min panasonic fyller 16år i år. Vid 2kr/kWh så är det 8000kr mindre el...

Håller coopern bara 8år så blir det ju 8000kr i installation (2st) istället för 4000kr för en panasonic också...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:

[länk]

[länk]

Skall dom producera 15000kWh värme/år så drar Panasonicen 262kWh mindre el per år. Min panasonic fyller 16år i år. Vid 2kr/kWh så är det 8000kr mindre el...

Håller coopern bara 8år så blir det ju 8000kr i installation (2st) istället för 4000kr för en panasonic också...
Misstänkte att SCOP i tabellen som uppgavs i tidigare inlägg var för varmt klimat då det var A+++
Hade Panasonicen haft p-design på 5kW så hade nog SCOP varit snarlikt.
Panasonicen kan leverera ca 4,8kW vid -15, har kinesen liknande avgiven effekt vid -15?

Prisjämförelser inkl installation är lite knepigt då det skiljer sig åt bland återförsäljare och största argumentet för Panasonic i den här jämförelsen är tillgång på reservdelar och återförsäljare/installatör som vill och kan hjälpa till när garantier har gått ut.

• Gilla
ESMA Solutions
  • Laddar…

[länk]

[länk]

Det hade varit strålande om din panasonic efter alla dessa år är lika effektiv som ny 🙂 så efter 16 år tar man igen investerade pengar. I princip på pricken vad jag trodde. Sen vem är det som kan veta om c&h inte heller kan hålla 15 år.
15 000 kWh värme på ett år från en luftvärmepump är fullt rimligt för ett medelstort till stort eller äldre enfamiljshus i Sverige. Det är mindre rimligt för en välisolerad modern villa - då bör du granska drift och mätning. Sen tror jag inte det finns många som bara har en luftvärmepump som enda värmekälla.
Jag vill inte låta provocerande vill återigen föra in lite balans i överdrivet obalans i rekommendationer av dyraste pumpar och få folk att fundera ordentligt före köp. Observera att det gäller lite förändrade vanor med luftvärmepump inte bara för värme utan även kyla och i sydligare delar av Sverige.

Finns det några röster som har "billig" pump som funkar väl och ger bra värme som kyla eller har vi enbart japanfrälsta här?

Brukar finnas en hel del trådar om jula pumpar och andra billiga luft/luft där dom flesta är nöjda.
vet inte hur många samtal man får om fel på lite udda märken som behöver hjälp och som verkar ha ringt
runt utan framgång.
Det är det stora kruxet när man köper lite udda grejer.

Attitudeswe
Min pump värmer hela villan byggd -76 i Göteborg. 205kvm i 1.5 plan. FTX återvinning och elgolvvärme i ett badrum. Går det under -5 får ett rent elelement slås på i ena barnrummet.

6000kWh el till värme 90% via pumpen. Ger ca 20000kWh värmetillskott.

Elkostnadsfördelning för 2024; 9484 kr totalt, med andelar för elbilsladdning, uppvärmning, beteende och apparater som alltid är på.
Skapa konto

• Gilla
ESMA Solutions
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Brukar finnas en hel del trådar om jula pumpar och andra billiga luft/luft där dom flesta är nöjda.
vet inte hur många samtal man får om fel på lite udda märken som behöver hjälp och som verkar ha ringt
runt utan framgång.
Det är det stora kruxet när man köper lite udda grejer.
Det kan jag tro också. Men vilka är då de udda märkena? Kolla på exempelvis gree eller midea som två största i världen (antal sålda antar jag) och även mer udda fåglar som kaisai och som jag tog bara som exempel (förespråkar ingen fabrikat) cooper&hunter. Alla dessa har distributörer och general agenter i Sverige och delar för att tillgå. Självklart inte som daikin eller mitsubishi men utvecklingen sker snabbt och fler har nordenanpassade och testade pumpar. Om inte japanska märken börjar justera sina priser nedåt och återförsäljare fortsätter pumpa upp priserna så kan de kanske ångra sig snart. Pdesign dvs högt nominellt effekt vid t.ex. −15 °C utan att förlora all värmekapacitet hinner de nog matcha snart om inte redan.

Om man är störst i värden spelar ingen roll om man är en lite udda fågel här i Sverige som tex Midea om få återförsäljare/installatörer är villiga att hjälpa till.
Finns rätt många märken som dyker upp som man inte hört talas om innan.
Betydligt fler återförsäljare kan hjälpa till om man tex har problem med en Panasonic.
Inget märkligt att kinesiska grejer blir bättre och bättre då samtliga märken oavsett land kikar på vad andra gör och gör snarlikt eller ren kopiering, ungefär som i bilbranschen när det kommer lite nytt.

E ESMA Solutions skrev:
Finns det några röster som har "billig" pump som funkar väl och ger bra värme som kyla eller har vi enbart japanfrälsta här?
Har "billig" Toshiba som byggs i Thailand. Mycket nöjd.

Har en Daikin central placerad i hallen. Toshiban för komfortvärme i köket.

Tycket det är ett bra upplägg och skulle göra så igen. Topp-modell som gör huvudjobbet och sen en billigare modell som jämnar ut värme gradienten.

Daikin är ensamstående om "demand control" där man kan begränsar max kompressorfrequenz. Med det kan man trimmar in anläggningar till hög verkningsgrad, så den går jäm och fin.

• Gilla
ESMA Solutions
  • Laddar…
Min pump värmer hela villan byggd -76 i Göteborg. 205kvm i 1.5 plan. FTX återvinning och elgolvvärme i ett badrum. Går det under -5 får ett rent elelement slås på i ena barnrummet.

6000kWh el till värme 90% via pumpen. Ger ca 20000kWh värmetillskott.

[bild]
Intressant!
Vad har du för pump? Ska flytta in i 200kvm inkl källare nu, funderar starkt på att byta den 8 år gamla pumpen till en ny modern.

Attitudeswe
Min pump är en 16år gammal MSZ-FD35VA som jag optimerar mha en Sensibo wifi till IR pryl och ett egenskriven python script.

Förbättrat varmvatten styrningen inför denna vinter (varmvatten hamnar under beteende)

Energiförbrukningsgrafik för 2025, med kategorier som elbilsladdning, beteende, uppvärmning och alltid på, totalt kostnad 6 857 kr för 13 717 kWh.
Skapa konto

April var första månaden med förbättrad styrning av varmvattenet. 930kWh till huset (exkl bil) fördelade sig såhär gynnsamt för timpris (tar hänsyn till effekttaxa):

Graf över energianvändning och pris april 2025. Visar avg och peak för både trängsel och ingen trängselperioder. Energianvändning och pris varierar per timme.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.